Det är bortom realistiskt att PU ska vara öppet eller ett kallt fall, det är helt enkelt vad som borde hända formellt. Det är den nuvarande lösningen som är den orealistiska.
Ponera att Otto Ekevi skulle hitta CA:s vapen, inoljad och perfekt bevarad (för exemplet). Ska den då alltså skickas vidare på destruering? Det vore en syn det.
Ingen kan ha betraktat MOP som "uppklarat" mellan 2020-2025. Mellan skål och vägg tror absolut ingen på Polisen på Stig som GM.
Formellt betraktades det som ”uppklarat” 2020–2025 eftersom förundersökningen var nedlagd med hänvisning till att den misstänkte var avliden. Under den tidsperioden fanns det absolut juridiskt underlag för att inte bedriva någon aktiv utredning över huvud taget. Att flera (inklusive jag) personligen inte delar slutsatsen att SE sannolikt var skyldig påverkar inte det.
Läget ändrades möjligen när Guné rev upp utpekandet 2025. Då borde väl fallet kunna hamna hos kalla fall-gruppen. Men man borde höra med någon ansvarig om varför så inte har skett.
Att återöppna själva PU så som den såg ut före 2020 är inte realistiskt och kommer aldrig att ske. Det vi kan hoppas på är kalla fall-gruppen.
Om sensationella nya bevis som mordvapnet dök upp skulle polisen naturligtvis inte lämna tillbaka vapnet och säga att ärendet är nedlagt. En åklagare skulle återöppna förundersökningen och besluta om provskjutning. Utan att för den skull återinföra själva institutionen ”PU”.
Dagens läge förhindrar alltså inte att nya sensationella bevis som till exempel mordvapnet beaktas. Det förhindrar mest att spekulativa tips som baserar sig på ”motivbilder” (Sonnys eget ordval) beaktas.
Senast redigerad av Knattarna 2026-08-14 kl. 12:06.
Det är en uppgift jag har funderat många gånger på.
Min utgångspunkt är att löjtnant Lars-Erik Nilsson (https://wpu.nu/wiki/Lars_Nilsson) inte var gärningsman/skytt vid mordet på Tunnelgatan klockan 23:21:30.
Om 'Len dyker upp strax innan midnatt" på Barkarby flygfält, se nedan, öppnar det för alternativa händelseförlopp.
Hypotes
Lt Lars-Erik Nilsson hade någon funktion, exv ta med vapen/ljuddämpare till Stockholm för att efter mordet återta dessa och "lägga tillbaka dem" i vapensatsen innan den återlämnades till "förrådet".
Oavsett om det blev så eller inte återstår frågan om var lt Lars-Erik Nilsson befann sig efter att ha landat i Stockholm och då alternativt dykt upp på Barkarby flygfält.
Jag tror att vi bara har sett hälften av operation "Cosi fan Tutte", dvs Säpo-delen medan Torbjörn Elmings del inte är offentlig.
Kan det vara den här K3 officeraren B.Ä som TFX17 och Charlottesomewhere diskuterat nån sida baköver som erhållit ej spårbart vapen och ammunition från Lars Nilsson? Undrar om dessa två officerare kände varandra?
Kan det vara den här K3 officeraren B.Ä som TFX17 och Charlottesomewhere diskuterat nån sida baköver som erhållit ej spårbart vapen och ammunition från Lars Nilsson? Undrar om dessa två officerare kände varandra?
Garanterat kände de varandra, eller i varje fall kände till.
Kanske kan det kontrasteras med följande passus. Jag tolkar det som att det alltså inte avser Bertil Wedin?
