2026-08-15, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Folk vill ju bara tjäna pengar. Så om "skitjobbet" betalar bra så tar man det nog ändå.
Torka rumpa däremot, där går gränsen för mig. Hade nog inte tagit det för mindre än 60 000 i månaden.
Att andra gör det för låga löner övergår mitt förstånd, men andra gillar säkert också att hjälpa andra mer än jag gör.
Jag hade inte ens gjort det för 100k i månaden. Men är glad att det finns andra som vill.
Citera
2026-08-15, 01:12
Medlem
Moobs avatar
Citat:
De har ju anpassat sig. Lagen i Sverige säger att det är frivilligt att teckna kollektivavtal. Det är just det som de har anpassat sig till och valde att inte göra det. Det är ju bara IF-metall som försöker tvinga på ett kollektivavtal genom maffiametoder och de misslyckades tack och lov.

Inget fel i grunden med kollektivavtal, men det ska vara frivilligt.
I Teslas fall så ansåg de att de själva hade bättre avtal än IF-Metalls kollektivavtal, så att byta till det hade varit en nedgradering. Varför byta till något som är sämre och kostar företaget mer?
Kollektivavtal är mer än pengar. Det är trygghet mot arbetsgivaren, och som i det här fallet har en ledare som är fullblodsnazist och asbergare och som saknar omdöme. Han och hans lakejer ska inte kunna kicka ut folk godtyckligt eller hitta på annat. Med ett kollektivavtalen kan de inte det, men de ör för rädda för sånt inflytande och vill ha full kontroll.
Citera
2026-08-15, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Jag hade inte ens gjort det för 100k i månaden. Men är glad att det finns andra som vill.

Ja och det är det som jag inte gillar med samhället. De värsta jobben som ingen vill ha som att torka rumpa, städa, ta hand om sopor och annat är det som betalar minst trots att det är jobb ingen vill ha.

De jobben borde vara mest betalda just för att ingen egentligen vill ha dom jobben.
Men tyvärr styrs allt av utbildning istället och då får man lön efter det.

Hade varit enklare om jobbmarknaden var styrd av de jobb folk helst ville ha. De som de flesta vill ha har minst lön, de som ingen vill ha har mest lön. Enkelt och rimligt!
Citera
2026-08-15, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Kollektivavtal är mer än pengar. Det är trygghet mot arbetsgivaren, och som i det här fallet har en ledare som är fullblodsnazist och asbergare och som saknar omdöme. Han och hans lakejer ska inte kunna kicka ut folk godtyckligt eller hitta på annat. Med ett kollektivavtalen kan de inte det, men de ör för rädda för sånt inflytande och vill ha full kontroll.

Poängen är ändå att de utnyttjade sin lagliga rätt att avstå eftersom de hade ett bättre avtal än vad IF-Metall försökte trycka på dom, så de sade tack men nej tack.

Tycker det är rimligt och bäst för de anställda som ändå jobbar där. Hur många företag betalar ut aktier till sina relativt lågavlönade personer? Aktier som stigit kraftigt. Jag har i alla fall inte under mitt arbetsliv jobbat för ett företag som delar ut aktier till mig.
Citera
2026-08-15, 01:24
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Poängen är ändå att de utnyttjade sin lagliga rätt att avstå eftersom de hade ett bättre avtal än vad IF-Metall försökte trycka på dom, så de sade tack men nej tack.

Tycker det är rimligt och bäst för de anställda som ändå jobbar där. Hur många företag betalar ut aktier till sina relativt lågavlönade personer? Aktier som stigit kraftigt. Jag har i alla fall inte under mitt arbetsliv jobbat för ett företag som delar ut aktier till mig.
Och min poäng ör att Sverige är mesigt som låter utländska företag ha för mycket frihet. De ska inte få ha det tycker jag, utan ska ta seden dit de kommer. Detta är inte Usa där man saknar historia och ideal.

Det borde gå att klämma åt dem, men troligen inte med tafatt tidölag som inte heller är speciellt intsserade av schyssta anställningsvillkor.
Citera
2026-08-15, 01:30
Medlem
folkgemenskaps avatar
Ja, det är spiken i kistan för den gamla svenska modellen. Den byggde på en illusion om samförstånd, där fack och kapital möttes som jämbördiga parter inom ramen för en isolerad nationell spelregel. När ett utländskt techbolag bevisar att det är fullt möjligt att runda strejkrätten genom att helt enkelt köpa ut fackliga representanter och importera strejkbrytare, ställs den fackliga rörelsen inför ett fullbordat faktum. Svenska facks klassiska påtryckningsmedel har blivit verkningslösa mot ett gränslöst kapital som har råd att helt kalkylera bort kostnaden för lokala konflikter.

