2026-08-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Alltså det hjälper ju med mer invandring från mellanöstern och afrika. Man registrerar dessa i sk åtgärder och betalar dem med skattemedel. Så jobbar S mp c och v. Någon gång behövs dock riktiga arbeten.

myndigheter, stöd. utbildningar och ersättningar är inte riktiga arbeten

Jobbgarantin, jobbcoacher, matchningsföretag som egentligen inte gör någonting utom meningslöst dravel med mera, du vet att allt sånt är m-politik va? Det kostar miljarder efter miljarder efter miljarder och gör ingen som helst nytta.

Jo, det vore bättre med utbildningar och subventionerade jobb inom kommun, region, stat och med pålitliga samarbetsföretag, föreningar, välgörenhet, djurhem med mera där det finns stora behov och arbete som behöver utföras. Om man slipper myndigheterna, dess personal, administration, ersättningssystemen och istället inför sådana jobb så lär ju kostnaden bli mindre än idag för det här meningslösa. 9 av 10 kommer i sinom tid gå vidare och hitta andra jobb med bättre lön. För den med sämre förutsättningar kanske man blir kvar längre tid eller hela arbetslivet, men man har ändå ett jobb och en lön.

Lönen bör vara värdig, men något lägre så dom allra flesta ska vilja vidare så fort som möjligt. 17.500 innan skatt kanske vore rimligt. Då vill dom flesta ha en högre lön. Men det är en lön och mer än vad fattiga, arbetslösa, utsatta och med sämre förutsättningar och bakgrund har idag med marginal.
Citera
2026-08-14, 10:11
Medlem
Totalt jävla vansinne från m-kräken i kontrast.

Citat:
M vill ha ännu tuffare a-kassa – S rasar: ”Krigsförklaring mot löntagare”

Moderaterna vill strama åt i a-kassan för att frigöra miljarder till reformer och skattesänkningar efter valet. Socialdemokraterna anklagar nu partiet för att attackera den svenska modellen.

https://arbetet.se/2026/06/12/m-vill-ha-annu-tuffare-a-kassa-s-rasar-krigsforklaring-mot-lontagare/

Är man arbetare, värnar välfärden, akassan med mera så röstar man fan i mig inte på dårarna i sd längre.

Citat:
SD vill bara göra livet lättare för den som är rik

Sverigedemokraterna vill gärna framställa sig så folkliga som möjligt. Samtidigt har deras politik hela tiden riktat udden mot dem som har det sämst.

Men nu har de i alla fall slutat låtsas. Det blev tydligt i gårdagskvällens debatt i SVT. Det var Mikael Damberg (S) och Oscar Sjöstedt (SD) som debatterade skatter. Sverigedemokraterna vill se ännu fler skattesänkningar för höginkomsttagare.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/m0Vvr4/sd-vill-bara-gora-livet-lattare-for-den-som-ar-rik
Senast redigerad av Katki 2026-08-14 kl. 10:14.
Citera
2026-08-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nja det har jag inte skrivit... Jag har bara suttit inne 1 gång bara ett par månader för ett dumt misstag...

Men du vet dessa 9.9% av 6.4% arbetslösa kan ju aldrig få arbete pga att dom är sjukskrivna eller inte kan jobba.

Därför är den mest intressanta siffran de som försöker få jobb! Antar att du gråter över att den siffran sjunker rätt rejält nu innan valet.

Den ökar, från 9,4% i maj till 9,9% i juni, omfattande massarbetslöshet och utbredd fattigdom. 9,9% arbetslöshet vilket är 592.000 personer arbetslösa.

Skillnaden mot arbetsförmedlingens statistik över inskrivna beror främst på att personer jobbar deltid men vill jobba heltid, men anser att dom klarar sig och anser inte att det är värt det att ha kontakt och aktviiteter från arbetsförmedlingen. Personer som studerar man vill arbeta och studerar för att slippa arbetslöshetsperioder och inte vill ha kontakt med arbetsförmedlingen exempelvis. Men självklart söker dom jobb då dom vill jobba eller vill jobba mer. Det saknas oerhörda 775.000 heltidsarbeten mot behovet som finns.

Detta har jag förklarat hundra gånger för dig. Det framkommer i dokumenten från AKU och SCB om ämnet också. Men ni som gapar om att folk är analfabeter, det verkar ju stämma även för dig.
Citera
2026-08-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, akassa är en trygghet mellan jobb. När a-kassan är slut och personen har inte hittat nytt jobb kommer andra stöd okopplade till a-kassan för långtidsarbetslösa:

Aktivitetsstöd
Utvecklingsersättning
Ekonomiskt bistånd (Försörjningsstöd)

Du fortfarande förstår inte hur tryggetsystem fungerar i Sverige. Kan du inte ens sitta och läsa hur fungerar systemet innan du skriver skit?

