2026-08-14, 12:50
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man har infört 3/4dels villkorlig frigivning sedan årsskiftet. Dock är man just nu inne i en övergångsperiod så än så länge innefattar detta endast straff över 6 års fängelse. I övrigt har man infört lagändringar som gör det lättare att skjuta upp villkorlig frigivning, samt även möjlighet att skjuta upp hela den villkorliga frigivningen ifall det bedöms finnas konkret och beaktansvärd risk att vederbörande återfaller i brottslighet.

Addera fler (fängelse)år p.g.a misskötsamhet är inte möjligt, eftersom att detta inte är något brott. Men givetvis kan misskötsamhet leda till att den befintliga villkorliga frigivningen skjuts upp, men själva strafflängden blir ju inte längre.

Definitiva livstidsstraff kommer aldrig bli möjligt eftersom att detta skulle bryta mot EKMR artikel 3 (förbud mot tortyr eller annan omänsklig behandling) samt artikel 5 (förbudet mot godtyckligt frihetsberövande). Det skall/måste alltid, i vart fall, finnas en möjlighet att få sitt livstidsstraff tidsbestämt.

Detta stämmer inte då det vart folk som suttit inne och aldrig fått släppas ut.
Längsta var 50+ år innan han dog, denna person våldtog och dödade en pojke.
Händer det idag så blir det något år och sedan ute efter halva tiden.

Sverige bör öppna mentalsjukhus igen och fixa straffen ordentligt.
Senast redigerad av pepsi hax 2026-08-14 kl. 12:57.
Citera
2026-08-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Kriminalitet ska inte vara lönsamt, spelar ingen roll vad det är för brott så är straffen för låga i Sverige.

Ta muslimska skolor i Sverige som har fått statliga bidrag på 10+ miljoner och rektorn som tagit hand om pengarna och skickat till terror organisationer m.m
1 års fängelse~

Jävligt bra årslön eller halvårslön då folk aldrig sitter straffen fullt ut.

Alla straff behöver vara MYCKET längre, på 80 och 90 talet åkte svenskar in i fängelsen för livet om de lurade staten, idag är det en tillsägelse. (om man är från MENA, vi har olika straff för olika folk och det är jävligt tydligt)

Först och främst: Du är GIVETVIS i din fulla rätt att tycka vad du vill om de svenska strafflängderna. Men då skall man också veta att allmänheten i ALLA TIDER ansett att straffen är för låga/borde höjas. Svenska regeringar har frekvent höjt straffen sedan 1980-talet - ändå har det låtit likadant. På senare år har straffhöjningar genomförts av båda regeringars sidor - ändå låter det fortfarande likadant. Väldigt ofta när denna kritik kommer upp och man ställer motfrågan om vederbörande vet vad straffskalan för aktuellt brott är så har oftast den man frågar ingen aning. Så när det gäller just den stora massans (inkl. dig) åsikter om Sveriges "för korta straff" så har jag lite svårt att ta den diskussionen på allvar. Därmed inte sagt att det inte finns enskilda brott som har för låga straff, för visst är det så!

Jag vet inte vilket fall du syftar på riktigt. Vill du utveckla? Det finns ju ett fall där rektorn för Römosseskolan dömdes för grov förskingring och grova bokföringsbrott (men de gärningarna innefattade ju ingen terroristbrottslighet?) till 4,5 års fängelse (inte 1 års fängelse?)
Som sagt, utveckla gärna vilket fall det rör sig om, så kan jag nog svara bättre.

/Slutligen vill jag bara säga att du inte behöver ljuga eller hitta på grejer för att få effekt. Eftersom jag jobbar i branschen så har ju jag ganska mycket kunskap i ämnet - och jag VET ju att bedrägeribrott och ekonomisk brottslighet hade lägre straffskalor under 80-90-talet än vad man har idag. Exempelvis infördes en reform kring saken i början på 80-talet där man höjde maxstraffen för sådana slags brott till 4 års fängelse "för att markera allvaret".
Citera
2026-08-14, 13:01
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Vadå tänker inte? De kan inte kringgå lagen.

