2026-08-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Varför skulle inte det gå??
Det finns ju 10000 tals kopior av böckerna. Du kan nog få massor gratis bara genom att ställa dig på ÅVC och be att få de gamla böckerna som folk kastar.

Så återigen varför skulle inte det gå?

Många böcker finns det inte många ex av. Speciellt äldre böcker. Sen tänker jag väl inte att det är något större bekymmer om de förstör en bok. Men det är tabu att slänga böcker rent historiskt. Jag vill inte diskutera den biten då jag inte är så insatt och orkar djupdyka mig i vad jag själv tycker i frågan. Mycket kan man säkert återge mycket idag via förlag om jag får gissa så jag hänger nog med på vad du menar.

Du förutsätter väl att de scannar in böckerna perfekt? Jag samlar själv på böcker från 1800 tal och framåt. Detta projektet som AI gör är ju mer att de bara vill ha texterna så att de kan träna AIn. De ska ju inte ge ut böcker eller sälja böcker. Den datan de tränas på kan du ju aldrig komma åt. Eller kan du? Vad jag vet kommer de aldrig säga vad de tränat AIn på.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-08-13 kl. 16:02.
Citera
2026-08-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Men du tänker att problemet är att AI "förstör gamla fina böcker som borde bevaras"?
Ja precis, det är det största problemet. Eftersom varken företagen som säljer 'batcher' om hundratusentals böcker, eller AI-bolagen själva, gör någon som helst åtskillnad på vad det är som åker in i de förstörande scannrarna - allt de bryr sig om är att boken är publicerad innan år 2022.

Men rent generellt är förstörelse av detta slag någonting dåligt. Tyskarna eldade upp judiska böcker, böcker jag inte har något som helst intresse av att läsa. Men det betyder inte att jag tycker det var bra, eller ens OK, då även annan litteratur brändes som var värd att bevara. Kineserna eldade upp en massa gammal kinesiska texter under kulturrevolutionen som jag inte heller har någon som helst intresse av att läsa osv.
Citera
2026-08-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Men det är tabu att slänga böcker rent historiskt.
De som kastar böcker på ÅVC borde piskas på rådhustrappen?

Citat:
Du förutsätter väl att de scannar in böckerna perfekt?
Det är en patetisk halmgubbe. Uppenbarligen för att smita undan.

Framgår klart och tydligt i starten att böckerna destrueras. Det är själva hysteriska grunden för tråden.

Det är just att AI-bolagen gör precis som vanliga människor och kasserar böckerna, när dom inte vill ha kvar de som är själv hysteriska grunden för diskusisonen.

Dårarna verkar på något sätt ha kommit på att man inte skall trakassera vanliga människor som kastar böcker. Men när AI-bolagen gör det då stiger hysterin upp på 100%.

Citat:
Detta projektet som AI gör är ju mer att de bara vill ha texterna så att de kan träna AIn. De ska ju inte ge ut böcker eller sälja böcker.
Ja så är det.

Citat:
Den datan de tränas på kan du ju aldrig komma åt. Eller kan du?
Vad sägs om att man köper samma böcker som dom gör?

Eller går inte det?
Citera
2026-08-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
De som kastar böcker på ÅVC borde piskas på rådhustrappen?

Det är en patetisk halmgubbe. Uppenbarligen för att smita undan.

Framgår klart och tydligt i starten att böckerna destrueras. Det är själva hysteriska grunden för tråden.

Det är just att AI-bolagen gör precis som vanliga människor och kasserar böckerna, när dom inte vill ha kvar de som är själv hysteriska grunden för diskusisonen.

Dårarna verkar på något sätt ha kommit på att man inte skall trakassera vanliga människor som kastar böcker. Men när AI-bolagen gör det då stiger hysterin upp på 100%.

Ja så är det.

Vad sägs om att man köper samma böcker som dom gör?

Eller går inte det?