För arbetarklassen innebär sammanbrottet att tryggheten inte längre kan levereras uppifrån av centraliserade fackbyråkratier. I denna nya verklighet är gräsrotsorganisering inte bara ett alternativ, utan ett absolut måste. Gräsrotsorganisering handlar om att flytta makten, initiativet och stridbarheten från politiska förhandlingsbord tillbaka till själva golvet. Det innebär att bygga starka, lokala klubbar och nätverk på arbetsplatserna där arbetarna själva äger frågan, identifierar sina vardagliga problem och agerar direkt, utan att vänta på godkännande eller instruktioner från centrala ombudsmän. Det handlar också om att skapa nya forms av gränsöverskridande solidaritet mellan arbetare internationellt. Genom att bygga kollektiv styrka underifrån skapas en rörelse som inte går att köpa loss med slutvederlag eller tysta med jurister, eftersom makten inte sitter i enskilda fackliga företrädare utan i hela den samlade arbetsstyrkan.

Om arbetarna inte genomför denna omställning till aktiv gräsrotsorganisering väntar en brutal försämring för lönearbetare och hela samhällsstrukturen. Alternativet är en snabb avveckling av det som återstår av svensk arbetsrätt, där godtyckliga hyvlingar av arbetstid, sänkta reallöner och osäkra gig-kontrakt blir den nya standarden på hela arbetsmarknaden. Utan ett fungerande kollektivt motstånd på golvet förvandlas arbetarna till slavar i en global maktapparat, en vardag präglad av utbrändhet, obetald skada och en ständig fruktan för morgondagen, där utländska storföretag fritt dikterar alla villkor medan den fackliga tryggheten helt raderas ut.
Citera
2026-08-15, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Är detta spiken i kistan för den svenska modellen?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/if-metall-avbryter-strejken-mot-tesla
Efter snart tre år av strejk avbryter IF Metall alla stridsåtgärder mot Teslas svenska bolag, uppger de i ett pressmeddelande.

Enligt fackförbundet avbryts strejken då Tesla köpt ut alla förbundets strejkande medlemmar på företaget. Enligt TT rör det sig om ett 80-tal personer.

Vanliga företag har inte råd att köpa ut anställda på det sättet.

Snarare än varning till hela världen som lyder : "investera inte i Sverige", modellen fungerar för fackpamparna men ingen annan.
Citera
2026-08-15, 02:13
Medlem
Det finns ngt här som inte stämmer .. Varför skulle fackföreningen taga matchen med Tesla om villkoren var mycket
bättre än kollektivavtal.

Om villkoren var bättre på firman var det enklare att skriva under samt fortsätta betala högre löner Många kollektivavtal var i vart fall förr så kassa att nästan ingen jobbade för de minimilöner avtalet gav.

Förändra Sverige ja varför det .? EN Apartheid Nazist
Citera
2026-08-15, 04:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob

Risken är väl att politikerna nu tar över vad arbetsgivare och arbetstagare kommer överens om via förhandling. Arbetsgivarna har ju sin union så vad är problemet?

Pest eller kolera.

Dålig? liknelse men i Sverige är det frivilligt att köra på vänster sida av vägen.
Vid möte gäller dock att hålla sig till höger.

Här finns tydligen folk som tycker vi ska ha det som i USA.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-15 kl. 04:21.
Citera
2026-08-15, 05:59
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Kapitulerar? Som IF Metall skriver så är det svårt att genomföra en strejk om det inte finns några medlemmar på aktuellt företag. Intressant att se alla i tråden som sitter och tokrunkar över detta och tror att ensam är stark. Det finns en anledning till att flertalet av alla företag i Sverige med anställda är ansluten till en arbetsgivarorganisation och tror mig det är inte för medlemstidningen.

Min erfarenhet är att många betalar till fackförbund i flera år, sedan när de blir uppsagda pga fingerad arbetsbrist eller liknande är det inte en fight facket vill ta. *host* Transport*host*
Citera
2026-08-15, 06:33
Medlem
Söka jobb på Tesla, kräv kollektivavtal, rulla tummarna, gå därifrån med 1,5 årslöner utan att behöva jobba. Det låter inte som någon större seger för Tesla.
Citera
2026-08-15, 06:38
Medlem
Nu fick dom bättre avtal och mer pengar än kollektiv avtal. Självklart valde dom bort facket.
Fackavgiften är svindyr också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in