2026-08-14, 19:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men du har ju gång på gång visat att du inte är kapabel att ta till dig ny information när det kommer fram uppgifter som är helt centrala för ärendet.

Du har fastnat i någon slags cirkelsnurra där du hela tiden hävdar att vi säger emot lagen, trots att vi inte ens gör det. Vi konstaterar att socialtjänsten och vården har brutit mot lagen, dessutom på ett mycket allvarligt sätt och att deras agerande har fått mycket allvarliga konsekvenser för ett svårt sjukt litet barn och dess familj.
Citat:
Det är väl ganska tydligt för trådens alla läsare hur du resonerar. Du är så fast i uppfattningen att det är vårdens och de juridiska ombudens fel att du inte förmår ta till dig ny information som visar hur socialtjänsten faktiskt har totalhavererat i det här fallet.

Och så fort man lägger fram uppgifter från den externa utredningen, som ju är central för att förstå vad som faktiskt har hänt, sparkar du bakut och hävdar att vi säger emot lagen.

Det är helt obegripligt. Du skjuter brevbäraren i stället för att förhålla dig till själva budskapet.
Nej, du ljuger om mig och kommer med floskler om ”lagen”. Du har egentligen (till skillnad från mig) ingen aning vilka lagar man brutit mot och på vilket sätt. Det är därför sådana som du aldrig kommer någonstans i ärenden av detta slag. Att bara gnälla på ”systemet” hjälper inte.

Om du hade haft minsta aning om det regelverk som ska säkerställa att det inte blir som i Elsas fall så hade du förstått att grundfelet ligger hos vården.
Citera
2026-08-14, 20:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, du ljuger om mig och kommer med floskler om ”lagen”. Du har egentligen (till skillnad från mig) ingen aning vilka lagar man brutit mot och på vilket sätt. Det är därför sådana som du aldrig kommer någonstans i ärenden av detta slag. Att bara gnälla på ”systemet” hjälper inte.

Om du hade haft minsta aning om det regelverk som ska säkerställa att det inte blir som i Elsas fall så hade du förstått att grundfelet ligger hos vården.
Vad är ens ditt argument mot Kurt? Han säger ju att vården har brutit lagen
Citera
2026-08-14, 20:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vad är ens ditt argument mot Kurt? Han säger ju att vården har brutit lagen
Prova nu att läsa innan du postar nästa gång – såhär skrev jag: ”vilka lagar man brutit mot och på vilket sätt”.

Är det svårt att förstå?
Citera
2026-08-14, 20:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Precis där demonstrerar du din låsning så tydligt. Du har uppenbarligen inte tagit till dig av vad som faktiskt framgår i den externa utredningen.

Du är helt fast i narrativet att allt var sjukvårdens fel, men det stämmer helt enkelt inte. Det var inte sjukvården som fattade beslutet att Elsa skulle hämtas med full polisstyrka och isoleras från sin familj. Det var helt och hållet socialtjänstens linje. De satt på all information som krävdes för att fatta ett betydligt mer balanserat beslut som hade skonat flickan från detta trauma.

Men i stället valde socialtjänsten att bortse från underlagen och i stället agera utifrån orosanmälningar från personer som inte ens hade träffat varken Elsa eller hennes mamma.
Citera
2026-08-14, 20:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Precis där demonstrerar du din låsning så tydligt. Du har uppenbarligen inte tagit till dig av vad som faktiskt framgår i den externa utredningen.

Du är helt fast i narrativet att allt var sjukvårdens fel, men det stämmer helt enkelt inte. Det var inte sjukvården som fattade beslutet att Elsa skulle hämtas med full polisstyrka och isoleras från sin familj. Det var helt och hållet socialtjänstens linje. De satt på all information som krävdes för att fatta ett betydligt mer balanserat beslut som hade skonat flickan från detta trauma.

Men i stället valde socialtjänsten att bortse från underlagen och i stället agera utifrån orosanmälningar från personer som inte ens hade träffat varken Elsa eller hennes mamma.
Det här är ju bara nonsens från dig. Sjukvården har givetvis inte mandat att besluta om omhändertagande. Du drar ner tråden till en helt infantil nivå.

Och sluta nu att sprida lögner om ”låsningar” som jag inte har.
Citera
2026-08-14, 20:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tror inte att du har yttrat ett ord med juridisk eller medicinsk substans i hela tråden.
Att skrivbordsläkare tillåts måla upp värsta sortens skräckscenarier utan att ha träffat patienten borde faktiskt granskas som förtal eller falsk tillvitelse.

Var fanns grunden för den oron i journalerna? De team som faktiskt träffade Elsa och mamman hade ju aldrig den bilden!

Hela systemet med orosanmälningar har spårat ur till en alibikultur där vårdpersonal anmäler allt för att hålla sin egen rygg fri. Motsatsen till rättssäkerhet uppstår när soc sedan saknar förmåga att källgranska den oron innan de kliver in med full styrka.
Citera
2026-08-14, 20:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Prova nu att läsa innan du postar nästa gång – såhär skrev jag: ”vilka lagar man brutit mot och på vilket sätt”.