Du vet inget om det här rysstrollet, du kan ju knappt svenska. Du menar alltså som jag skrev att det inte kan och ska ses som en VARAKTIG försörjning, det är en enorm skillnad. När man har akassa och bara har denna är den dock naturligtvis ens försörjning. Man betalar hyra, räkningar, för familjen och maten med pengarna från akassan, det är då helt klart ens försörjning om än tillfälligt så är det likväl ens tillfälliga försörjning, annars finns det ju ingen mening med pengarna och akassan.

Citat:
Är du en papegoja, eller? Du har skrivit den här siffran en miljon gånger utan att en enda gång bry dig om att skriva att majoriteten av dem har två utrikesfödda föräldrar, dvs. icke-svenskar. Arbetslösheten är ett importerad problem. Hade du själv röstat för någon parti som var ansvarig för massinvandring du är också ansvarig för siffrorna som du skriver.

Ja, du förespråkar ju m och högerpartierna, börja där så finner du orsaken till massinvandringen. Med uttalat syfte att förstöra den svenska modellen, välfärdssystemet och trygghetssystemen. Kristersson har varit för helt öppna gränser och enorm invandring hela sitt liv. Svenskt näringsliv och timbro som är deras uppdragsgivare är också för vidöppna gränser och enorm invandring i dessa och andra syften.
Senast redigerad av Katki 2026-08-14 kl. 10:31.
Citera
2026-08-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Du menar alltså som jag skrev att det inte kan och ska ses som en VARAKTIG försörjning, det är en enorm skillnad. När man har akassa och bara har denna är den dock naturligtvis ens försörjning. Man betalar hyra, räkningar, för familjen och maten med pengarna från akassan, det är då helt klart ens försörjning om än tillfälligt så är det likväl ens tillfälliga försörjning, annars finns det ju ingen mening med pengarna och akassan.

Du förstår inte hur trygghetssystemen fungerar, du är inte ens villig att lära dig hur det funkar. Du upprepar bara en siffra som en papegoja. Du måste lära dig att a-kassa är en trygghet tills man hittar ett annat jobb. När a-kassan är slut har man andra trygghetsmekanismer för sin försörjning:

Aktivitetsstöd
Utvecklingsersättning
Ekonomiskt bistånd (Försörjningsstöd)

Citat:
Ja, du förespråkar ju m och högerpartierna, börja där så finner du orsaken till massinvandringen.

Högerpartierna står för en reglerad och stram invandring. Endast vänstern står för oreglerad och kravlös massinvandring. Titta bara på hur MP och V varje dag pratar om att vi har för låg invandring i Sverige.

Du måste verkligen lära dig hur saker och ting faktiskt ligger till, inte hur de är i den fantasyvärld du lever i.
Citera
2026-08-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Varför då bara sitta och lipa och tro att det är en rättighet att ha hög inkomst på bekostnad av de som faktiskt är BÄTTRE än dig som är arbetslös trots att du bidar med NOLL i samhället och ligger och sover och har fritid 24 tim/dygn året runt. Hur kan man ens föreställa sig att det är en rättighet att kunna vara ledig på bekostnad av andras uppoffring.

Lustigt att sånt alltid kommer från olika troll som har en grön markering och är online här verkligen ta mig fan dygnet jävla runt som flera högertroll i den här tråden. Att du tror folk som är arbetslösa eller har ersättningar har en hög inkomst säger också allt om din verklighetsförankring och att du inte kan och inte vet något om det här.

Att ni tror att rika människor är bättre och mer värda säger också allt som behöver sägas om er tragiska människosyn. Den är bedrövlig. Att man är ekonomiskt framgångsrik innebär inte att man är en bra person, snäll, har bra åsikter, en bra människosyn eller någonting. Oftast tvärtom faktiskt. Många som är rika har fått pengarna genom arv, försäljning av fastigheter med mera. Många har utnyttjat situationer som invandringen, arbetslösheten, välfärden, skolan, sjukvården, assistansen, omsorgen med mera för att skapa en förmögenhet.

Där kan vi verkligen tala om att stjäla, ta från folket när man skapar förmögenheter på pengar som skulle gå till många men går till ett enskilt kräks skärgårdsö, lyxbilar och lyxbåtar som man ser att pengarna går till allt för ofta.

