Citat:
Ursprungligen postat av
pepsi hax
Kriminalitet ska inte vara lönsamt, spelar ingen roll vad det är för brott så är straffen för låga i Sverige.
Ta muslimska skolor i Sverige som har fått statliga bidrag på 10+ miljoner och rektorn som tagit hand om pengarna och skickat till terror organisationer m.m
1 års fängelse~
Jävligt bra årslön eller halvårslön då folk aldrig sitter straffen fullt ut.
Alla straff behöver vara MYCKET längre, på 80 och 90 talet åkte svenskar in i fängelsen för livet om de lurade staten, idag är det en tillsägelse. (om man är från MENA, vi har olika straff för olika folk och det är jävligt tydligt)
Först och främst: Du är GIVETVIS i din fulla rätt att tycka vad du vill om de svenska strafflängderna. Men då skall man också veta att allmänheten i ALLA TIDER ansett att straffen är för låga/borde höjas. Svenska regeringar har frekvent höjt straffen sedan 1980-talet - ändå har det låtit likadant. På senare år har straffhöjningar genomförts av båda regeringars sidor - ändå låter det fortfarande likadant. Väldigt ofta när denna kritik kommer upp och man ställer motfrågan om vederbörande vet vad straffskalan för aktuellt brott är så har oftast den man frågar ingen aning. Så när det gäller just den stora massans (inkl. dig) åsikter om Sveriges "för korta straff" så har jag lite svårt att ta den diskussionen på allvar. Därmed inte sagt att det inte finns enskilda brott som har för låga straff, för visst är det så!
Jag vet inte vilket fall du syftar på riktigt. Vill du utveckla? Det finns ju ett fall där rektorn för Römosseskolan dömdes för
grov förskingring och
grova bokföringsbrott (men de gärningarna innefattade ju ingen terroristbrottslighet?) till 4,5 års fängelse (inte 1 års fängelse?)
Som sagt, utveckla gärna vilket fall det rör sig om, så kan jag nog svara bättre.
/Slutligen vill jag bara säga att du inte behöver ljuga eller hitta på grejer för att få effekt. Eftersom jag jobbar i branschen så har ju jag ganska mycket kunskap i ämnet - och jag VET ju att bedrägeribrott och ekonomisk brottslighet hade lägre straffskalor under 80-90-talet än vad man har idag. Exempelvis infördes en reform kring saken i början på 80-talet där man höjde maxstraffen för sådana slags brott till 4 års fängelse "för att markera allvaret".