Är det svårt att förstå?
Men du, det tas ju upp i argumenten.

De skyldigheter som vård och SOC har enligt lag är vad som argumenteras ifrån.

Du sätter verkligen dig själv på ett piedestal här...

Jag menar... du hade inte koll på kriterierna för barnets bästa så lugna ned dig med det här va.

Kurts argument rakt igenom har varit att man haft noll hänsyn till vad som hade varit bäst för Elsa, att hennes sjukdom har utnyttjats för att tysta ned memman och att de dolda granskningarna klart visar på det i och med att de inte gjort utredningen så som de är skyldiga att göra den utan gått utefter deras förutbestämda beslut.

Du kommer mest av som upprörd och kränk över att vi inte accepterade din teori och sa ifrån mot dina rättshaveristanklagelser.

väx upp.
Citera
2026-08-14, 20:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Men du, det tas ju upp i argumenten.

De skyldigheter som vård och SOC har enligt lag är vad som argumenteras ifrån.

Du sätter verkligen dig själv på ett piedestal här...

Jag menar... du hade inte koll på kriterierna för barnets bästa så lugna ned dig med det här va.

Kurts argument rakt igenom har varit att man haft noll hänsyn till vad som hade varit bäst för Elsa, att hennes sjukdom har utnyttjats för att tysta ned memman och att de dolda granskningarna klart visar på det i och med att de inte gjort utredningen så som de är skyldiga att göra den utan gått utefter deras förutbestämda beslut.

Du kommer mest av som upprörd och kränk över att vi inte accepterade din teori och sa ifrån mot dina rättshaveristanklagelser.

väx upp.
Inte tillstymmelse till juridiskt argument utan bara tjafs från dig.

Citat:
Att skrivbordsläkare tillåts måla upp värsta sortens skräckscenarier utan att ha träffat patienten borde faktiskt granskas som förtal eller falsk tillvitelse.

Var fanns grunden för den oron i journalerna? De team som faktiskt träffade Elsa och mamman hade ju aldrig den bilden!

Hela systemet med orosanmälningar har spårat ur till en alibikultur där vårdpersonal anmäler allt för att hålla sin egen rygg fri. Motsatsen till rättssäkerhet uppstår när soc sedan saknar förmåga att källgranska den oron innan de kliver in med full styrka.
Du missar fortfarande det öppna målet. Försök att förstå vad jag skrev här i december 2025:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-08-14, 20:26
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Du missar fortfarande det öppna målet. Försök att förstå vad jag skrev här i december 2025:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Totius, det är precis det vi har sagt. De har skitit de lagarna som utgör barnets bästa.

Det är vad hela argumentationen från oss bygger på. Att de inte gjorde det nödvändiga som krävs för att säkerställa att handlingarna var iElsas bästa. Och du skriver ju för fasiken själv att både SOC och Vården är skyldiga i det inlägget.
Citera
2026-08-14, 20:52
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Och för att ge DIG nåt att fundera över,OM det hade funnits en aktiv konflikt mellan föräldrarna varför valde då pappan att stötta mamman så pass att socialtjänsten valde att anse att han inte var lämplig som vårdnadshavare vid LVUt, killen är allt annat än dum i huvudet så för honom var det viktigare att göra det han ansåg var rätt än att utnyttja detta för egen vinning...

Det är inte ovanligt att föräldrar som hatar varandra kan inta helt andra roller i sammanhang där de har en gemensam fiende, tex soc, polis, skola, sjukvård eller tom barnet.
Citera
2026-08-14, 20:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det här är ju bara nonsens från dig. Sjukvården har givetvis inte mandat att besluta om omhändertagande. Du drar ner tråden till en helt infantil nivå.

Och sluta nu att sprida lögner om ”låsningar” som jag inte har.

Men du skrev ju precis så här:

Citat:

Hur ska du ha det?

Oavsett vem som skickar en orosanmälan måste soc ha interna spärrar som stoppar så här horribla övergrepp! De ska vara en oberoende granskare, inte en gummistämpel för skrivbordsläkares teorier.

Att placera ett barn kräver en robust utredning, inte det här huvudlösa agerandet som den externa granskningen sågade vid fotknölarna.

Och det är ju precis därför rapporten gömdes undan! När kommunens egna utredare slog fast att soc tappat all omdömesförmåga, valde ledningen mörkläggning framför ansvar. Det säger allt om förvaltningens kultur.
Citera
2026-08-14, 20:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det är inte ovanligt att föräldrar som hatar varandra kan inta helt andra roller i sammanhang där de har en gemensam fiende, tex soc, polis, skola, sjukvård eller tom barnet.
Och du tycker att det är applicerbart i det här sammanhanget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in