Jag ser mig inte som arbetslös överhuvudtaget. Jag är dock socialdemokrat, står på arbetarnas sida och ja man är arbetare även om man är arbetslös och utsatt för grotesk konkurrens och fattigdom. Det handlar om solidaritet och att önska och kräva ett bättre samhälle för alla.

Du och dina äckelpartier vill bara ha enorma inkomster för en elit på toppen, sen ska resten leva i misär i resterna och spillrorna. Arbetarklassen och underklassen ska leva i total utslagning och fattigdom, men samtidigt gapar ni om "kriminalitet" men skapar själva ett samhälle där hundratusentals i princip skulle behöva vara kriminella och stjäla för att överleva om ni får styra längre än så här. Man skapar ett samhälle utan alternativ.

Det är 9,9% arbetslösa, 592.000 personer. 233.000 fler än vid förra valet. Det saknas 775.000 heltidsjobb mot behovet som finns. Det är grotesk konkurrens, skapar urusla villkor, en enorm fattigdom som såna som du bara vill öka på och helst vill ni sätta vanligt folk i fängelse om någon protesterar eller kräver sin och andras rätt. Du skulle inte kunna ordna fram jobb till en enda person, trots att du yrar om att det är så lätt. Det saknas 775.000 heltidsjobb mot behovet som finns.

Om staten sätter hundratusentals i extrem fattigdom och denna konkurrens är det rätt att kräva sin rätt, protestera, även att göra vad som krävs för att överleva och att ens barn ska överleva. Om det innebär att man tvingas införskaffa det på olagligt sätt så är det rätt när man har svin som dig, dina partier och politiker som direkt har skapat situationen för hundratusentals personer. Folk vill inte själva eller se sina familjer svälta ihjäl och dö på gatorna vet du.
Senast redigerad av Katki 2026-08-14 kl. 10:50.
Citera
2026-08-14, 11:12
Medlem
Citat:
Lustigt att sånt alltid kommer från olika troll som har en grön markering och är online här verkligen ta mig fan dygnet jävla runt som flera högertroll i den här tråden. Att du tror folk som är arbetslösa eller har ersättningar har en hög inkomst säger också allt om din verklighetsförankring och att du inte kan och inte vet något om det här.

Att ni tror att rika människor är bättre och mer värda säger också allt som behöver sägas om er tragiska människosyn. Den är bedrövlig. Att man är ekonomiskt framgångsrik innebär inte att man är en bra person, snäll, har bra åsikter, en bra människosyn eller någonting. Oftast tvärtom faktiskt. Många som är rika har fått pengarna genom arv, försäljning av fastigheter med mera. Många har utnyttjat situationer som invandringen, arbetslösheten, välfärden, skolan, sjukvården, assistansen, omsorgen med mera för att skapa en förmögenhet.

Där kan vi verkligen tala om att stjäla, ta från folket när man skapar förmögenheter på pengar som skulle gå till många men går till ett enskilt kräks skärgårdsö, lyxbilar och lyxbåtar som man ser att pengarna går till allt för ofta.

Jag ser mig inte som arbetslös överhuvudtaget. Jag är dock socialdemokrat, står på arbetarnas sida och ja man är arbetare även om man är arbetslös och utsatt för grotesk konkurrens och fattigdom. Det handlar om solidaritet och att önska och kräva ett bättre samhälle för alla.

Du och dina äckelpartier vill bara ha enorma inkomster för en elit på toppen, sen ska resten leva i misär i resterna och spillrorna. Arbetarklassen och underklassen ska leva i total utslagning och fattigdom, men samtidigt gapar ni om "kriminalitet" men skapar själva ett samhälle där hundratusentals i princip skulle behöva vara kriminella och stjäla för att överleva om ni får styra längre än så här. Man skapar ett samhälle utan alternativ.

Det är 9,9% arbetslösa, 592.000 personer. 233.000 fler än vid förra valet. Det saknas 775.000 heltidsjobb mot behovet som finns. Det är grotesk konkurrens, skapar urusla villkor, en enorm fattigdom som såna som du bara vill öka på och helst vill ni sätta vanligt folk i fängelse om någon protesterar eller kräver sin och andras rätt. Du skulle inte kunna ordna fram jobb till en enda person, trots att du yrar om att det är så lätt. Det saknas 775.000 heltidsjobb mot behovet som finns.

