Citat:
Ursprungligen postat av
Katki
Lustigt att sånt alltid kommer från olika troll som har en grön markering och är online här verkligen ta mig fan dygnet jävla runt som flera högertroll i den här tråden. Att du tror folk som är arbetslösa eller har ersättningar har en hög inkomst säger också allt om din verklighetsförankring och att du inte kan och inte vet något om det här.
Att ni tror att rika människor är bättre och mer värda säger också allt som behöver sägas om er tragiska människosyn. Den är bedrövlig. Att man är ekonomiskt framgångsrik innebär inte att man är en bra person, snäll, har bra åsikter, en bra människosyn eller någonting. Oftast tvärtom faktiskt. Många som är rika har fått pengarna genom arv, försäljning av fastigheter med mera. Många har utnyttjat situationer som invandringen, arbetslösheten, välfärden, skolan, sjukvården, assistansen, omsorgen med mera för att skapa en förmögenhet.
Där kan vi verkligen tala om att stjäla, ta från folket när man skapar förmögenheter på pengar som skulle gå till många men går till ett enskilt kräks skärgårdsö, lyxbilar och lyxbåtar som man ser att pengarna går till allt för ofta.
Jag ser mig inte som arbetslös överhuvudtaget. Jag är dock socialdemokrat, står på arbetarnas sida och ja man är arbetare även om man är arbetslös och utsatt för grotesk konkurrens och fattigdom. Det handlar om solidaritet och att önska och kräva ett bättre samhälle för alla.
Du och dina äckelpartier vill bara ha enorma inkomster för en elit på toppen, sen ska resten leva i misär i resterna och spillrorna. Arbetarklassen och underklassen ska leva i total utslagning och fattigdom, men samtidigt gapar ni om "kriminalitet" men skapar själva ett samhälle där hundratusentals i princip skulle behöva vara kriminella och stjäla för att överleva om ni får styra längre än så här. Man skapar ett samhälle utan alternativ.
Det är 9,9% arbetslösa, 592.000 personer. 233.000 fler än vid förra valet. Det saknas 775.000 heltidsjobb mot behovet som finns. Det är grotesk konkurrens, skapar urusla villkor, en enorm fattigdom som såna som du bara vill öka på och helst vill ni sätta vanligt folk i fängelse om någon protesterar eller kräver sin och andras rätt. Du skulle inte kunna ordna fram jobb till en enda person, trots att du yrar om att det är så lätt. Det saknas 775.000 heltidsjobb mot behovet som finns.
Om staten sätter hundratusentals i extrem fattigdom och denna konkurrens är det rätt att kräva sin rätt, protestera, även att göra vad som krävs för att överleva och att ens barn ska överleva. Om det innebär att man tvingas införskaffa det på olagligt sätt så är det rätt när man har svin som dig, dina partier och politiker som direkt har skapat situationen för hundratusentals personer. Folk vill inte själva eller se sina familjer svälta ihjäl och dö på gatorna vet du.
Nu drar du ifrån ämnet, jag är inte rik och jag har inte fått arv, bostadsförsäljning eller något sådant. Jag är en enkel löntagare som arbetar 50-55 tim/vecka och är borta från hem och familj 3-4 dagar/v för att ha ett jobb och en egen inkomst. En uppoffring jag gör för att inte ligga andra till last, jag har alltså 25 mil till min arbetsplats något som få vänstertroll någonsin skulle uthärda över att gå hemma och dra fötterna efter sig. Som tack för detta får jag några smulor över varje månad som jag försöker spara för att ta hand om mig själv vid ålderdom och min familj för att på något sätt kunna ge lite tillbaka för den tid som de tvingas ta hand om mycket i hem osv.
Detta ska jag nu straffas för, jag ska betala ännu mer i skatt, jag ska betala ännu mer i bränsle och jag ska dessutom om vänstern få som de vill beskattas på mina redan skattade pengar som jag sparar och dessutom beskatta för en ej realiserad vinst.
Att då höra om hur synd det är om folk är ganska påfrestande och alla dessa tyck synd om mig inlägg där de röker, äter skräpmat i parti och minut och i inte sällan kör dyrare bil och köper mer saker än jag någonsin skulle klara av med en ansvarsfull ekonomi trots arbete och inkomst.
Jag är otroligt solidarisk med de som verkligen behöver stöd och hjälp, detta innefattar dock inte asylinvandrare som bott här i 5-10 år utan att kunna tre meningar svenska eller som försörjer sig som kriminella. Det gäller ej soffpotatisar som sitter och röker på och spelar PS5 hela dagarna (förlåt nätterna för dagarna måste man ju sova) osv. Jag har sett och upplevt min beskärda del av social utsatthet och det har gett min bild av vänsterpolitik som innebär att de sällan hjälper de som behöver, de hjälper de som itne vill.
Att dessutom tro att fler arbeten ska skapas genom högre skatter, högre bränslepriser och ökade energipriser till förmån för högre bidrag får jag inte ihop - nej det är inte hållbart att ge 250 000 människor "arbeten" som finanseras av det allmänna, det ökar inte tillväxten.
Det blir ju också ett nollsummespel om du ger högre bidrag i samma tag som du höjer bränslepriser, ökar energipriser, ökade matpriser osv. Man måste väl ändå se till reella ekonomin och inte vad man får in?
Du anser alltså att en som går på bidrag och får 500 kr mer i månaden kommer ha en bättre ekonomi framgent trots att dennes lån, mat, bränsle, kollektivkort, el osv blir påtagligt dyrare vilket är ett faktum när MP S och V får styra. Att inte se korrelationen till minskat företagande och därmed ökad arbetslöshet är ju ganska intressant. Vad är vitsen med 10% högre inkomst om kostnaderna ökar med 25%?
Fråga; vem är det som ska stå för arbetstillfällen, är det staten och vi ska bli en kommunistisk diktatur eller är det snarare företagen, i vänstern värld är ju företag onda och ska ej existera.
Man kan också fråga sig, hur många arbetslösa hade vi haft om vi inte hade haft den extremt höga invandringen mellan 2015-2022? titta på länder som stod emot som Danmark och Norge det är inte ett problem där. majoriteten av arbetslösa idag är invandrare och som sannolikt inte har någon efterfrågad kompetens eller behärskar språket.