2026-08-14, 11:40
Medlem
Jag har funderat en del på sambandet mellan demokrati och demografi.

Vi pratar ofta om demokrati som om den bara handlar om val, politiska partier och rätten att rösta. Men demografin förändrar också förutsättningarna för hur ett samhälle fungerar. Befolkningen förändras genom födelsetal, migration, åldrande, urbanisering och förändrade familjestrukturer – och förr eller senare påverkar det politiken.

Men var går gränsen mellan naturlig samhällsförändring och en förändring som faktiskt förändrar själva karaktären på ett samhälle?

Om en befolkning förändras snabbt, bör demokratin bara acceptera förändringen som den är? Eller har ett samhälle rätt att diskutera vilken typ av demografisk utveckling man vill ha?

Och om majoriteten i ett demokratiskt samhälle fattar beslut som på lång sikt förändrar vilka som utgör majoriteten – hur ska vi egentligen tänka kring det demokratiska mandatet?

Jag tycker att det intressanta inte är att fråga ”vem har rätt?”, utan snarare:

Hur mycket kan ett samhälle förändras innan vi behöver omdefiniera vad vi menar med kontinuitet, identitet och demokratiskt självbestämmande?

Vad tänker ni? Är demografi främst en statistisk fråga, eller är det i grunden också en demokratifråga?
Citera
2026-08-14, 11:43
Medlem
Om en majoritet av befolkningen vill avskaffa demokrati och införa en autokrati med sharialagar och en ayatollah så är det helt demokratiskt att göra det.
Sen att den tidigare majoriteten var så dumma i huvudet att de gav bort sitt land frivilligt är en helt annan sak.
Citera
2026-08-14, 11:49
Medlem
Onanikrems avatar
Enkla svaret är att vi får vad vi förtjänar om vi röstar in sådant som förändrar demografin.
Historiskt sett har alla stora civilisationer gått under när deras massa blivit dem övermäktiga. Mycket vill ha mer och Fan vill ha fler.
Citera
2026-08-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Om en majoritet av befolkningen vill avskaffa demokrati och införa en autokrati med sharialagar och en ayatollah så är det helt demokratiskt att göra det.
Sen att den tidigare majoriteten var så dumma i huvudet att de gav bort sitt land frivilligt är en helt annan sak.

Det är ju just den paradoxen som är intressant: en demokrati kan i teorin användas för att demokratiskt avskaffa demokratin. Frågan blir då om en demokrati borde ha en juridisk självförstörelseknapp.

Och att kalla den tidigare majoriteten för ”dum” är förstås lätt i efterhand. Varje generation tror att det är den som sitter vid ratten – tills någon plötsligt frågar vart bilen faktiskt är på väg. 😄
Citera
2026-08-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Enkla svaret är att vi får vad vi förtjänar om vi röstar in sådant som förändrar demografin.
Historiskt sett har alla stora civilisationer gått under när deras massa blivit dem övermäktiga. Mycket vill ha mer och Fan vill ha fler.
Jag håller med om grundtanken att politiska beslut får konsekvenser, och att man inte kan låtsas bli förvånad när konsekvenserna väl kommer.

Men jag blir lite försiktig när vi börjar prata om att ”civilisationer faller när massan blir för mäktig”. Historien är betydligt stökigare än så. Imperier har fallit av krig, ekonomiska kriser, maktkamper, korruption, klimatförändringar och hundra andra saker.

Och kanske är den intressantare frågan inte om vi ”får vad vi förtjänar”, utan hur mycket ansvar en generation egentligen har för ett samhälle som nästa generation ska leva med.

För vi röstar ju inte bara om de närmaste fyra åren, ibland röstar vi, medvetet eller omedvetet, om de kommande femtio. Där blir demografi riktigt intressant
Citera
2026-08-14, 12:14
Medlem
pn222jws avatar
Ett tecken på att det gått för långt (eller snabbt) är "white flight". Dom etniska svenskarna som har möjlighet byter kommun eller kommundel. Det blir en växelverkan med segregering. Jag tror ett samhälle inom en generation maximalt absorberar 10% annorlunda etniciteter (utomeuropeiska i Sveriges exempel). Svenska killar har svårt att acceptera utländska killar med svenska tjejer.
Citera
2026-08-14, 12:33
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kash0690

Vi pratar ofta om demokrati som om den bara handlar om val, politiska partier och rätten att rösta. Men demografin förändrar också förutsättningarna för hur ett samhälle fungerar. Befolkningen förändras genom födelsetal, migration, åldrande, urbanisering och förändrade familjestrukturer – och förr eller senare påverkar det politiken.