Regeringen satte krokben för sig själva genom att införa att det är regeringen som bestämmer om/när lagförslaget träder i kraft. Antagligen för att kunna skylla på att sossarna inte ville införa det om de skulle vinna valet för att de egentligen inte vill.
Citera
2026-08-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Av ren nyfikenhet; vad blir konsekvensen om man bryter mot de där artiklarna?

Intuitivt känns det märkligt att kalla livstidsstraff för mord för ”godtyckligt frihetsberövande”.

Tanken med ett livstidsstraff är ju att det skall vara livstids fängelse - tills dess att annat anges.

Det är ju alltid svårt att säga vad konsekvenserna blir av att inte följa EU:s bestämmelser, eftersom att alla konsekvenser inte alltid kan överblickas. Men rent generellt hade det ju inneburit massiv kritik, fällningar i EU- och Europadomstolen samt möjlighet att utdömas sanktioner. Sedan kan ju en sådan ordning också leda till att andra länder inte vill lämna ut misstänkta brottslingar (som riskerar livstids fängelse) till Sverige.
Citera
2026-08-14, 13:09
Medlem
Citat:

Du får läsa vad jag skriver. Jag skrev ju att MÖJLIGHETEN att få ett tidsbestämt straff skall/måste finnas. Dvs man måste ha ett system där man kan få en rättslig prövning kring längden på sitt livstidsstraff. Att vissa, trots detta, inte får sitt livstidsstraff tidsbestämt är en helt annan sak. Samma system måste även finnas vid påföljder som säkerhetsförvaring och rättspsykiatrisk vård.
Citera
2026-08-14, 13:11
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Först och främst: Du är GIVETVIS i din fulla rätt att tycka vad du vill om de svenska strafflängderna. Men då skall man också veta att allmänheten i ALLA TIDER ansett att straffen är för låga/borde höjas. Svenska regeringar har frekvent höjt straffen sedan 1980-talet - ändå har det låtit likadant. På senare år har straffhöjningar genomförts av båda regeringars sidor - ändå låter det fortfarande likadant. Väldigt ofta när denna kritik kommer upp och man ställer motfrågan om vederbörande vet vad straffskalan för aktuellt brott är så har oftast den man frågar ingen aning. Så när det gäller just den stora massans (inkl. dig) åsikter om Sveriges "för korta straff" så har jag lite svårt att ta den diskussionen på allvar. Därmed inte sagt att det inte finns enskilda brott som har för låga straff, för visst är det så!

Jag vet inte vilket fall du syftar på riktigt. Vill du utveckla? Det finns ju ett fall där rektorn för Römosseskolan dömdes för grov förskingring och grova bokföringsbrott (men de gärningarna innefattade ju ingen terroristbrottslighet?) till 4,5 års fängelse (inte 1 års fängelse?)
Som sagt, utveckla gärna vilket fall det rör sig om, så kan jag nog svara bättre.

/Slutligen vill jag bara säga att du inte behöver ljuga eller hitta på grejer för att få effekt. Eftersom jag jobbar i branschen så har ju jag ganska mycket kunskap i ämnet - och jag VET ju att bedrägeribrott och ekonomisk brottslighet hade lägre straffskalor under 80-90-talet än vad man har idag. Exempelvis infördes en reform kring saken i början på 80-talet där man höjde maxstraffen för sådana slags brott till 4 års fängelse "för att markera allvaret".

Samma fall som du pratar om, han kommer inte sitta hela straffet, hade för mig att det var 12 månader eller liknande men hursomhelst så är han ute i det fria idag och satt inte fulla straffet.
Han fick flera miljoner i årslön och gick plus rejält av att lura staten på skattebetalarnas pengar.
Och gruppen han skickade pengar till var inte stämplade som terrorgrupp i EU men är en terrorgrupp i Somalien.

Jämförelse med samma brott på 80-90 tal så finns fall med 2,5 miljoner för 3 års fängelse per person.
Citera
2026-08-14, 13:16
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Du får läsa vad jag skriver. Jag skrev ju att MÖJLIGHETEN att få ett tidsbestämt straff skall/måste finnas. Dvs man måste ha ett system där man kan få en rättslig prövning kring längden på sitt livstidsstraff. Att vissa, trots detta, inte får sitt livstidsstraff tidsbestämt är en helt annan sak. Samma system måste även finnas vid påföljder som säkerhetsförvaring och rättspsykiatrisk vård.

