2026-08-14, 14:41
Medlem
AA redovisar i VARJE veckogenomgång hur hans avkastning sedan 2020 ser ut.

AI sammanfattar avkastningen:
Metod 1 (Totalt tillfört kapital): Räknar på hela insatsen på 1 215 000 kr (eget kapital plus banklån). Med uttag på 3,7 Mkr och ett nuvärde på 2,1 Mkr blir den totala vinsten knappt 4,6 Mkr, vilket ger 377 % i avkastning (5,9 gånger bättre än index).

Metod 2 (Endast eget kapital / ROE): Exkluderar banklånen och utgår enbart från dina egna 665 000 kr i faktisk insats. Eftersom lånen är återbetalda blir nettovinsten drygt 5,1 Mkr, vilket tack vare hävstångseffekten ger hela 772 % i avkastning (12,1 gånger bättre än index).

Det hela bygger på den här transkriberingen. Här kommer en oredigerad AA eller barbacka som AA själv skulle sagt. Den här är några veckor gammal, beloppen ändras ju från vecka till vecka. Förtydligande i parantes o fetmarkerat från min sida när så krävs.

Transkribering veckogenomgång
"Lite utvik, vi får ta det på en annan videon. Jag går igång på pensionssnack, för det handlar om så vansinnigt mycket pengar och du som medlem ska fan ha en bra pension. Så bra som möjligt, tänker jag. Ja, det väljer du själv såklart. Men jag vill ge dig förutsättningarna. Nåväl. Uttaget, om jag bara ska nämna det, 525 000 har jag plockat ut hittills i år. Det är ju ganska lite så mycket. Jag har haft rätt mycket utgifter som har varit lite lite utöver det vanliga kan man säga. Så att hittills i år så motsvarar uttagen från aktieportföljerna 74 000 till hushållet här i genomsnitt per månad. Det är mer än vad det är under normala omständigheter. Det borde ligga på runt 50 000 mitt bidrag till hushållsekonomin här.

Sedan jobbar jag med Sandvård (min sambo ) som bidrar med runt 30 000. Vi spenderar ju mycket pengar, för vi tycker om att göra det. Ja, i vitt fall. Så ligger det till med det. Något mer att säga här?

Ja, det ska vara det här. Sedan starten med dom här fem portföljerna som jag nu har gått igenom. Jag satt in drygt 1,2 miljoner totalt. Jag har plockat ut knapp 3,7 nu värdet då 2,1 som står där. Detta ger ett resultat, alltså ett överskott en vinst vad man nu vill kalla det, på knappt 4,6 miljoner. Det motsvarar en avkastning på 377% index på 64, 5,9 gånger bättre än index. Sedan starten alltså för 6,5 år sedan alla fem portföljerna inräknade sedan dom startade helt enkelt.

Men sen kan man mäta på ett annat sätt om jag bara mäter eget kapital för som du ser där så en banklån jag lånade 550.000 i en bank som jag satte in på mina aktieportföljer som jag sen belånade med hjälp av aktierna. Detta var ett vanligt banklån som jag sedan dess har betalat eller två banklån rättare sagt med totalt 550.000 de är betalda finns inte längre. Men räknar jag då bara på mitt egna kapital som jag tillförde till de här fem portföljerna? Så var det 665.000 som jag satt in där så är 1.215.000 minus 550.000 sen har ju uttaget är detsamma och nuvärdet är detsamma resultatet blir något bättre 5,1 miljon men i procent så blir det ju vansinnigt mycket bättre 772% eftersom det var lägre startvärde att ta hänsyn till och då är det ju 12,1 gånger bättre än index vilket gör det lite intressant med det här med lånade pengar om man säger så va vilket jag då gärna gör i drivor skål på det och anledningen är ju enkel jag tjänar ju en jävla massa pengar på det helt enkelt men nu gör det varen måste ta ställning till hur man själv väljer och att göra sen har jag även lagt till då

sen Medlemskanalen startade 1 januari 2025 det är lite kort tid att mäta såklart Men det var då medlemskanalen startade och då hade jag 1.071.000 i värde på mina fem portföljer Nu värdet då är 2.121.000 ungefär dubbelt upp Men så har jag också plockat ut 588.000 under den här ett och ett halvt årsperioden Så ja, M7 Yes korrekt Resultatet blir då drygt 1.6 miljoner under de här ett och ett halvt åren Avkastningen 153% just i detta nu alltså Index samtidigt på 18 Innebär 8,7 gången bättre än index under de här ett och ett halvt åren då som själva medlemskanalen Den som du befinner dig i Som medlem har Kunnat hämta inspiration från mitt sätt att placera