Men var går gränsen mellan naturlig samhällsförändring och en förändring som faktiskt förändrar själva karaktären på ett samhälle?

Om en befolkning förändras snabbt, bör demokratin bara acceptera förändringen som den är? Eller har ett samhälle rätt att diskutera vilken typ av demografisk utveckling man vill ha?

Och om majoriteten i ett demokratiskt samhälle fattar beslut som på lång sikt förändrar vilka som utgör majoriteten – hur ska vi egentligen tänka kring det demokratiska mandatet?

Hur mycket kan ett samhälle förändras innan vi behöver omdefiniera vad vi menar med kontinuitet, identitet och demokratiskt självbestämmande?

Vad tänker ni? Är demografi främst en statistisk fråga, eller är det i grunden också en demokratifråga?
Jag tror att du helt har missförstått vad demokrati är; det är ett politiskt system med strukturer för lagstiftning och nationella beslut, inte ett konservatistiskt politiskt-religiöst koncept. Om demografin eller omvärlden förändras på ett sätt som förändrar invånarnas behov, så finns det politiska systemet för för att säkerställa att viktiga beslut kan tas och genomföras.

Du verkar tänka på demokrati som ett skyddssystem för en kultur, men liksom världen förändras så utvecklas även samhället. Det politiska systemets syfte är att maximera nyttan för så många medborgare som möjligt, egentligen utan hänsyn till kultur eller demografi. Sen finns det partier inom systemet som uttryckligen vill fokusera på kultur eller demografi, men deras idéer måste fortfarande få stöd av en majoritet för att genomföras.

Sverige och dess befolkning har förändrats fundamentalt flera gånger under det senaste seklet, med rösträttsreformer, folkbildningsrörelse , nykterhetsrörelse, miljardprogram och andra samhällsbyggande projekt, och landet kommer att fortsätta förändras. Det är inget konstigt, utan en helt naturlig del av ett lands utveckling. Vissa oroar sig för den svenska kulturen, men även kultur utvecklas och förändras, och att förhindra utveckling skapar stagnation.

Demografi är en utmaning i alla länder; hur skapar man politiska lösningar som balanserar landets behov i förhållande till befolkningspyramiden? Men eftersom alla politiska lösningar är långsiktiga och människor inte 100% rationella så vilar det slutliga resultatet ändå på vad befolkningen faktiskt gör eftersom helt tvingande lösningar inte är förenliga med den traditionella svenska liberala demokratin.

Häri ligger ett moment 22 för extremnationalister: För att kunna bevara Sverige exakt som deras idealbild måste de vidta åtgärder som är fundamentalt osvenska, vilket ofrånkomligen skulle ändra Sverige till något som inte längre är idealbilden. Det går helt enkelt inte att tvinga Sverige att ändras från dagens riktning utan att helt frångå det essentiellt svenska.
Citera
2026-08-14, 12:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag håller med om grundtanken att politiska beslut får konsekvenser, och att man inte kan låtsas bli förvånad när konsekvenserna väl kommer.

Men jag blir lite försiktig när vi börjar prata om att ”civilisationer faller när massan blir för mäktig”. Historien är betydligt stökigare än så. Imperier har fallit av krig, ekonomiska kriser, maktkamper, korruption, klimatförändringar och hundra andra saker.

Och kanske är den intressantare frågan inte om vi ”får vad vi förtjänar”, utan hur mycket ansvar en generation egentligen har för ett samhälle som nästa generation ska leva med.