Om staten sätter hundratusentals i extrem fattigdom och denna konkurrens är det rätt att kräva sin rätt, protestera, även att göra vad som krävs för att överleva och att ens barn ska överleva. Om det innebär att man tvingas införskaffa det på olagligt sätt så är det rätt när man har svin som dig, dina partier och politiker som direkt har skapat situationen för hundratusentals personer. Folk vill inte själva eller se sina familjer svälta ihjäl och dö på gatorna vet du.
Nu drar du ifrån ämnet, jag är inte rik och jag har inte fått arv, bostadsförsäljning eller något sådant. Jag är en enkel löntagare som arbetar 50-55 tim/vecka och är borta från hem och familj 3-4 dagar/v för att ha ett jobb och en egen inkomst. En uppoffring jag gör för att inte ligga andra till last, jag har alltså 25 mil till min arbetsplats något som få vänstertroll någonsin skulle uthärda över att gå hemma och dra fötterna efter sig. Som tack för detta får jag några smulor över varje månad som jag försöker spara för att ta hand om mig själv vid ålderdom och min familj för att på något sätt kunna ge lite tillbaka för den tid som de tvingas ta hand om mycket i hem osv.

Detta ska jag nu straffas för, jag ska betala ännu mer i skatt, jag ska betala ännu mer i bränsle och jag ska dessutom om vänstern få som de vill beskattas på mina redan skattade pengar som jag sparar och dessutom beskatta för en ej realiserad vinst.

Att då höra om hur synd det är om folk är ganska påfrestande och alla dessa tyck synd om mig inlägg där de röker, äter skräpmat i parti och minut och i inte sällan kör dyrare bil och köper mer saker än jag någonsin skulle klara av med en ansvarsfull ekonomi trots arbete och inkomst.

Jag är otroligt solidarisk med de som verkligen behöver stöd och hjälp, detta innefattar dock inte asylinvandrare som bott här i 5-10 år utan att kunna tre meningar svenska eller som försörjer sig som kriminella. Det gäller ej soffpotatisar som sitter och röker på och spelar PS5 hela dagarna (förlåt nätterna för dagarna måste man ju sova) osv. Jag har sett och upplevt min beskärda del av social utsatthet och det har gett min bild av vänsterpolitik som innebär att de sällan hjälper de som behöver, de hjälper de som itne vill.

Att dessutom tro att fler arbeten ska skapas genom högre skatter, högre bränslepriser och ökade energipriser till förmån för högre bidrag får jag inte ihop - nej det är inte hållbart att ge 250 000 människor "arbeten" som finanseras av det allmänna, det ökar inte tillväxten.

Det blir ju också ett nollsummespel om du ger högre bidrag i samma tag som du höjer bränslepriser, ökar energipriser, ökade matpriser osv. Man måste väl ändå se till reella ekonomin och inte vad man får in?

Du anser alltså att en som går på bidrag och får 500 kr mer i månaden kommer ha en bättre ekonomi framgent trots att dennes lån, mat, bränsle, kollektivkort, el osv blir påtagligt dyrare vilket är ett faktum när MP S och V får styra. Att inte se korrelationen till minskat företagande och därmed ökad arbetslöshet är ju ganska intressant. Vad är vitsen med 10% högre inkomst om kostnaderna ökar med 25%?

Fråga; vem är det som ska stå för arbetstillfällen, är det staten och vi ska bli en kommunistisk diktatur eller är det snarare företagen, i vänstern värld är ju företag onda och ska ej existera.

Man kan också fråga sig, hur många arbetslösa hade vi haft om vi inte hade haft den extremt höga invandringen mellan 2015-2022? titta på länder som stod emot som Danmark och Norge det är inte ett problem där. majoriteten av arbetslösa idag är invandrare och som sannolikt inte har någon efterfrågad kompetens eller behärskar språket.
Senast redigerad av speedy_83 2026-08-14 kl. 11:15.
Citera
2026-08-14, 11:27
Medlem
En studie från World Values Survey visar att var femte utrikes född person som har bott i Sverige i mer än 20 år aldrig har haft ett lönearbete. I utsatta områden gäller detta nästan var tredje person.

Fatta så mkt bidragspengar som kunde ha gått till att förbättra för sjuka, pensionärer eller de som är på tillfälligt obestånd.