Jag förstår hur du tänker. Jag tror du kan missa något viktigt om du inte vrider och vänder på det mer. Tänk om du gör det och så hittar du ett viktigt argument för att man inte bör kassera böcker?

Nu tänker du inte vilket kan visa sig dumt. Många beslut som visar sig felaktiga då man hade brist på underlag.
Citera
2026-08-13, 16:52
Medlem
På samma vis som vi praktisk taget glömt bort hur man bedriver huvudräkning. Och i princip är överens om att det är slöseri med tid att försöka lära sig den konsten i och med att det mer eller mindre saknas ett sådant behov.
Så skulle jag inte bli förvånad ifall dom som är födda 2020 och framåt, alls kommer se någon praktisk anledning till att lära sig läsa.
Bra eller dåligt 🤷🏼‍♂️
Dom flesta människor lever ju ett helt liv nuförtiden utan att någonsin lärts sig göra upp eld, bygga sig ett hus, jaga eller odla mat. Sådana färdigheter ansågs ju en gång i tiden vara mer eller mindre elementära.
Senast redigerad av EgonKarman 2026-08-13 kl. 16:59.
Citera
2026-08-13, 16:55
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Många böcker finns det inte många ex av. Speciellt äldre böcker. '

Jo. Det finns enormt många gamla böcker det finns många av.
Böcker som är sällsynta säljs inte i mass-batchar till AI-bolag utan finns på antikvariat och köps av samlar. Böcker soom säljs i kubik för att dekorera bokhyllorna på ikea-varuhus osv är gamla övertryck det finns för mycket av, eller sådant som ingen vill läsa längre eller har något värde. Det är väl såna stora batchar text som är av intresse för ai-bolagen. Dvs tryckt grammatiskt korrekt text som inte finns tillängligt digitalt än. Såna grejer man ser återkomma på loppisar för att ingen köper dem.

Citat:
Sen tänker jag väl inte att det är något större bekymmer om de förstör en bok. Men det är tabu att slänga böcker rent historiskt.
Och det är en föreställning som verkar fastnat hos människor som själva sällan läser böcker eller ser alla inbundna böcker som nåt som per automatik är fint och värdefullt.
Jobbar du på ett antikvariat och går igenom dödsbon efter böcker som går att sälja eller har ett värde för andra, så handlar det om ungefär 5% per hundra kilo papper.

Folk som jobbar som bibliotekarier, arkivarier eller såna som köper och säljer eller har koll på begagnade böcker har inte det sentimentala värderingen av alla äldre böcker. Då vi vet att det finns enormt mycket gamla böcker som inte har annat än pappersvärdet.
Senast redigerad av swimp78 2026-08-13 kl. 17:01.
Citera
2026-08-14, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jo. Det finns enormt många gamla böcker det finns många av.
Böcker som är sällsynta säljs inte i mass-batchar till AI-bolag utan finns på antikvariat och köps av samlar. Böcker soom säljs i kubik för att dekorera bokhyllorna på ikea-varuhus osv är gamla övertryck det finns för mycket av, eller sådant som ingen vill läsa längre eller har något värde. Det är väl såna stora batchar text som är av intresse för ai-bolagen. Dvs tryckt grammatiskt korrekt text som inte finns tillängligt digitalt än. Såna grejer man ser återkomma på loppisar för att ingen köper dem.

Och det är en föreställning som verkar fastnat hos människor som själva sällan läser böcker eller ser alla inbundna böcker som nåt som per automatik är fint och värdefullt.
Jobbar du på ett antikvariat och går igenom dödsbon efter böcker som går att sälja eller har ett värde för andra, så handlar det om ungefär 5% per hundra kilo papper.

Folk som jobbar som bibliotekarier, arkivarier eller såna som köper och säljer eller har koll på begagnade böcker har inte det sentimentala värderingen av alla äldre böcker. Då vi vet att det finns enormt mycket gamla böcker som inte har annat än pappersvärdet.