För vi röstar ju inte bara om de närmaste fyra åren, ibland röstar vi, medvetet eller omedvetet, om de kommande femtio. Där blir demografi riktigt intressant
Ta en titt på Frankrike. De har väl kommit längst med att förstöra landet genom demografi av alla västländer. Storbritannien, Sverige eller de andra skandinaviska länderna spelar inte ens i den ligan. Frankrike är stort och det finns fortfarande en levande landsbygd men storstäderna är rena getton i dag.
Citera
2026-08-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag tror att du helt har missförstått vad demokrati är; det är ett politiskt system med strukturer för lagstiftning och nationella beslut, inte ett konservatistiskt politiskt-religiöst koncept. Om demografin eller omvärlden förändras på ett sätt som förändrar invånarnas behov, så finns det politiska systemet för för att säkerställa att viktiga beslut kan tas och genomföras.

Du verkar tänka på demokrati som ett skyddssystem för en kultur, men liksom världen förändras så utvecklas även samhället. Det politiska systemets syfte är att maximera nyttan för så många medborgare som möjligt, egentligen utan hänsyn till kultur eller demografi. Sen finns det partier inom systemet som uttryckligen vill fokusera på kultur eller demografi, men deras idéer måste fortfarande få stöd av en majoritet för att genomföras.

Sverige och dess befolkning har förändrats fundamentalt flera gånger under det senaste seklet, med rösträttsreformer, folkbildningsrörelse , nykterhetsrörelse, miljardprogram och andra samhällsbyggande projekt, och landet kommer att fortsätta förändras. Det är inget konstigt, utan en helt naturlig del av ett lands utveckling. Vissa oroar sig för den svenska kulturen, men även kultur utvecklas och förändras, och att förhindra utveckling skapar stagnation.

Demografi är en utmaning i alla länder; hur skapar man politiska lösningar som balanserar landets behov i förhållande till befolkningspyramiden? Men eftersom alla politiska lösningar är långsiktiga och människor inte 100% rationella så vilar det slutliga resultatet ändå på vad befolkningen faktiskt gör eftersom helt tvingande lösningar inte är förenliga med den traditionella svenska liberala demokratin.

Häri ligger ett moment 22 för extremnationalister: För att kunna bevara Sverige exakt som deras idealbild måste de vidta åtgärder som är fundamentalt osvenska, vilket ofrånkomligen skulle ändra Sverige till något som inte längre är idealbilden. Det går helt enkelt inte att tvinga Sverige att ändras från dagens riktning utan att helt frångå det essentiellt svenska.
Jag tycker faktiskt att du har en poäng, men jag tror att du blandar ihop två olika frågor.

Jag ser inte demokrati som ett skyddssystem för en statisk kultur. Kultur förändras, absolut. Min fråga är snarare **hur mycket och vilken typ av förändring ett demokratiskt samhälle kan genomgå innan själva förutsättningarna för det politiska systemet förändras**.

Och där tycker jag att ditt catch-22 blir ganska intressant. Om man säger att ”demokratin får bestämma, oavsett vart den leder”, då måste man också acceptera möjligheten att majoriteten en dag röstar fram något som kraftigt begränsar den liberala demokratin. Demokratin är alltså inte automatiskt självbevarande.

Samtidigt håller jag med om att det vore ganska motsägelsefullt att försöka ”bevara Sverige” genom att avskaffa de friheter och institutioner som faktiskt har format det moderna Sverige.

Kanske är den riktiga utmaningen därför inte att stoppa förändring, utan att kunna förändras utan att förlora de principer som gör förändringen fredlig och demokratisk.

Och där blir demografin intressant på riktigt: inte *”hur stoppar vi förändringen?” utan ”hur bygger vi ett samhälle där människor med väldigt olika bakgrund fortfarande vill dela samma politiska system?”

Det tycker jag är en betydligt svårare fråga än att bara säga att ”samhället förändras”
Citera
2026-08-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ta en titt på Frankrike. De har väl kommit längst med att förstöra landet genom demografi av alla västländer. Storbritannien, Sverige eller de andra skandinaviska länderna spelar inte ens i den ligan. Frankrike är stort och det finns fortfarande en levande landsbygd men storstäderna är rena getton i dag.
Jag tror faktiskt att Sverige har gjort ett misstag genom att ibland vara alldeles för bra på att lägga problem under mattan. Vi har länge varit ovilliga att prata öppet om segregation, parallellsamhällen och integrationsproblem, delvis för att diskussionen snabbt blev så polariserad att många hellre bytte ämne än riskerade att säga fel sak.