Återigen, jag vill inte att du ska kopiera mitt sätt att placera Jag vill att du ska hämta inspiration och sen skapa din egen investeringsstrategi som passar just dig För det finns lika många investeringsstrategier som det finns investerare Vi alla är olika Det passar att göra på olika sätt för olika personer Jag vill bara inspirera Som en motvikt mot alla Ska jag inte använda så fula ord. Men det finns ju många som rekommenderar att sätta sina pengar typ i globala indexfonder och sådär. Jag är inte en av dem och jag vill vara en motvikt och visa att det finns andra "
Citera
2026-08-14, 16:27
Medlem
Metod 1 (Totalt tillfört kapital): Räknar på hela insatsen på 1 215 000 kr (eget kapital plus banklån). Med uttag på 3,7 Mkr och ett nuvärde på 2,1 Mkr blir den totala vinsten knappt 4,6 Mkr, vilket ger 377 % i avkastning (5,9 gånger bättre än index).

Metod 2 (Endast eget kapital / ROE): Exkluderar banklånen och utgår enbart från dina egna 665 000 kr i faktisk insats. Eftersom lånen är återbetalda blir nettovinsten drygt 5,1 Mkr, vilket tack vare hävstångseffekten ger hela 772 % i avkastning (12,1 gånger bättre än index).

Jag kan också sammanfatta:
Jättebra så länge de utvalda aktierna varje år går upp. Om man vet att det aldrig mer under sin livstid kommer flyga in en Svart Svan som plötsligt sänker börsen sådär 30% o man blir utraderad så är det bara köra maxbelåning....AA tycks inte heller ha någon buffert på vanligt bankkonto att sätta in på depån om det krisar ordentligt med överbelåning.

Självklart ger belåning högre avkastning om börsen konstant stiger varje år utan större dippar.
Senast redigerad av Rain-or-Shine 2026-08-14 kl. 17:01.
Citera
2026-08-14, 17:08
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Men det finns ju många som rekommenderar att sätta sina pengar typ i globala indexfonder och sådär.[/b] Jag är inte en av dem och jag vill vara en motvikt och visa att det finns andra "
Kejsaren för att inte säga börsguden är ganska naken.

Det är så jag får lust att sätta mig ner och göra en finräkning. Men överslagsmässigt blir det så här: Jag orkar bara med tiden from 2025 då han började ta betalt.

1 jan 2025 äger du 15 kr.
Du kan belåna 85%, alltså köper du Nordnet Index för 100 kr.
Fram till idag stiger kursen 20,99%. Du har alltså 121 kr.
Lämna tillbaks de 85 kr du lånade. Du har nu alltså 121-85=36 kr.
Dina ursprungliga 15 kr har blivit 36, dvs pengarna har multiplicerats med 2,4. Den är en tillväxt om 120%.
AA anger att han gjort 153% under denna tid,
Om jag skulle orka detaljräkna och hela tiden återinvestera kursökningar med 85% belåning är jag rätt säker på att Nordnet Index slår AA med råge, också med hänsyn till räntekostnader.

Jag förstår det är tungt för AA. Videor om att han är börsguden, oron för att Sambo ska bli arg över den bortgamblade pensionen. Men det brutala resultatet är att AA lika gärna kunde ha köpt Index, belånat hårt och sysslat med att sitta i sin berså och filosofera. Men kör på, det är kul med lite galenskap.
Citera
2026-08-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur

Det hela bygger på den här transkriberingen. Här kommer en oredigerad AA eller barbacka som AA själv skulle sagt. Den här är några veckor gammal, beloppen ändras ju från vecka till vecka. Förtydligande i parantes o fetmarkerat från min sida när så krävs.