Citat:
Danielsson och Ölvebro sammanträffade med de Kock dagen efter det att de anlänt till Sydafrika, dvs. den 11 oktober 1996. Förhöret hölls liksom övriga förhör på engelska och de Kock hade sin advokat närvarande.
de Kock berättade att senator Philip Powell den 1 oktober 1993 givit honom namn på och adress till en man som kallades ”The Shooter”. Denne var enligt Powell inblandad i mordet på Olof Palme och var den som avfyrade skotten. de Kock mindes inte namnet på mannen. Detta och adressen hade han skrivit upp i en anteckningsbok, som förstörts i samband med att han greps. Det var dock inte den ”W” som omtalas ovan. Powell hade gjort mycket klart för de Kock att ”The Shooter” var en svensk ”intelligence officer”, som numera var bosatt i Turkiet och de Kock hade ett minne av att han skulle vara kapten. Anledningen till att Powell lämnat dessa uppgifter till de Kock var att de två hade ett mycket öppet förhållande till varandra. För det fall de Kock någon gång kom till Turkiet kunde han söka kontakt med mannen. Enligt de Kock hade Powell arbetat för den sydafrikanska polisen inom STRATCOM – Strategic Communications, som sysslade med propaganda och mer.
Lite svårt att direkt konstatera eftersom FJS och K 3 var samlokaliserade vid https://wpu.nu/wiki/Flygvapnet först från 1984 i Karlsborgs garnison medan K 3 var förlagd i Skövde garnison.
Min utgångspunkt är att löjtnant Lars-Erik Nilsson (https://wpu.nu/wiki/Lars_Nilsson) inte var gärningsman/skytt vid mordet på Tunnelgatan klockan 23:21:30.
Om 'Len dyker upp strax innan midnatt" på Barkarby flygfält, se nedan, öppnar det för alternativa händelseförlopp.
Hypotes
Lt Lars-Erik Nilsson hade någon funktion, exv ta med vapen/ljuddämpare till Stockholm för att efter mordet återta dessa och "lägga tillbaka dem" i vapensatsen innan den återlämnades till "förrådet".
Ibland har jag undrat om MOP-debatten inte har sett skogen för träden, och en av de bästa GM-kandidaterna har funnits rakt framför oss i år.
- 180-182 centimeter lång
- Vältränad och kraftig kroppsbyggnad (fotbollsspelare)
- Skicklig skytt
- Självsäker i förhör
- Instabila drag
- Hårdnackad politisk extremist
- Inget konkret alibi
- Vapentillgång, sannolikt även svarta vapen
- Finsktalande
- Tappar frivilligt eller ofrivilligt skyddsklassade tjänster året efter MOP
- Bostadstillgång i området
- Bosätter sig utomlands
Jag har kollat med en kamrat till mig som är läkare och det går att springa sex dagar efter en blindtarmsoperation. Taxichauffören som menar sig plocka upp honom nära Mäster Samuelsgatan vid 23:30 ger också ett original-signalement som inte är det minsta likt Ö. I så fall har vi ingen indikation alls om var han är.
Garanterat kände de varandra, eller i varje fall kände till.
Kanske kan det kontrasteras med följande passus. Jag tolkar det som att det alltså inte avser Bertil Wedin?
B.Ä.:s hela namn finns i inlägg den 2021-01-21.
Det är inte långt mellan Skövde (K3) och Karlsborg. Finns det någon/något som verifierar att B.Ä. och "Jägar-Nisse" kände/kände till varandra, eller är det enbart något man kan tro starkt på (p g a yrken, platsernas lägen, intressen osv).
Kom det någonsin fram vem som tipsade Leif G.W. om B.Ä?
Finns/fanns det någon koppling mellan B.Ä. och någon med namnet St*ltz? (* = o)
Sant. Karln är hal. Svår att få grepp om. Dök upp i utredningen för sent. Sköt han Palme var det hans smala lycka.
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Du svingar mot flera ståndpunkter jag aldrig uttryckt. Du får gärna vara lite mer precis. Man kan heller inte bara gissa att det finns en mörkläggningsdel av rättsapparaten och en opåverkad del. Det finns noll bevis för en mörkläggning över huvud taget. Det är bara gissningar.
