2026-08-14, 23:15
Medlem
Christopher.s avatar
Verkligen inte en bortkastad röst, mardrömmen är om S tillsammans med MP och V får egen majoritet. Blir C vågmästare så får vi i värsta fall en kastrerad vänsterregering som har i huvudsak en borgerlig finanspolitik.
Citera
2026-08-14, 23:19
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
För att S 2014-2022 ej hade en majoritet för sitt regeringsunderlag. Allt som krävdes var för SD att stötta borgerliga budgeten.

Med regeringsunderlaget S+C+MP+V kommer de ha riksdagsmajoritet. Likt Tidö haft den gångna mandatperioden.
Så du är säker på på att regeringsbildningen ser ut S+C+MP+V?

Det är inte otroligt men oavsett vilket så med en stark opposition så måste alla de partierna rösta lika även vid de frågor som det råder total osämja om. T. ex skatter, invandring, energi osv
Citera
2026-08-14, 23:30
Medlem
Citat:
C kommer sitta i förhandlingar med Andersson om vilken politik Sverige ska bedriva. Åkesson kommer ej sitta i dessa förhandlingar. C får då vid en rödgrön valseger inflytande.
Vad fan är det du yrar om???? Tidös 4 partier är överens och kommer kunna samarbeta bra som dom redan gjort i 4år!
Det rödgröna är det ju total kaos inom! S verkar bara överens med C. MP kräver saker som S inte går med på. V kräver ministerposter vilket S inte vill....
Citera
2026-08-14, 23:37
Medlem
Citat:
Nu pekar allt på att rödgröna sidan kommer vinna riksdagsvalet. Hur agerar ni som väljare då?

Blir en röst på Tidö bortkastad?
SD kommer ej få något inflytande om rödgröna vinner. De runt 20% som röstar på partiet har då kastat sin röst.
M kommer med stor sannolikhet inte heller bli de rödgrönas samarbetspartner. Alltså en bortkastad röst.
L kommer kanske inte ens in i riksdagen. Bortkastad röst.
KD är nog det parti som mest sannolikt skulle kunna samarbeta med rödgröna. Båda Busch och Andersson har sträckt ut sådana händer. En röst på KD blir kanske ej helt bortkastad då.

Givet att de rödgröna vinner ser jag det som viktigast att minimera MP:s och V:s inflytande i det laget. Jag står därför och väger mellan C och S. Jag lutar mest åt C då jag tror de mer kommer stå på sig medan S kan kompromissa mer för att få makt.

Hur resonerar ni?
Att rösta på ett parti som man verkligen inte gillar måste jue vara en bortkastad röst på riktigt.
Ja du kanske fick det du röstade på men fick absolut inte det du ville egentligen.

Valet är dessutom långt ifrån över.
Ja vänsterblocket ledde stort tidigare,, och till viss del fortfarande,, men de senaste veckorna har vatt en katastrof för Vänstern.

Återstå att se om det är tillräckligt.
Men röstar som sagt helre där mitt hjärta är för att ge dem en möjlig chans än att kasta bort en på skit jag inte vill ha.
S & C´s inflytande måste minimeras precis lika mycket som V & MP.
Citera
2026-08-14, 23:44
Medlem
Citat:
Nu pekar allt på att rödgröna sidan kommer vinna riksdagsvalet. Hur agerar ni som väljare då?

SD kommer ej få något inflytande om rödgröna vinner. De runt 20% som röstar på partiet har då kastat sin röst.
M kommer med stor sannolikhet inte heller bli de rödgrönas samarbetspartner. Alltså en bortkastad röst.
KD är nog det parti som mest sannolikt skulle kunna samarbeta med rödgröna. Båda Busch och Andersson har sträckt ut sådana händer. En röst på KD blir kanske ej helt bortkastad då.

Givet att de rödgröna vinner ser jag det som viktigast att minimera MP:s och V:s inflytande i det laget. Jag står därför och väger mellan C och S. Jag lutar mest åt C då jag tror de mer kommer stå på sig medan S kan kompromissa mer för att få makt.