Men nöjd över gårdagens röstning i riksdagen för skärpt anhöriginvandring (migrationspolitik)Tvåårsregel:
För att kunna ta hit anhöriga krävs det nu att anknytningspersonen i Sverige har haft sitt uppehållstillstånd i minst två år.
Hårdare försörjningskrav:
Kraven på att kunna försörja sig själv och sina anhöriga skärps. Myndigheterna ska dessutom pröva om försörjningskravet är uppfyllt varje gång ett tidsbegränsat uppehållstillstånd förlängs eller förändras.

Jag är trött på att betala för andra för att sen bli fattigpensionär själv.
Citera
2026-08-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83

Man kan också fråga sig, hur många arbetslösa hade vi haft om vi inte hade haft den extremt höga invandringen mellan 2015-2022? titta på länder som stod emot som Danmark och Norge det är inte ett problem där. majoriteten av arbetslösa idag är invandrare och som sannolikt inte har någon efterfrågad kompetens eller behärskar språket.

Ingen betydande skillnad skulle jag tro. Danmark har gått bättre än Sverige pga. flexiblare arbetsmarknad och pga. Novo nordisk enorma tillväxt men det verkar vara en bubbla som spruckit så utvecklingen där är inte alls lika positiv längre. Norge är inte alls bra längre utan alla problem med arbetslöshet och brist på arbeten löses med pengar från oljefonden. Finland som inte heller tagit emot enorma mängder flyktingar är ännu värre än Sverige med europas högsta arbetslöshet.

Man behöver en politik för tillväxt för att lösa Sveriges problem med lägre skatter på bla. arbetsinkomster så att det stora flertalet börjar spendera mer pengar. Det skapas alldeles för lite jobb helt enkelt.
Citera
2026-08-14, 20:31
Medlem
1. Det är värt att påpekat att den absolut största andelen av arbetslösa är ytterst produktiva och välbelästa från MENA. Många kan ingen eller lite svenska, är analfabeter, har ingen utbildning eller ingen yrkeserfarenhet av värde i Sverige. Att då göra påståenden eller jämförelser överlag blir menlöst rörande arbetslösheten då en alltför stor andel av dem aldrig kommer att någonsin komma in på arbetsmarknaden.

2. S har försökt "lösa" detta med att pytsa in sagda personer i äldrevården och driva ut svenskarna. Medlet för detta är att använda sig av att arbetsförmedlingen bekostar en andel av arbetsgivaravgiften för "långtidsarbetslösa", läs MENA:iter, som sedan ges företräde före svenskar.

Nackdelen med detta är att svenska äldre blir våldtagna, torterade, bestulna och misskötta, vilket för staten inte är en "nackdel" då färre som får pension eller är i behov av sjukvård när de avlider i förtid av vanvård.

3. Sverige har hamnat i en svår ekonomisk sits. A) EU har gått all in på koldioxidreglering vilket har drivit upp kostnaden för produktion och transport i syfte att skaffa elektrifiering som inte har lyckats. B) Likt de MENA-främjande partierna i Sveriges riksdag vägrar EU-kommissionen att backa i frågan för nämn den politiker som medger att de har haft fel och vill backa på dåliga beslut, istället går man all in och double down, fråga bara Putin! C) Kriget i Ukraina och valet av en president i USA som slutligen fattat vad som krävs för att få tillbaka arbeten till USA har satt Sverige i en svårare sits, så bli inte förvånade över det ekonomiska tillståndet. D) Kina skiter fullkomligen i reglerna inom WTO och betalar ut massiva stöd till sina företag i syfte att vinna exportmarknaden och skiter i att betala ut vinster till ägarna. Det går inte att tävla med rena medel mot Kina då de kör det hela dirty och vi har ena handen bakom ryggen p.g.a. EU och så undrar folk varför situationen i Sverige inte är optimal!
Senast redigerad av Abetterworld 2026-08-14 kl. 20:45.
Citera
2026-08-14, 23:21
Medlem
Citat:
Totalt jävla vansinne från m-kräken i kontrast.

https://arbetet.se/2026/06/12/m-vill-ha-annu-tuffare-a-kassa-s-rasar-krigsforklaring-mot-lontagare/

Är man arbetare, värnar välfärden, akassan med mera så röstar man fan i mig inte på dårarna i sd längre.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/m0Vvr4/sd-vill-bara-gora-livet-lattare-for-den-som-ar-rik
Det där med lågkonjunktur är inget du verkar vilja svara på.....

Ni vänster-tomtar vill jag ha in fler invandrare, dvs den gruppen som är störst bland det arbetslösa...
Citera
2026-08-15, 23:01
Medlem
IT är förstört så inte konstigt.

Dags att deportera all utlänningar utan jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in