Självklart kan man ha en möjlighet men säga nej till alla som frågar, då blir det lite som en falsk lag/rätt

Men idag kommer man inte upp till några sådana straff, varje dag läser man om avrättningar på gata, våldtäkter samt mord men tycker inte ens att man ser 10+ år på någon av straffen.

Hur och varför kommer det sig.
Citera
2026-08-14, 13:20
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Hur ska den slopade mängdrabatten finansieras?
Citera
2026-08-14, 13:23
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Hur ska den slopade mängdrabatten finansieras?

Man får hoppas på att den finaniseras med 0 kronor till moskeér, muslimska skolor och alla bidrag till icke medborgare.
Citera
2026-08-14, 13:25
Medlem
Citat:

Blir enklare att återinföra dödsstraff för synnerligen grova brott så som överlagda mord, tortyr, terrorism, landsförräderi samt utvisning FÖR ALLA personer med invandrarbakgrund som har begått brott.

Då löses många problem, så frågan blir varför ovanstående inte sker. Jag har aldrig pläderat att dödsstraff ska införa för tuggummi på gatan, eller att polisen ska tortera människor för att erkänna brott man aldrig har begått, men att återinföra dödsstraff för ett par synnerligen grova brott borde vara rimligare!
Citera
2026-08-14, 13:25
Medlem
Citat:
Samma fall som du pratar om, han kommer inte sitta hela straffet, hade för mig att det var 12 månader eller liknande men hursomhelst så är han ute i det fria idag och satt inte fulla straffet.
Han fick flera miljoner i årslön och gick plus rejält av att lura staten på skattebetalarnas pengar.
Och gruppen han skickade pengar till var inte stämplade som terrorgrupp i EU men är en terrorgrupp i Somalien.

Jämförelse med samma brott på 80-90 tal så finns fall med 2,5 miljoner för 3 års fängelse per person.

Länk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dom-om-forskingring-fran-romosseskolan

Som sagt: 4,5 års fängelse...och vi kan nog enas om att 2/3delar av 4,5 år inte är 1 år. Att det försvann pengar till Somalia vet jag, men till vilka slags "grupper" detta var till har jag ingen aning om. Men klart är att det finns ett brott som heter finansiering av terrorism, som kan ge upp till 6 års fängelse, som man inte åtalat för eller yrkat på. Så någon terroristgrupp i juridisk mening verkar dom ju inte ha varit iallafall.

Men jag måste fråga: Vad har detta med mängdrabatten att göra? För mig veterligen dömdes han för ETT fall av grov förskingring och ETT fall av grovt bokföringsbrott. Visserligen kan ju mängdrabatt aktualiseras även vid två brott, men det är ju inte riktigt de fallen som diskussionen kring "flerfaldig brottslighet och mängdrabatten" riktar sig mot.
Citera
2026-08-14, 13:28
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Länk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dom-om-forskingring-fran-romosseskolan

Som sagt: 4,5 års fängelse...och vi kan nog enas om att 2/3delar av 4,5 år inte är 1 år. Att det försvann pengar till Somalia vet jag, men till vilka slags "grupper" detta var till har jag ingen aning om. Men klart är att det finns ett brott som heter finansiering av terrorism, som kan ge upp till 6 års fängelse, som man inte åtalat för eller yrkat på. Så någon terroristgrupp i juridisk mening verkar dom ju inte ha varit iallafall.

Men jag måste fråga: Vad har detta med mängdrabatten att göra? För mig veterligen dömdes han för ETT fall av grov förskingring och ETT fall av grovt bokföringsbrott. Visserligen kan ju mängdrabatt aktualiseras även vid två brott, men det är ju inte riktigt de fallen som diskussionen kring "flerfaldig brottslighet och mängdrabatten" riktar sig mot.

Jag skrev att man behöver längre straff och att brott inte ska vara lönsamt

Du skulle läst det så skulle du förstå varför jag tog upp det.
Om du kan göra ett brott och få ihop 12 miljoner och sitta något år så lönar det sig att göra sådana brott.

Kolla USA hur somalierna förskingrar statliga pengar där, samma sak händer i Sverige och dom slutar inte för att dom tjänar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in