2026-08-14, 10:59
Medlem
nonameds avatar
Jag har psykosomatrisk påverkan på syn. hörsel. smak och lukt. Tips på vad jag kan göra? Någon annan som upplevt samma sak?
Citera
2026-08-14, 12:19
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Jag har psykosomatrisk påverkan på syn. hörsel. smak och lukt. Tips på vad jag kan göra? Någon annan som upplevt samma sak?
Ta neuroleptikan farbror doktorn skrivit ut?
Citera
2026-08-14, 12:45
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det skulle vara bra om det fanns en annan väg en antidepp.
Citera
2026-08-14, 12:59
Medlem
Citat:

Kroppslig påverkan via psyket, beror ju på vad du tillåter komma in via syn, hörsel, smak och lukt, ta kontroll över denna mentala påverkan.

Via meditation kan man utveckla förmågan att kontrollera ovan nämnda.
Citera
2026-08-14, 13:00
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Det skulle vara bra om det fanns en annan väg en antidepp.
Psykosomatisk påverkan på samtliga sinnen låter allvarligt.
Det låter som det skall till mer än bamse-plåster.

Ibland måste man ta den beska medicinen.
Citera
2026-08-14, 13:51
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Psykos är en mycket specifik sjukdom. Vad har den att göra med psykosomatiska besvär?
Citera
2026-08-14, 13:52
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Kroppslig påverkan via psyket, beror ju på vad du tillåter komma in via syn, hörsel, smak och lukt, ta kontroll över denna mentala påverkan.

Via meditation kan man utveckla förmågan att kontrollera ovan nämnda.

Vad fan menar du med tillåter? Hur går detta till?
Citera
2026-08-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad fan menar du med tillåter? Hur går detta till?

Man väljer ju vad man tillåter komma in via sinnena. Det har man gjort sedan barnsben, numera går det per automatik för folk. Men det går att backa denna påverkan till så som det en gång var, men även bättre än så.

Du ser en snygg man/kvinna, t.ex, tittar du en gång extra och tillåter begär uppstå? Ett exempel på "tillåter". Via mediatation tränar du förmågan att vara oberörd, men ändå seende. Neutral observation m.a.o.

Ts blir överväldigad av sina sinnen. Meditation ger tillbaka kontrollen.
Citera
2026-08-14, 15:24
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Man väljer ju vad man tillåter komma in via sinnena. Det har man gjort sedan barnsben, numera går det per automatik för folk. Men det går att backa denna påverkan till så som det en gång var, men även bättre än så.

Du ser en snygg man/kvinna, t.ex, tittar du en gång extra och tillåter begär uppstå? Ett exempel på "tillåter". Via mediatation tränar du förmågan att vara oberörd, men ändå seende. Neutral observation m.a.o.

Ts blir överväldigad av sina sinnen. Meditation ger tillbaka kontrollen.

Nej man ska inte krystat försöka påverka eller mikrostyra sitt varande. Precis detta är tvärtemot det som meditation och spiritualitet förespråkar. Målet är att man ska slappna av och vara helt naturligt så som livet drar i en.
Citera
2026-08-14, 16:24
Medlem
Citat:
Nej man ska inte krystat försöka påverka eller mikrostyra sitt varande. Precis detta är tvärtemot det som meditation och spiritualitet förespråkar. Målet är att man ska slappna av och vara helt naturligt så som livet drar i en.

Det är precis sådär mördare, pedofiler och andra brottslingar resonerar. "Jag fick en impuls och agerade på den, eller, "det är min läggning som person därför gör jag så".

Meditation handlar om kontroll, bl.a, tror du något annat så har du fel information. Kontroll tills man når varandet där kontroll inte är nödvändigt, utan ett fritt val. Ett varande som inte är beroende av kontroll.
Citera
2026-08-14, 17:31
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Det är precis sådär mördare, pedofiler och andra brottslingar resonerar. "Jag fick en impuls och agerade på den, eller, "det är min läggning som person därför gör jag så".

Meditation handlar om kontroll, bl.a, tror du något annat så har du fel information. Kontroll tills man når varandet där kontroll inte är nödvändigt, utan ett fritt val. Ett varande som inte är beroende av kontroll.

Att göra så som känslan infaller sig är att skaffa sig just kontroll. Jo, jag har koll.
Citera
2026-08-14, 17:42
Medlem
Citat:
Att göra så som känslan infaller sig är att skaffa sig just kontroll. Jo, jag har koll.

Det är att dramatisera ens impulser. Exempel; en medborgare avstyrde ett rån och våldtäktsförsök och fick mannen att springa iväg, men synen av den nakna kvinnan vart mer än "avstyraren" kunde hantera vilket ledde till att denne, istället, våldtog kvinnan. Sann historia.

Det jag har skrivit handlar om att få kontroll över ens impulser, via självkontroll.

Men jag är här i tråden för att om möjligt hjälpa Ts då denne efterfrågade tips, inte utbilda okunniga. Vidare kommunikation sker enbart med Ts.
Senast redigerad av Bryling 2026-08-14 kl. 17:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in