Tack för att du hjälper till och reder ut frågeställningen jag hade. =)
Citera
2026-08-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
På samma vis som vi praktisk taget glömt bort hur man bedriver huvudräkning. Och i princip är överens om att det är slöseri med tid att försöka lära sig den konsten i och med att det mer eller mindre saknas ett sådant behov.
Så skulle jag inte bli förvånad ifall dom som är födda 2020 och framåt, alls kommer se någon praktisk anledning till att lära sig läsa.
Bra eller dåligt 🤷🏼‍♂️
Dom flesta människor lever ju ett helt liv nuförtiden utan att någonsin lärts sig göra upp eld, bygga sig ett hus, jaga eller odla mat. Sådana färdigheter ansågs ju en gång i tiden vara mer eller mindre elementära.
Ja, vi blir alltmer fjärmade från verkligheten. Våra förfäder kunde mycket. Vi som lever nu ser kött som något som kommer uppstyckat och inplastat, för att ta ett exempel.

Det kommer bli jobbigt för många när inget av detta längre fungerar, när hyllorna och kylarna på matffären gapar tomma.

Att människan slutar läsa och istället sitter med gamnacke över en leksak som ger snabba endorfinkickar.. det kommer bli ett brutalt uppvaknande när verkligheten gör sig påmind.
Citera
2026-08-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, vi blir alltmer fjärmade från verkligheten. Våra förfäder kunde mycket. Vi som lever nu ser kött som något som kommer uppstyckat och inplastat, för att ta ett exempel.

Det kommer bli jobbigt för många när inget av detta längre fungerar, när hyllorna och kylarna på matffären gapar tomma.

Att människan slutar läsa och istället sitter med gamnacke över en leksak som ger snabba endorfinkickar.. det kommer bli ett brutalt uppvaknande när verkligheten gör sig påmind.
Kanske det.
Eller så är gamnacke vad som krävs för att klara dig i den digitala världen.
Varje generation har sina egna behov. Boomernas föräldrar trodde väl att rock’n roll skulle ödelägga världen. Svårt att säga vad som är bra och dåligt. Intentionen bakom en handling eller aktivitet känns på något vis mer avgörande än uttrycket som sådant om du förstår vad jag menar.
Citera
2026-08-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Kanske det.
Eller så är gamnacke vad som krävs för att klara dig i den digitala världen.
Varje generation har sina egna behov. Boomernas föräldrar trodde väl att rock’n roll skulle ödelägga världen. Svårt att säga vad som är bra och dåligt. Intentionen bakom en handling eller aktivitet känns på något vis mer avgörande än uttrycket som sådant om du förstår vad jag menar.
Om myten om evig tillväxt var sann, så absolut. Men vi lever i en ändlig värld, och det kommer vi snart bli varse. Vi kam liksom inte fuska med naturlagarna, lika lite som virus i en petriskål kan trolla fram mer näring för att fortsätta sin exponentiella tillväxt.
Citera
2026-08-14, 23:03
Medlem
Yungvidzibois avatar
kommer böcker bli lika dyra som RAM nu? aldrig får man ha en hobby ifred för den här jävla AI grejen. Köper ofta gamla böcker second hand på sidor som bokbörsen. Nu kommer Altman och sina silicon Valley polare och ska göra slop av alltihop..
Citera
2026-08-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Om myten om evig tillväxt var sann, så absolut. Men vi lever i en ändlig värld, och det kommer vi snart bli varse. Vi kam liksom inte fuska med naturlagarna, lika lite som virus i en petriskål kan trolla fram mer näring för att fortsätta sin exponentiella tillväxt.

Det finns i varje fall lite olika teorier om hur saker och ting hänger ihop. Man kan tycka att ett ändligt perspektiv känns läskigt på ett visst vis. Men ett oändligt perspektiv kan också vara ganska otrevligt.
Jag tror det finns element av båda extremerna och försöker göra det bästa av varje given situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in