Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Oavsett Britt, varför är människor så fixerade av att visa utåt vad de gillar. Varför är det viktigt att berätta för andra att man t ex gillar ett fotbollslag? Nu har jag inte klickat på länken så jag vet inte vad hon håller på men vad är det som gör att någon måste skylta med vad man tycker om?
Att skriva saker på sin kropp eller att inte göra det ändrar ju inte vad man tycker om saken. T ex skulle jag ju inte gilla choklad mer om jag tatuerar in det i pannan. Det enda som händer är att andra nu vet att jag fullkomligt älskar choklad men den blir ju inte godare av att andra vet vad jag gillar/inte gillar.
Möjligen så blir det vi/dom-känsla, dvs att tillhöra en grupp. Men kan man inte tillhöra gruppen chokladälskare utan att behöva berätta det för alla man möter? Men visst tatuerar jag in i pannan ordet choklad så kanske jag får nya bekantskaper som också gillar choklad men jag hade ju lika gärna kunnat träffa främmande chokladälskare på t ex chokladprovning eller vid snaskhyllan på ICA utan att för den sakens skull även berätta för resten av världen att jag älskar choklad.
Då kommer vi in på underhållning. För det är väl vad sport är. Men oftast handlar ju om att vara ”fan” inte på vad man själv gör utan vad andra gör. Jag kan när som helst bestämma mig för att jag älskar Rögle eller Lugi men är det inte bara en övertygad illusion för jag är ju knappast en del av laget (även om en klack kan stärka laget).
Jag kan när som helst bestämma mig för att det är AIK som gäller och det påverkar inte någon. Men jag får för mig att AIK blir ändå mer rätt om jag gör ett oåterkalleligt beslut att rista in det i min kropp med bläck.
Sen kan man ställa sig frågan vad är egentligen ett lag eller en klubb? Säg att ett lag består an 11 spelare och 10 av 11 byter klubb. Är det då fortfarande samma lag? Klubben har visserligen samma namn, färgen osv men är det samma oavsett vem som spelar i laget eller tränar det? Eller har vem som spelar i laget ingen betydelse och det är bara det kosmetiska som spelar roll? Isåfall betyder det att man skulle kunna byta spelarna från AIK hockey med handbollslaget Lugis spelare och påstå att det inte spelar någon roll. Säkerligen går det sämre men man håller väl ändå på sitt lag oavsett om de vinner eller förlorar?
Nu tror jag att jag ska dra ut på stan och skrika att jag älskar choklad och försöka hitta några lakritsälskare att bråka med…
Jag tror att det är lite av en fjortismentalitet över det hela. Det är vuxna människor som är enkla i huvudet så att säga.
I Britts fall är det ju helt uppenbart nåt barnsligt över det hela, där hon har otaliga VSK-tatueringar på kroppen och dessutom ett bisarrt efternamn med anspelning på favoritlaget.