2026-08-15, 10:44
Medlem
Jag har hört en del personer prata om hur de i sina yrken har rekommenderat andra eller själva rekommenderats att läsa en specifik bok, som sedan förändrar perspektiven och gör att de kommit framför många av de andra förlegade arbetarna i fältet.

Finns det någon sådan bok som ni själva blivit rekommenderade inom ert fält som haft den effekten på er eller nån som ni brukar rekommendera till andra för att uppnå det? Vilken bok och fält i så fall?

Jag förstår att en del av er kanske inte jobbar inom fält där detta är relevant. Eller så är frågeställningen korkad.

Eller att ert fält kräver ständig inläsning av nytt material, men i så fall undrar jag om det finns nån bok utöver det som de andra kanske inte läser?
Citera
2026-08-15, 10:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Denna. Har liksom allt. Tom vilka nötter du ska käka.
https://www.studentapan.se/kurslitteratur/allt-om-bodybuilding-9789153408147

I övrigt. Vilka exakt böcker ska du läsa? Det är ju alltid intressant inom just universitet. Att det kommer vara bestämt om exakt vilka. Så då ska kunna tänka exakt ok som är normen. Mer intressant och eftersom det är utbildning vore ju bryta mot dessa regler. Läsa tänka från normen. Det är sådant som kan ge ett Nobel.
Citera
2026-08-15, 11:03
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punggung
Jag har hört en del personer prata om

Jag förstår att en del av er kanske inte jobbar inom fält där detta är relevant. Eller så är frågeställningen korkad.

Folk pratar tydligen om förbannat mysko saker.

Frågeställningen är väl kanske inte korkad, men den är för bred för att vara användbar.

Man brukar ju utgå från sig själv när man ställer frågor, så det hade ju varit bättre om du snävat in din fråga så den gäller böcker kring ett område du själv vill (försöka) förstå och veta mer än de flesta inom området.
Citera
2026-08-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Folk pratar tydligen om förbannat mysko saker.

Frågeställningen är väl kanske inte korkad, men den är för bred för att vara användbar.

Man brukar ju utgå från sig själv när man ställer frågor, så det hade ju varit bättre om du snävat in din fråga så den gäller böcker kring ett område du själv vill (försöka) förstå och veta mer än de flesta inom området.

Jag frågar ju om ditt fält, så i praktiken är frågan just vad du rekommenderar. Inte om en bok som gäller alla fält samtidigt. Jag är intresserad av om du vet om det inom ditt fält finns någon sådan bok.
Citera
2026-08-15, 11:44
Medlem
Smekarn87s avatar
Boken ingenting är sant och allt är möjligt. Sedan database normal forms.
Citera
2026-08-15, 20:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Litteratur
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem