2026-08-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Mycket oseriöst inlägg. Tråden handlar om hangarfartyget inte om Ryssland.

Jag såg häromdagen att det var någon på denna båt som beklagade sig över att han åt kornflakes med vatten och han önskade att det fanns någon mjölk. Verkar inte helt tiptop

Jag gjorde bara en jämförelse mellan USA och Ryssland. Jag säger bara Kursk.
Citera
2026-08-14, 18:22
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
De har helt klart haft problem med hangarfartyg eftersom de inte är avsedda att vara permanent ute till havs.
Kan du inte hålla med om det?

Varför skall jag hålla med dig ?
Det räcker med ett hangarfartyg för att trycka ner Iran, USA har elva (11) hangarfartyg (minus några som är inne på varv för underhållsarbeten). Ett hangarfartyg, plus tunga bombplan (B-1, B-2 och B-52) från flygvapnet, räcker för att hålla nere Iran.
Citera
2026-08-14, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Varför skall jag hålla med dig ?
Det räcker med ett hangarfartyg för att trycka ner Iran, USA har elva (11) hangarfartyg (minus några som är inne på varv för underhållsarbeten). Ett hangarfartyg, plus tunga bombplan (B-1, B-2 och B-52) från flygvapnet, räcker för att hålla nere Iran.
Du vill flytta fokus till själva kriget märker jag.
Du är i fel tråd.
Citera
2026-08-14, 18:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Pete Hegseth borde låsas in ombord på USS Abraham Lincoln i minst en månad.
Haha
Det skulle vara nyttigt om Hegseth åtminstone gjorde ett besök på Lincoln för att peppa trupperna.
Ser man till opinionsundersökningar i USA fanns det knappt något folkligt stöd till kriget mot Iran .
Det bara blev till liksom.
Sannolikt har det påverkat även moralen in the Navy.
Hade de varit övertygade om att de försvarade USAs territorium och frihet hade de uthärdat mer utan att klaga.
Citera
2026-08-14, 18:56
Medlem
Clodiuss avatar
Hmm…. Jag som faktiskt gjort militärtjänst som soldat tycker nog att det är dåligt virke i amrisarna.
Citera
2026-08-14, 19:22
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Du vill flytta fokus till själva kriget märker jag.
Du är i fel tråd.
Hangarfartygs stridsgrupper är designade för maktprojektion och i förlängningen krig.
Vill du lämna tråden, är det Ok för mig.
Citera
2026-08-14, 19:45
Medlem
PeterNosters avatar
Diktaturen i Iran, det är bögarnas fel:
https://www.youtube.com/watch?v=4z2A6Qn0NHU

Även att SAAB och Volvo inte längre är svenskt.
Citera
2026-08-14, 23:30
Medlem
"the president said its deployment had lasted “not nearly long enough." vidare "President Trump on Friday dismissed concerns about dire conditions reported aboard the U.S.S. Abraham Lincoln,"

Jag undrar vad besättningen och andra tycker om Trump

https://www.nytimes.com/2026/08/14/us/politics/trump-uss-abraham-lincoln.html

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Hur är det relevant? USA har också atomubåtar som sjönk till botten av Atlanten och ingen överlevde.

Se vad som hände och jmf hur USA och Ryssland agerade.
Citera
2026-08-14, 23:33
Medlem
Weitzmanns avatar
Oerhört mycket blaj i tråden. Det väsnas och skramlas dygnet runt på ett hangarfartyg, en del till synes friska personer reagerar till sist mycket negativt på miljön med att konstant vara tillsammans med andra i ganska usla förhållande. De allra flesta ser inte dagsljus under tiden, eller under väldigt långa perioder.
Den som drar slutsatsen att det beror på en inkvoterad bög eller kvinna har verkligen noll koll.
Citera
2026-08-15, 04:01
Medlem
Citat:
Haha
Det skulle vara nyttigt om Hegseth åtminstone gjorde ett besök på Lincoln för att peppa trupperna.
Ser man till opinionsundersökningar i USA fanns det knappt något folkligt stöd till kriget mot Iran .
Det bara blev till liksom.
Sannolikt har det påverkat även moralen in the Navy.
Hade de varit övertygade om att de försvarade USAs territorium och frihet hade de uthärdat mer utan att klaga.

Det är nog logistiskt sett helt omöjligt att ordna så att Hegseth kan besöka hangarfartyget mitt under brinnande krig. Alltså med tillräcklig säkerhet runt fartyget hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Scorpion_(SSN-589)

Måste du mena.

Länken expanderas felaktigt, det sista parentestecknet kommer inte med.
Ett fel som verkar finnas allmänt här på Flashback att url-er som avslutas
med ett parentestecken så blir slutet av länken utan detta parentestecken.

Här finns den korrigerade länken:
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Scorpion_(SSN-589)
USS Tresher (SSN-593) försvann också i havsdjupet med alla sailors ombord.
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Thresher_(SSN-593)

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
"the president said its deployment had lasted “not nearly long enough." vidare "President Trump on Friday dismissed concerns about dire conditions reported aboard the U.S.S. Abraham Lincoln,"

Jag undrar vad besättningen och andra tycker om Trump

https://www.nytimes.com/2026/08/14/us/politics/trump-uss-abraham-lincoln.html

Se vad som hände och jmf hur USA och Ryssland agerade.

Fast det är redan klart att USS Abraham Lincoln ska ersättas av USS George Washington.
Vet ej om Lincoln ska återvända till Norfolk; Virginia, eller kanske San Diego, dvs någon av hemmahamnarna.
Det är en lång seglats det också innan de är hemma.

Igår så befann sig Washington vid Sydkinesiska Sjön och de har många dygn kvar innan de är framme vid Persiska Viken.

OBS: USS Gerald Fords elektromagnetiska katapultsystem har börjat krångla.
Detaljerna om varför det krånglar är inte avslöjade än. Men det har kanske att göra med de stora
strömmar som behövs och tillhörande kondensatorbatterier. Strömmarna kan visst bli så stora att magnetspolarna kan börja att smälta. Och börjar det så går det mycket fort, det behövs bara sekunder. Så blir de totalförstörda.
Är ej insatt i detta, men kan tänka mig att kondensatorbatterierna som behövs tar mycket stor plats.
De är också livsfarliga att använda om de överladdas, de kan explodera av sig självt.

Men, men skam den som ger sig. Nu ska det byggas ett traditionellt ångkatapultsystem istället.

Citat:

Och Trumps motdrag är nu att deklarera Hormuz som territorium tillhörande USA. USA kan ju lätt hävda att de vunnit området i krig. På så vis behövs nog inte kongressen och senatens godkännande för att fortsätta kriget. Okonventionellt javisst, men det verkar vara möjligt att göra så.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-08-15 kl. 04:56.
Citera
2026-08-15, 05:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Javisst, det blir väl max 4 minuter per man.

Dokumentären jag såg så säger dom typ skölja sig i 10 sek sen stänga av, tvåla in sig och sen 10 sek skölja ur. Hårda bud.
Citera
2026-08-15, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Alltså detta är sjömän. Sedan kan det mycket väl smygit sig in några inkvoterade personal som identifierar sig som ett annat kön än vad dom föddes som. Oftast tar dessa inkvoterade även med sig ett flertal psykiatriska diagnoser ombord som sedan diskuteras öppet och länge med deras psykologer och doktorer vid ankomst. Det är väl det som nått någon vänsterblaska.

Det som jag uppfatta som lite besvärande var att det nya eko-vänliga toalettsystemet var katastrofalt dåligt och blev stopp hela tiden. Också en sådan sak som kom från kölvattnet av dessa typer som ville ha eldrivna fartyg och tanks.
Nej, de är inte sjömän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in