Transkribering veckogenomgång
"Lite utvik, vi får ta det på en annan videon. Jag går igång på pensionssnack, för det handlar om så vansinnigt mycket pengar och du som medlem ska fan ha en bra pension. Så bra som möjligt, tänker jag. Ja, det väljer du själv såklart. Men jag vill ge dig förutsättningarna. Nåväl. Uttaget, om jag bara ska nämna det, 525 000 har jag plockat ut hittills i år. Det är ju ganska lite så mycket. Jag har haft rätt mycket utgifter som har varit lite lite utöver det vanliga kan man säga. Så att hittills i år så motsvarar uttagen från aktieportföljerna 74 000 till hushållet här i genomsnitt per månad. Det är mer än vad det är under normala omständigheter. Det borde ligga på runt 50 000 mitt bidrag till hushållsekonomin här.

Sedan jobbar jag med Sandvård (min sambo ) som bidrar med runt 30 000. Vi spenderar ju mycket pengar, för vi tycker om att göra det. Ja, i vitt fall. Så ligger det till med det. Något mer att säga här?

Ja, det ska vara det här. Sedan starten med dom här fem portföljerna som jag nu har gått igenom. Jag satt in drygt 1,2 miljoner totalt. Jag har plockat ut knapp 3,7 nu värdet då 2,1 som står där. Detta ger ett resultat, alltså ett överskott en vinst vad man nu vill kalla det, på knappt 4,6 miljoner. Det motsvarar en avkastning på 377% index på 64, 5,9 gånger bättre än index. Sedan starten alltså för 6,5 år sedan alla fem portföljerna inräknade sedan dom startade helt enkelt.

Men sen kan man mäta på ett annat sätt om jag bara mäter eget kapital för som du ser där så en banklån jag lånade 550.000 i en bank som jag satte in på mina aktieportföljer som jag sen belånade med hjälp av aktierna. Detta var ett vanligt banklån som jag sedan dess har betalat eller två banklån rättare sagt med totalt 550.000 de är betalda finns inte längre. Men räknar jag då bara på mitt egna kapital som jag tillförde till de här fem portföljerna? Så var det 665.000 som jag satt in där så är 1.215.000 minus 550.000 sen har ju uttaget är detsamma och nuvärdet är detsamma resultatet blir något bättre 5,1 miljon men i procent så blir det ju vansinnigt mycket bättre 772% eftersom det var lägre startvärde att ta hänsyn till och då är det ju 12,1 gånger bättre än index vilket gör det lite intressant med det här med lånade pengar om man säger så va vilket jag då gärna gör i drivor skål på det och anledningen är ju enkel jag tjänar ju en jävla massa pengar på det helt enkelt men nu gör det varen måste ta ställning till hur man själv väljer och att göra sen har jag även lagt till då

sen Medlemskanalen startade 1 januari 2025 det är lite kort tid att mäta såklart Men det var då medlemskanalen startade och då hade jag 1.071.000 i värde på mina fem portföljer Nu värdet då är 2.121.000 ungefär dubbelt upp Men så har jag också plockat ut 588.000 under den här ett och ett halvt årsperioden Så ja, M7 Yes korrekt Resultatet blir då drygt 1.6 miljoner under de här ett och ett halvt åren Avkastningen 153% just i detta nu alltså Index samtidigt på 18 Innebär 8,7 gången bättre än index under de här ett och ett halvt åren då som själva medlemskanalen Den som du befinner dig i Som medlem har Kunnat hämta inspiration från mitt sätt att placera

Återigen, jag vill inte att du ska kopiera mitt sätt att placera Jag vill att du ska hämta inspiration och sen skapa din egen investeringsstrategi som passar just dig För det finns lika många investeringsstrategier som det finns investerare Vi alla är olika Det passar att göra på olika sätt för olika personer Jag vill bara inspirera Som en motvikt mot alla Ska jag inte använda så fula ord. Men det finns ju många som rekommenderar att sätta sina pengar typ i globala indexfonder och sådär. Jag är inte en av dem och jag vill vara en motvikt och visa att det finns andra "

Mycket av de utplockade medlen, de sk ”vinsterna” är ju uppenbarligen lånade pengar.
Känns lite märkligt att prata om ”vinster” utan att nämna skulderna, även om han räknar med dom som vinst?? Bolånet nämner han ju aldrig mer än att huset är belånat till nocken tex.