Men problem försvinner inte bara för att man använder finare ord för dem.

I dag ser vi konsekvenserna i form av områden med grov gängkriminalitet, skjutningar och parallella strukturer. Det betyder inte att demografisk förändring i sig är problemet, men det visar att misslyckad integration och långvarig segregation kan få väldigt konkreta konsekvenser.

Det mest svenska vi kanske kan göra nu är faktiskt att sluta vara rädda för att prata om det. 😄

En demokrati borde tåla obekväma diskussioner. Det är betydligt bättre att ta problemen på allvar när de är hanterbara än att tjugo år senare stå och undra varför ingen såg dem komma.
Citera
2026-08-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ett tecken på att det gått för långt (eller snabbt) är "white flight". Dom etniska svenskarna som har möjlighet byter kommun eller kommundel. Det blir en växelverkan med segregering. Jag tror ett samhälle inom en generation maximalt absorberar 10% annorlunda etniciteter (utomeuropeiska i Sveriges exempel). Svenska killar har svårt att acceptera utländska killar med svenska tjejer.
Jag tycker att ”white flight” är en betydligt mer intressant indikator än att bara titta på befolkningssiffror. Om människor som har möjlighet börjar lämna vissa områden för att de upplever att samhällsförändringen gått för snabbt, då skapar det lätt en självförstärkande spiral: utflyttning → ökad segregation → sämre integration → ännu mer utflyttning.

Däremot är jag mer tveksam till att sätta en exakt gräns på 10 %. Samhällen fungerar knappast som ett matematiskt recept där 9,9 % fungerar och 10,1 % plötsligt blir för mycket. Det handlar nog minst lika mycket om hastigheten på förändringen, bostadssegregationen, språket, arbetsmarknaden och hur väl människor faktiskt integreras.

Och frågan om svenska killar och svenska tjejer är kanske ännu mer laddad. Jag tror absolut att det kan finnas en känslomässig dimension där vissa svenska män reagerar starkt på relationer mellan svenska kvinnor och utländska män. Men samtidigt måste man skilja på vad människor känner och vad de anser att andra människor ska få göra.

Man kan ogilla utvecklingen, känna sig främmande inför den eller till och med vara svartsjuk, men i ett fritt samhälle kan man knappast kräva att andra ska välja partner enligt ens egna demografiska preferenser.

Det intressanta är kanske snarare varför vissa människor upplever blandade relationer som ett hot mot den egna gruppens framtid. Där tror jag att det finns mycket mer att diskutera än bara själva siffrorna.

Jag tror att man måste våga prata om det här utan att hamna i två ytterligheter. Det är fullt möjligt att konstatera att vissa migrantgrupper eller områden har betydligt högre nivåer av våld och kriminalitet utan att dra slutsatsen att alla migranter är aggressiva.
Citera
2026-08-14, 12:55
Medlem
avulsions avatar
Citat:

Vi har en obsolet låtsasdemokrati benämnd parlamentarisk demokrati. Förr i tiden hade vi behov av att utse de mest kunniga och skickliga företrädarna (politiker) och låta dem ta beslut för folkflertalets bästa. Idag vågar jag påstå att jag är mer kunnig än de allra flesta politiker, och blir mest irriterad på dessa hala människors jakt på makt och personlig vinning.

Varför skulle jag överlämna min röst till en partiföreträdare vars parti inte tycker som jag i mer än ett fåtal frågor? Detta, att inget parti täcker in mina åsikter, är ett stort problem för demokratin. I huvudsak förordar jag en strikt teknokrati, styrd av en grundlag. Eftersom denna idé är utsiktslös då den skulle tvinga dagens politiker att utföra hederliga dagsverken, lutar jag mot en riktig demokrati, folkvälde.

Vi har idag teknologi för att kunna låta medborgarna rösta (i folkomröstningar) om i princip alla frågor som i dag hanteras av riksdagen. Inbyggt i ett sådant system ska också finnas en spärr som utestänger medborgare med alltför svaga kognitiva funktioner från att rösta.

Den parlamentariska demokratin är död. Leve teknokratin!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in