Jag kommenterade de återkommande kraven på att öppna upp PU. Inte nödvändigtvis från Björk men från en massa privatspanare. Det är helt enkelt inte realistiskt.
Och innan man slirar loss och tappar huvudet fullständigt över att fallet inte hamnat hos kalla fall-gruppen kan man väl fråga en ansvarig vad det beror på.
Kan det vara så enkelt att fallet hamnade mellan stolarna när det först betraktades som ”uppklarat” 2020–2025 men sedan revs själva utpekandet upp 2025 men utredningen förblev nedlagd? Troligtvis ett rätt unikt förhållande.
Man behöver höra rättsväsendets sida av saken innan man drar några stora växlar.
Jag noterar att dina argument är de gamla vanliga. "Om jag tar ett svep med håven i havet och inte får någon fisk. Då är slutsatsen att det inte finns fisk i havet, för jag ser ju ingen fisk i håven"
Dvs. finns det inte i det släppta (ta nu in i det SLÄPPTA materialet), då kan inget annat finnas.
Hypotes
Oavsett om det blev så eller inte återstår frågan om var lt Lars-Erik Nilsson befann sig efter att ha landat i Stockholm och då alternativt dykt upp på Barkarby flygfält.
Ursprungligen postat av 14thInt
Sen har vi uppgifterna om att Tore Forsberg och Torbjörn Elming varit aktiva mordkvällen i någon slags verksamhet. Här vet vi nu att tipsaren hade rätt att Forsberg var igång med en operation, Cosi fan Tutte, som var kvalificerat hemlig och innehöll tre personer.
Kompositionen av teamet är underlig. Kontraspionagechefen själv, som beskrev sig som en medioker operatör, den mycket rutinerade Lars-Erik Nilsson - han åkte sedan hem - och Rose, färsk vid SÄPO och inte särskilt tränad för en kvalificerat hemlig operation, som regeringen 36 år efter dess två-personersutförande fortfarande håller hemlig.
Citat:
Mixen med hårdföre Nilsson och ett gäng av Elmings FJS:are är intressant. Vi vet att tipset blev taget på allvar av Krister Petersson. Jag har hittat FJS:aren som tipsade om detta. Denne har verkligen genomgått grundutbildning vid FJS, men jag vill inte doxxa ett vittne. Jag nöjer mig med att nämna att denne flyttat till ett annat nordiskt land, så att de som vet förstår att jag också vet.
Det finns alltså människor som det gnager hos.
Senast redigerad av Utredaren 2026-08-14 kl. 16:24.
Sen har vi uppgifterna om att Tore Forsberg och Torbjörn Elming varit aktiva mordkvällen i någon slags verksamhet. Här vet vi nu att tipsaren hade rätt att Forsberg var igång med en operation, Cosi fan Tutte, som var kvalificerat hemlig och innehöll tre personer.
Kompositionen av teamet är underlig. Kontraspionagechefen själv, som beskrev sig som en medioker operatör, den mycket rutinerade Lars-Erik Nilsson - han åkte sedan hem - och Rose, färsk vid SÄPO och inte särskilt tränad för en kvalificerat hemlig operation, som regeringen 36 år efter dess två-personersutförande fortfarande håller hemlig.
Det är uppenbart att det florerar en hel del rykten om LN i militära kretsar och det är svårt att förstå vad de emanerar ifrån från första början. Tankarna går till en påverkansoperation av en viss stormakt i öster, men det låter märkligt att Säpo/FM i så fall skulle svälja det med hull och hår, tipset skulle beskrivas som "näringsrikt" och att det skulle komma att drabba honom i resten av karriären. Lite smartare än så är vi förhoppningsvis.
Ett alternativ är att det faktiskt är ute på djungeltrumman att något hände kopplat till MOP. Något annat gör att man känner fog för misstankarna, exempelvis om liknande incidenter som skjutningen mot butiken i Skövde har hänt i andra sammanhang som vi inte känner till.
Man kan även notera att just övningshypotesen verkar aktivera boost-läget på Lebel