2026-08-15, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Tror inte V kommer med. Kanske KD i så fall.

Enligt senaste mätningen ger S KD MP C 52%. Då klarar man sig utan V.
Bara glöm det.

KD är ett litet parti, och de sista väljarna skulle försvinna helt om de lierade sig med S.

Helt olika partier och ideologier. Jag ser ingenting som förenar dem alls faktiskt.
Citera
2026-08-15, 00:15
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
Självklart måste man kompromissa i en regeringsbildning. Det var Tidö också tvungna till. Det är just på grund av kompromissandet jag önskar att S och C är så starka som möjligt relativt MP och V.
Jo men förklara för mig vad du menar med att en röst på Tidöpartierna är en bortkastad röst, givet att man tycker någon av dessa partier har den bästa politiken.

Du har gång på gång upprepat detta i tråden men med tanke på hur det ser ut om vi tar Demoskops väljarbarometer för augusti, så måste alla de grönröda partierna hålla sams i alla frågor annars räcker inte rösterna i riksdagen.
Citera
2026-08-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
Nu pekar allt på att rödgröna sidan kommer vinna riksdagsvalet. Hur agerar ni som väljare då?

Blir en röst på Tidö bortkastad?
SD kommer ej få något inflytande om rödgröna vinner. De runt 20% som röstar på partiet har då kastat sin röst.
M kommer med stor sannolikhet inte heller bli de rödgrönas samarbetspartner. Alltså en bortkastad röst.
L kommer kanske inte ens in i riksdagen. Bortkastad röst.
KD är nog det parti som mest sannolikt skulle kunna samarbeta med rödgröna. Båda Busch och Andersson har sträckt ut sådana händer. En röst på KD blir kanske ej helt bortkastad då.

Givet att de rödgröna vinner ser jag det som viktigast att minimera MP:s och V:s inflytande i det laget. Jag står därför och väger mellan C och S. Jag lutar mest åt C då jag tror de mer kommer stå på sig medan S kan kompromissa mer för att få makt.

Hur resonerar ni?
V enda som jag kommer stödja.
Citera
2026-08-15, 00:27
Medlem
Bajjamannen87s avatar
V har ju redan lovat på heder och samvete att de inte kommer vara stödparti till S. De kräver ministerposter och att sitta i regering för att S ska få makten.

Så svårt var det.
Citera
2026-08-15, 00:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Man röstar på det parti eller det andra parti som ligger närmast ens åsikter. Ingen kommer att rösta på S, VPK eller MP av något annat skäl än ideologiska.
Citera
2026-08-15, 00:50
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Man röstar på det parti eller det andra parti som ligger närmast ens åsikter. Ingen kommer att rösta på S, VPK eller MP av något annat skäl än ideologiska.
Korrekt. På nästan samma sätt som partier följer närmsta liknande politiska filosofi, så följer väljarna närmsta liknande parti - praktiken ligger snett nedanför teorin.
Citera
2026-08-15, 01:12
Medlem
ILoveKnarks avatar
Jag resonerar att Tidöpartierna håller på att sälja hela jävla landet till aktiemarknaden. Det är fan allt annat än svenskt. Jag håller med om invandringen, man borde sätta noll invandring till Sverige de kommande 20 åren om du frågar mig. Men att sälja ut vår infrastruktur och vårat offentliga ägarskap känns mer amerikanskt än svenskt. Jag hör hur de pratas om att privatisera delar av svenska vägnätet bl.a, vad kan de mer tänka sig sälja? Vattenfall kanske? Vilka skräp-partier! Man kan inte lita på ett enda parti i den där riksdagen längre.
Citera
2026-08-15, 01:19
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Jo men förklara för mig vad du menar med att en röst på Tidöpartierna är en bortkastad röst, givet att man tycker någon av dessa partier har den bästa politiken.

Du har gång på gång upprepat detta i tråden men med tanke på hur det ser ut om vi tar Demoskops väljarbarometer för augusti, så måste alla de grönröda partierna hålla sams i alla frågor annars räcker inte rösterna i riksdagen.

Enkelt förklarat. Hela Tidö har förvandlats till en pusselbit i den politiska eliten. Med andra ord, det blir exakt likadant (med ngn enstaka procents avvikelse i i betydelselösa frågor) oavsett vem du röstar på. Demokrati är inte existerande i Sverige.

Ett bra exempel som bekräftar tesen är att det tagits in ca 100 000 invandrade varje år sedan senaste valet 2022. Och då har vi haft nazistpartiet SD i maktposition.
Citera
2026-08-15, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Enkelt förklarat. Hela Tidö har förvandlats till en pusselbit i den politiska eliten. Med andra ord, det blir exakt likadant (med ngn enstaka procents avvikelse i i betydelselösa frågor) oavsett vem du röstar på. Demokrati är inte existerande i Sverige.

Ett bra exempel som bekräftar tesen är att det tagits in ca 100 000 invandrade varje år sedan senaste valet 2022. Och då har vi haft nazistpartiet SD i maktposition.
Det kan du förstås få tro, tycka eller påstå, men tråden handlar ju inte om realpolitik, utan om huruvida man borde rösta på något annat än den man vill ska vinna.
Citera
2026-08-15, 09:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Jag resonerar att Tidöpartierna håller på att sälja hela jävla landet till aktiemarknaden. Det är fan allt annat än svenskt. Jag håller med om invandringen, man borde sätta noll invandring till Sverige de kommande 20 åren om du frågar mig. Men att sälja ut vår infrastruktur och vårat offentliga ägarskap känns mer amerikanskt än svenskt. Jag hör hur de pratas om att privatisera delar av svenska vägnätet bl.a, vad kan de mer tänka sig sälja? Vattenfall kanske? Vilka skräp-partier! Man kan inte lita på ett enda parti i den där riksdagen längre.
Tidö har väl inte sålt ut så mycket? Det var väl mer under Reinfeldtstiden sånt gjordes. Röstar du på de rödgröna bryter helvetet ut igen, med massinvandring, gängkrig på gatorna och massiva skattehöjningar.
Citera
2026-08-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
V har ju redan lovat på heder och samvete att de inte kommer vara stödparti till S. De kräver ministerposter och att sitta i regering för att S ska få makten.

Så svårt var det.
...och Magdalena Andersson vägrar kategoriskt att prata om regeringsbildning och samarbete före valet.

Hon vet förstås att det kommer att bli snudd på omöjligt att samla sin sida.
Citera
2026-08-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
...och Magdalena Andersson vägrar kategoriskt att prata om regeringsbildning och samarbete före valet.

Hon vet förstås att det kommer att bli snudd på omöjligt att samla sin sida.

En viktig påminnelse till svenska folket:
Det finns bara ett alternativ som snabbt kan bilda regering innan september är slut. Det heter Tidö 2.0.
Den rödgröna röran kommer inte att kunna bilda regering före årsskiftet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in