2026-08-14, 18:50
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
EU har helt enkelt slutat prata med lögnare som aldrig håller sina löften.
Man pratar ju friskt med lögnaren Zelenskyj som gick till val på att avsluta kriget i Donbass för att direkt fumla bort sig på Parismötet 2019 som den bortskämda snorunge och värdelösa politiker han är, för att sedan gå vidare och riva Minskavtalet. Nu har han ju lovat att köpa 150 Gripen också. Han ska väl bara få våra pengar att köpa med först sen uppfyller han löftet
Citera
2026-08-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kyiv-anhängare är ofta besatta av rätt och fel och ansvar och skuld. "Det var han som började", "allt är rysslands ansvar", osv osv. Det kan fortfarande vara enormt osmart och ha fruktansvärda konsekvenser när aktörer som inte har ansvar ser det som att de kan agera hur som helst för det var ändå "Ryssland som började". Inklusive konsekvenser för dem själva.

Det påminner mig om mina barn när de råkat ut för något i skolan. Kanske många är fast på 10-åringars intellektuella förmåga att hantera komplicerade mellanmänskliga relationer?
Precis, ryssarna är visst så inavlade att de har glömt att folk inte gillar när man annekterar andra länder och raderar dem från kartan. Senast var det ju Nazityskland som försökte sig på det i Europa, och det gick ju inte så bra.

Såklart trodde man, den ryska hjärntvätten, att Ryssland skulle kunna sopa det här under mattan och komma undan?

Hur efterblivet och underlägset DNA måste man ha för att inte begripa detta?
Citera
2026-08-14, 18:57
Medlem
Försvarsministeriet svarade på Moskvas hot om att frysa ukrainare med att säga att det kommer att bli varmt i Ryssland.
Iryna Balachuk — 14 augusti, 18:35
"Det ukrainska försvarsministeriet, som svar på det ryska ministeriets hot om att "frysa Ukraina", uppgav att blocken flyger till "brinnande länder" under den kalla årstiden."

Källa : Försvarsministeriet på Telegram

Bokstavligen säger ministeriet : "Vintern kommer att bli het."
"Detaljer : Försvarsministeriet publicerade också en illustration med en brinnande oljedepå vid stranden av en stor reservoar och tre drönare i himlen, som liknar den ukrainska drönaren "Lyuty"."
"Det ryska försvarsministeriet publicerade ett foto på attackdrönare med ett hot om att "frysa" Ukraina på vintern . De ukrainska väpnade styrkornas StratCom svarade med ett löfte om att "värma upp med elden från ryska raffinaderier"."
Mer att läsa OCH se l länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/08/14/8048709/
Ukrainas Försvarsministerium höjer tonen.
Utmärkt!
"Av anledning"...
Senast redigerad av Antistalk 2026-08-14 kl. 19:01.
Citera
2026-08-14, 19:02
Medlem
Men hur kul tycker ryska soldaterna det är med vinterkrig på bortaplan jfrt
med sommarkrig?

I normalfall i försvar bor väl de flesta hi ranked på hotell i närområdet
Citera
2026-08-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Man pratar ju friskt med lögnaren Zelenskyj som gick till val på att avsluta kriget i Donbass för att direkt fumla bort sig på Parismötet 2019 som den bortskämda snorunge och värdelösa politiker han är, för att sedan gå vidare och riva Minskavtalet. Nu har han ju lovat att köpa 150 Gripen också. Han ska väl bara få våra pengar att köpa med först sen uppfyller han löftet

En enkel fråga Ivan. Vem startade kriget som du gärna vill avsluta?
Citera
2026-08-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Min fäbless för Folkrätt och internationell lag handlar om inget annat än att det är det enda instrument vi människor har för att trygga våra samhällen, vår familj och oss själva. Jag önskar som det flesta oss att det skulle finnas något gudomligt väsen som skulle ingripa när någon befolkning, ett land eller enskild person blev utsatt för våldsverkande hand. Folkrätten är det enda vi har som kan reglera hur vi människor, grupper och stater skall förhålla oss till varandra. Alternativen är krig, strider och olycka för oss alla. När ett enskilt land blir ansatt ligger det i vår allas anständighet att stödja den angripne- det är också vad Folkrätten säger att vi bör göra.

Fokrätten med alla dess internationella konventioner gillar jag benhårt därav min hållning för den ukrainska saken.
Instämmer!
FN är nyckeln.
Rysslands "tolkning" av "rätts" läget stinker.
Citera
2026-08-14, 19:06
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Min fäbless för Folkrätt och internationell lag handlar om inget annat än att det är det enda instrument vi människor har för att trygga våra samhällen, vår familj och oss själva. Jag önskar som det flesta oss att det skulle finnas något gudomligt väsen som skulle ingripa när någon befolkning, ett land eller enskild person blev utsatt för våldsverkande hand. Folkrätten är det enda vi har som kan reglera hur vi människor, grupper och stater skall förhålla oss till varandra. Alternativen är krig, strider och olycka för oss alla. När ett enskilt land blir ansatt ligger det i vår allas anständighet att stödja den angripne- det är också vad Folkrätten säger att vi bör göra.