Hur resonerar ni?

Du kommer kasta bort din röst, det blir nyval för din rödgröna sörja får aldrig ihop en regering. Tänk på det innan du röstar.
Citera
2026-08-14, 23:47
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:

Hur resonerar ni?

Resonemanget känns puckat, men om jag ändå ska leva mig in i det så är KD i så fall bästa alternativet.
Citera
2026-08-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO

Det är inte otroligt men oavsett vilket så med en stark opposition så måste alla de partierna rösta lika även vid de frågor som det råder total osämja om. T. ex skatter, invandring, energi osv

S+C+MP+V är hur regeringsunderlaget kommer se ut. Vilka som får ministerposter återstår att se. Likt hur SD ingick i Tidö-regeringsunderlaget men ej fick sitta i regeringen.
Citera
2026-08-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Att rösta på ett parti som man verkligen inte gillar måste jue vara en bortkastad röst på riktigt.
Ja du kanske fick det du röstade på men fick absolut inte det du ville egentligen.

Valet är dessutom långt ifrån över.
Ja vänsterblocket ledde stort tidigare,, och till viss del fortfarande,, men de senaste veckorna har vatt en katastrof för Vänstern.

Återstå att se om det är tillräckligt.
Men röstar som sagt helre där mitt hjärta är för att ge dem en möjlig chans än att kasta bort en på skit jag inte vill ha.
S & C´s inflytande måste minimeras precis lika mycket som V & MP.

Ska alla rösta exakt efter hjärta blir det bara massa mikro-partier dom inte ens når 4%. Man måste tänka lite taktiskt ibland.
Citera
2026-08-14, 23:55
Medlem
Citat:

Tror inte V kommer med. Kanske KD i så fall. Och MP också dessvärre, de anses väl ofarliga fast de inte är det. Utan nu vill Helldén förstöra hela Sverige som MP tidigare förstört Stockholm.
Enligt senaste mätningen ger S KD MP C 52%. Då klarar man sig utan V.
Men vad är värst V eller MP?
Citera
2026-08-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Du kommer kasta bort din röst, det blir nyval för din rödgröna sörja får aldrig ihop en regering. Tänk på det innan du röstar.

Det påstod man 2015 också. Men något ”nyval” blev det ej.
Citera
2026-08-15, 00:04
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
S+C+MP+V är hur regeringsunderlaget kommer se ut. Vilka som får ministerposter återstår att se. Likt hur SD ingick i Tidö-regeringsunderlaget men ej fick sitta i regeringen.
Där finns lite problem i den ekvationen. Precis som SD säger så säger V att de ska ingå i regeringen för att stödja den. C vill inte ingå i en regering med V. Det hela går kanske att få ihop med en hel del komptimisser men under hela regeringstid så kommer de att ha hotet från oppositionen att förslagen röstas ner om inte alla de rödgröna håller sams.

Det är alltså inte en bortkastad röst att rösta på Tidöpartierna, om man tycker någon av de förtjänar ens röst, även vid en förlust. Dina tidigare enradiga inlägg om det är ganska enfaldiga.
Citera
2026-08-15, 00:06
Medlem
Citat:
Där finns lite problem i den ekvationen. Precis som SD säger så säger V att de ska ingå i regeringen för att stödja den. C vill inte ingå i en regering med V. Det hela går kanske att få ihop med en hel del komptimisser men under hela regeringstid så kommer de att ha hotet från oppositionen att förslagen röstas ner om inte alla de rödgröna håller sams.

Det är alltså inte en bortkastad röst att rösta på Tidöpartierna, om man tycker någon av de förtjänar ens röst, även vid en förlust. Dina tidigare enradiga inlägg om det är ganska enfaldiga.

Självklart måste man kompromissa i en regeringsbildning. Det var Tidö också tvungna till. Det är just på grund av kompromissandet jag önskar att S och C är så starka som möjligt relativt MP och V.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in