Själv skulle jag ju kunna plocka ut en miljon från depån idag eftersom jag satt min belåningsnivå högre än så.
Sen börja köpa på mig gamla bilar, vattenskotrar och luftgevär hejvilt men inte fan skulle jag försöka lura i någon att jag har råd med det eftersom jag gjort en snabb vinst på en miljon genom smarta(kastat pil) börsaffärer

Men det är kul att det rullar på för AA, vi vet ju att han antagligen tar livet av sig när lyckan vänder och det vore ju ohyggligt jobbigt för hans närstående.
Visst, det rullar på för lånade pengar men vad jag förstått så är han redan i praktiken insolvent även om han inte ställt in betalningarna ännu.

Han behöver ju inte betala varken ränta eller amortera på aktiebelåningen, skulden byggs bara på. Vad kommer finns kvar när skiten träffar fläkten, mer än en stor skuld?
Det är iaf tur att man inte ärver skulder men säkerheten överförs till bankerna såklart. Hus, bilar, vattenskotrar osv försvinner från familjen.
Det kommer inte finnas nånting kvar för dom närmast sörjande i en sådan situation.

Nästan bisarrt att det sitter tomtar i tråden och tycker att detta är ett eftersträvansvärd bedrift av en man på +50 och med flera barn.
Det handlar om en rent vidrig pantsättning av sin egen familjs framtid, bara för att AA ska orka leva.
Citera
2026-08-14, 22:26
Medlem
660 sidor på flashback. haha ja vilken bedrift. något har han ju bevisligen gjort rätt eller?
Citera
2026-08-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
660 sidor på flashback. haha ja vilken bedrift. något har han ju bevisligen gjort rätt eller?

Om ”reta upp ett koppel flashbackare” är en bedrift, så visst - hurri hurra för börschefens gud!
Citera
Igår, 00:39
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Om ”reta upp ett koppel flashbackare” är en bedrift, så visst - hurri hurra för börschefens gud!

Det har ett stort värde för analytikern, dels ekonomiskt för honom, dels för att det stärker hans varumärke generellt där algoritmsignaler utifrån ger Youtube bra info om att han är populär.
Citera
Igår, 01:41
Medlem
jack.danielss avatar
Har det blivit nån mer tur i ”campervanen”? Det har ju varit väder för det i sommar! Eller har han inte tid?
Citera
Igår, 08:16
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Det har ett stort värde för analytikern, dels ekonomiskt för honom, dels för att det stärker hans varumärke generellt där algoritmsignaler utifrån ger Youtube bra info om att han är populär.
Videotittande ger ganska obetydligt. Och därtill tittar jag utan reklam genom att bara lägga musen över minibilden.
Frågan är hans medlemskap. Han tar ju orimligt mycket betalt, jämför prenumerationer på Affärsvärlden och DI som dessutom finns gratis på biblioteket.
Jag tycker nog det är rätt att varna för hans huvudlösa råd. Dessutom, AA har tjänat sina pengar på maxbelåning av en stigande börs. Sjunker börsen raderas han kapital. Väl värt att varna hans följare för.
Citera
Igår, 08:36
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
En fråga till er alla:

Hur kan AA leva ett liv utan att behöva jobba?
Hans aktier är kass och kursutveckling också.

Ändå behöver han inte arbeta osv. Leva lyx.

Hur? Varför? Vem betalar?
Citera
Igår, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift

1 jan 2025 äger du 15 kr.
Du kan belåna 85%, alltså köper du Nordnet Index för 100 kr.
Fram till idag stiger kursen 20,99%. Du har alltså 121 kr.
Lämna tillbaks de 85 kr du lånade. Du har nu alltså 121-85=36 kr.
Dina ursprungliga 15 kr har blivit 36, dvs pengarna har multiplicerats med 2,4. Den är en tillväxt om 120%.

Hur kan du låna 85kr på dina egna 15 som säkerhet?
Man måste väl ha mer egna pengar än man lånar i början.
På 100 egna får du låna 85 osv.
Citera
Igår, 08:57
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rain-or-Shine
Hur kan du låna 85kr på dina egna 15 som säkerhet?
Man måste väl ha mer egna pengar än man lånar i början.
På 100 egna får du låna 85 osv.
Aktier för 100 kr. 15 kr egen insats, 85 från NN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in