2026-08-08, 13:45
Medlem
KaptenDilberts avatar
utan DN-prenumeration kan man nog bara läsa första halva stycket, men det har skrivits om i många medier:

https://www.dn.se/varlden/fran-upphojd-till-fuskanklagad-autistisk-professor-utreds/

i artikeln står bland annat
"
Hans största kritiker, Nathan Cofnas, kallar sig ”rasrealist”. Han har, vid just Cambridge, drivit tesen att i en strikt meritokrati skulle andelen svarta lärare vid Harvard vara i princip 0 procent.
"

hursomhelst kollade jag vad Jason Arday kan ha bidragit med.

när jag läste "mikroaggressioner" i en av hans undertitlar förstod jag vad jag behövde förstå.
det här är ett ord jag helst inte vill används. i några sammanhang.
då är det också tydligt vilka som uppbär honom till kejsarens-nya-kläder-status och inte konstigt att han tänkte han skulle komma undan med att plagiera

eftersom han inte verkar ha bidragit med något akademiskt spelar ju plagieringen i sig för mig ingen som helst roll.

det här verkar vara en Jason Smollett - liknande historia som Ellen Page kan engagera sig i?

det ämne som jag tycker är viktigt att kritiskt post-kolonial-teoretisera är Historia

här anser jag att

Haitiska revolutionen 1799-1802 med Ouverture och grabbarna (om slavkolonien Saint-Domingue, fransk koloni, idag Haiti)
är minst lika viktig
som
Franska Revolutionen
Amerikanska Revolutionen
Ryska Revolutionen

(Haiti straffades ju även av västmakterna med massiva skulder efter revolutionen och blev hämmade av detta, är än idag inget rikt land precis, men enda genomförda slavrevolutionen som lett till eget styre i historien (?) Spartacus dog ju . . .)
2026-08-08, 14:02
Medlem
puterealbas avatar
Och frågan var...?
2026-08-08, 14:40
Medlem
Snubben är en akademiskt luring, ska avskeddas omedelbart. Du behöver bara titta på det dumma stora leendet på hans ansikte.
2026-08-08, 14:54
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Snubben är en akademiskt luring, ska avskeddas omedelbart. Du behöver bara titta på det dumma stora leendet på hans ansikte.

Han har redan avgått. I förrgår om jag minns rätt.

Det var inte bara plagiering som var på tapeten även om det förstås var det centrala. Han hade också en tendens att fabulera som till sist kommit ikapp honom.
2026-08-08, 15:40
Medlem
grungewhores avatar
Läste om honom idag, och det förefaller som han är en faktisk mytoman. Med det sagt är det oerhört festligt att en sån låtsasgubbe ser ut som Milli Vanilli.
2026-08-08, 16:58
Medlem
analkings avatar
Rasismen är så stor och utbredd bland den vita intellektuella eliten stt de bara accdptersdf allt pga hand hudfärg
2026-08-09, 06:24
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Och frågan var...?
sorry ingen tydlig fråga här, men tänkte att på Flashback kanske fler uppmärksammat detta.

så min fråga till dig är väl om du håller med allt jag sagt och hur jag uppfattat situationen eller om du har något avvikande / att tillägga.

jag hade gärna varit mer engagerad själv omdet varit en Riktig Forskare, men nu "forskar" han ju om OFFERKOFTA som jag läser in när jag ser ordet "mikroaggression" i en akademisk avhandling (han hade ju det i undertiteln).

Dismantling Power and Privilege through Reflexivity (2019)
"Negotiating normative Whiteness, the Eurocentric curriculum and racial micro-aggressions within the Academy"

Har någon någonsin defnierat vad en mikroaggression är? eller är den frågan i sig en mikroaggression?

är folkmordet i Palestina en makroaggression då?
2026-08-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
sorry ingen tydlig fråga här, men tänkte att på Flashback kanske fler uppmärksammat detta.

Ja, i England är det ju uppmärksammat, men i Sverige är olika slags Ardays vanliga på universiteten eftersom svenska universitet faktiskt är korrupta, med många inlasade forskare, och riggade tjänster. Här är journaisterna också oftast "Ardays". Slutligen vet inte svennebananen riktigt vad en forskare är och därför kan den inte ta till sig vad det innebär att den betalar skattepengar till liknande låtsatsforskning.

Att svensken inte vet vad forskning är kan anas redan i att det på Flashback redan finns minst tre korta trådar om Arday, som moderatorerna inte har slagit ihop och som har dött i pyspunka eftersom svensken inte vet vad akademiker är och inte heller kan diskutera sådana men däremot gärna betalar av sina skattepengar till låtsasakademiker.

Vi kan formulera det så här: Om Arday hade arbetat vid ett svenskt lärosäte så hade han aldrig upptäckts.
2026-08-12, 07:46
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja, i England är det ju uppmärksammat, men i Sverige är olika slags Ardays vanliga på universiteten . . .
jaså? har du något/några namn?
2026-08-12, 16:33
Medlem
NoTruces avatar
Finns tråd. Kanske kan de slås ihop?

(FB) Svart professor vid Cambridge anklagas för plagiering m.m.
2026-08-14, 22:24
Medlem
Återigen ett bevis på att den moderna vänster ideologin bara dödar, förstör och är allmänt destruktiv, oavsett hudfärg.

Jag säger detta utan att veta vad denne man stod för, men jag har mina fördomar.
2026-08-14, 22:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Återigen ett bevis på att den moderna vänster ideologin bara dödar, förstör och är allmänt destruktiv, oavsett hudfärg.

Jag säger detta utan att veta vad denne man stod för, men jag har mina fördomar.

.
.

Jason Arday, idag funnen död, var en posterboy för vänsterideologerna. Det var woke, BLM, kritisk rasteori för hela slanten och Jason Arday var deras guldgosse med flera hedersdoktorat o.s.v. Men sanningen är att hela hans curriculum vitae var fylld av en mängd olika besynnerligheter, div. diagnoser och präglad av tydlig mytomani. Allt stod verkligen inte rätt till där.

För mig är det uppenbart att det inte var akademiska meriter som var grunden för hans professur och stjärnstatus utan vänsterns behov av att demonstrera sin politiska korrekthet genom att plocka in en svart som professor vid Cambridge universitetet.

Ras och poitisk ideologi var hans meriter, inte akademisk kompetens. Vänstern har fått en martyr som vi kommer att få höra mycket om och som kommer att hyllas länge av dem.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-14 kl. 23:04.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in