Fokrätten med alla dess internationella konventioner gillar jag benhårt därav min hållning för den ukrainska saken.

Det faktum att någon (t ex Ukraina) agerade lagligt med att spärra vattentillförsel (till något som de hävdar är deras egna befolkning), följer inte att det nödvändigtvis är lämpligt. Det är sånt som araberna sysslade med för att jävlas med judarna, och vi ser ju hur bra det gick. Idag styr Israel över de områden som tidigare användes för att utöva påtryckning. Givetvis som resultat av fullskaliga oprovocerade angreppskrig som annekterade territorium.

Det är inte så att lagen påbjuder att jävlas så mycket som möjligt med ett ockuperande grannland. Det tror jag du förstår. Därför är resten av det du skriver halmgubbar.
Citera
2026-08-14, 19:20
Medlem
Citat:
Det faktum att någon (t ex Ukraina) agerade lagligt med att spärra vattentillförsel (till något som de hävdar är deras egna befolkning), följer inte att det nödvändigtvis är lämpligt. Det är sånt som araberna sysslade med för att jävlas med judarna, och vi ser ju hur bra det gick. Idag styr Israel över de områden som tidigare användes för att utöva påtryckning. Givetvis som resultat av fullskaliga oprovocerade angreppskrig som annekterade territorium.

Det är inte så att lagen påbjuder att jävlas så mycket som möjligt med ett ockuperande grannland. Det tror jag du förstår. Därför är resten av det du skriver halmgubbar.
Varför fokuserar du så mycket på vad Ukraina gör?
Är det bortförklaringar för att flytta fokus från något viktigare?

Den lilla naziststaten, bara att köra över dem eller hur kamrat?
Citera
2026-08-14, 19:25
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Det faktum att någon (t ex Ukraina) agerade lagligt med att spärra vattentillförsel (till något som de hävdar är deras egna befolkning), följer inte att det nödvändigtvis är lämpligt. ...

Nej, lagar påbjuder inte att djävlas- det är väl mer sant att våra lagar är till för att stävja just djävulskap i vad form den nu kan förekomma. Det finns så många allehanda dekret med mellanstatliga regleringar som påbjuder vad som inte får göras- likväl vad som måste göras.

Att underlätta för en ockupationsmakts finansiering på vad helst för sätt nämns överhuvudtaget inte bland de internationella lagarna- här, i denna Flashbacksfråga, bör man vända sig till resonligt förnuft.

Vad du vill peka mot är att befolkningen på den ockuperade halvön Krym skulle lida av brist på vatten- det är en osanning. Folket- både ryssar och ukrainare, har tillgång till dricksvatten för sitt dagliga behov, den saken är jag säker på att den ryska makten tillgodoser- både med brunnsborrning och distribution av vattenflaskor/containrar.

I denna sak anser jag alltså att vattentillförseln från ukrainskt territorium är berättigad och ej harmar folket. Att jordbruk och kanske annan vattenkrävande industri få stå tillbaka är legio. Om nu senare Krym skulle drabbas av matbrist är det återigen den ryska ockupationsmaktens sak att lösa- sådant är deras ansvar.
Senast redigerad av annica, sthlm 2026-08-14 kl. 19:29.
Citera
2026-08-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb

Tagga ner ryssjävel. Självklart är det ingen mening för Zelensky att prata med mytomanerna i Ryssland.
Citera
2026-08-14, 19:31
Medlem
Rysk attack mot lekplats i Kherson: skadad flicka utskriven från sjukhus, försöker redan gå
Marta Onyskiv — 14 augusti, 19:39
"En flicka vid namn Victoria, som skadades och ådrog sig flera sår under en rysk attack mot en lekplats i Kherson , har skrivits ut från sjukhuset. Hon försöker redan gå.

Barnet väntar på rehabilitering och ögonproteser, meddelar "UP. Life" från välgörenhetsorganisationen "Mother and Baby", som tar hand om Victoria och hennes familj i Kiev."
Mer att läsa i länk:
https://life.pravda.com.ua/society/divchinku-yaka-postrazhdala-pislya-ataki-rf-u-hersoni-vipisali-316904/
De ryska barbarerna "krigar"...
Citera
2026-08-14, 19:37
Medlem
Ukrainsk fullträff.

Radarsystemet slogs ut i Sevastopol i de södra delarna av den ockuperade Krymhalvön.

Det rör sig om en radarstation av typen Nebo-U, som är värd omkring hundra miljoner dollar – motsvarande 950 miljoner svenska kronor.

Den är utformad för att upptäcka och spåra luftmål, inklusive flygplan, kryssningsrobotar och ballistiska robotar.

https://marcusoscarsson.se/ukrainsk-fulltraff-kostar-nastan-en-miljard/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in