Citat:
Ja detta är vad bland annat jag och Haaaaag har diskuterat flera gånger. Nu blev det som jag vill.
Bort med rabatterna. Gör man tre brott med 3 års fängelse som straff så ska det bli 9 år. Helt riktigt!
Jag nämnde bland annat staplade straff i USA, men nu får vi i alla fall det delvis i Sverige. Jag är inte helt insatt i exakt hur de nya lagarna fungerar, men har hört att det nämns grova brott? Vad är ett grovt brott?
Är våldtäkt ett grovt brott per automatik eller bara om det är en grov våldtäkt?
Om det är det senare, får man då i så fall fortfarande straffrabatt på "vanliga vanilla våldtäkter"
Bort med rabatterna. Gör man tre brott med 3 års fängelse som straff så ska det bli 9 år. Helt riktigt!
Jag nämnde bland annat staplade straff i USA, men nu får vi i alla fall det delvis i Sverige. Jag är inte helt insatt i exakt hur de nya lagarna fungerar, men har hört att det nämns grova brott? Vad är ett grovt brott?
Är våldtäkt ett grovt brott per automatik eller bara om det är en grov våldtäkt?
Om det är det senare, får man då i så fall fortfarande straffrabatt på "vanliga vanilla våldtäkter"
Du är ju rolig som säger "Nu blev det som jag vill" följt av "Jag är inte helt insatt i exakt hur de nya lagarna fungerar"....men kul att du är glad! ;-)
Denna lagändringen (när den nu kommer?) tar endast sikte mot att utgångspunkten skall vara att varje brott räknas ihop. Denna bestämmelse kommer alltså ha en begränsning så att det samlade straffet inte får överstiga maximistraffen sammanlagda med varandra och inte heller vara längre än 18 år. Man kommer också ge domstolarna större möjlighet att göra en proportionalitets- och helhetsbedömning (av brottslighetens sammantagna allvar och det ev. samband som kan finnas mellan brotten) så att inte straffet för flera mindre allvarliga brott tangerar eller överstiger straffet för ett allvarligare brott. Man kommer alltså aldrig kunna döma över de sammanlagda maxstraffen- och heller aldrig över 18 års fängelse. Med andra ord kommer man fortsätta att ge mängdrabatt i vissa fall. Vad du får det här med "grovt brott" ifrån vet jag inte. För det har ingenting med det nya systemet för mängdrabatt att göra...