2026-08-14, 08:59
Medlem
En dröm för mig är att bo billigt och bekvämt och samtidigt vara lite oberoende.

Idag bor jag i villa i ett samhälle och har fjärrvärme och solceller - fixar ved så jag kan elda i kamin vintertid och spara lite pengar på fjärrvärmen.

När man bor i ett samhälle så är det dock massa avgifter som ska betalas. Sophämtning, värme, vatten/avlopp osv.

En dröm för mig har därför varit att bo lika bekvämt som jag gör idag men på landet.

Mitt drömboende skulle vara något i stil med: Ett hus på 100-150 kvm med lite mark - inte jättemycket mark men ändå lite mark så man har lite utrymme. Det ska inte vara allt för långt ut i obygden men tillräckligt långt ut och tillräckligt ensamt så risken att bli tvångsansluten till VA-nätet närmaste 20-30 åren ska vara minimala.

Uppvärmningen ska helst vara ved-panna med acc-tankar så man kan elda var 2-3:e dag och veden kan man fixa billigt då man har utrymme att ta hand om den - dvs man köper inte klyven färdig ved utan man köper stockar billigt som man kapar, klyver och staplar.

Jag kombinerar med solceller och batteri för att dra ner elförbrukningen rejält Mars-Oktober och kan då värma huset/vatten med detta för att slippa använda ved större delen av året men ändå ha det varmt i huset och ha tillgång till varmvatten.

Vatten och avlopp ska vara enskilt - dvs jag har egen brunn (inte ett problem i området jag bor) och avloppet ska vara eget - typ 3-kammarbrunn med infiltration. Går att tömma billigt om man har kontakter.

Målet är att få ner de fasta kostnaderna rejält och inte sitta i klorna på fjärrvärme-bolagen, elbolagen, de kommunala VA-bolagen som höjer och höjer och höjer varje år.

Hus i bra skick i mitt område är inte så dyra så jag ska givetvis vara lånfri.

Sophämtning måste man ju ha men det blir nog bara grundavgiften som man betalar - mycket går att elda upp när man bor på landet - något som är svårt när man bor i tätbebyggt område.

Är det någon som har liknande drömmar eller kanske rent av redan bor så här?
Citera
2026-08-14, 10:06
Medlem
Jo fin tanke men du glömmer att du behöver el till hushållet det fixar du inte med solceller under vintern. Du behöver helt enkelt ett dieselaggregat för att lösa det. Du kommer att åka på avgifter för avloppet ändå. Kommer kosta dig x antal 100 000 för att styra upp avloppet. Finns en jädra massa regler för det där de kommer du inte undan.
Citera
2026-08-14, 10:24
Medlem
BombaySaphires avatar
Du måste sikta in dig på att bo mindre. Min sommarstuga är på ca 30 kvm. Kostar nästan ingenting i elkostnad, oavsett årstid.
Citera
2026-08-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Jo fin tanke men du glömmer att du behöver el till hushållet det fixar du inte med solceller under vintern. Du behöver helt enkelt ett dieselaggregat för att lösa det. Du kommer att åka på avgifter för avloppet ändå. Kommer kosta dig x antal 100 000 för att styra upp avloppet. Finns en jädra massa regler för det där de kommer du inte undan.

Elen är svår att klara sig utan men min elförbrukning kommer vara ungefär vad den är idag - runt 500 kWh i månaden.

Idag så blir min elräkning 0 kronor Mars - Oktober (8 månader) i princip och November - Februari blir den något lägre än utan solceller/batteri för det producerar ändå lite och batteriet/AI sköter så den köper till batteriet när det är billigt för att använda när det är dyrare.

Det är som sagt inte realistiskt att försöka gå helt off grid - det lilla man betalar för elen och elnätet är värt det.

Räknar med en kostnad i snitt på 500 kr/månad för elen (elnät+el) och det är det värt jämfört med alternativet.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-08-14 kl. 10:48.
Citera
2026-08-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Du måste sikta in dig på att bo mindre. Min sommarstuga är på ca 30 kvm. Kostar nästan ingenting i elkostnad, oavsett årstid.

Jag vill bo bekvämt - ser inte hur man kan bo bekvämt på 30 kvm.

Sovrum, förvaring, toalett, arbetsrum (jobbar mycket hemifrån), tvättstuga osv får man inte in på 30 kvm.

Hushållsel för ett hus på 100-150 kvm är ju i princip samma som en liten stuga på 30-40 kvm om man lever på liknande sätt. Det som drar ström är ju kyl/frys, matlagning och tvätt.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-08-14 kl. 10:52.
Citera
2026-08-14, 11:07
Medlem
Skulle dra ner på storleken på huset till max 80 kvadrat, hellre 1-2 sidobyggnader som inte behöver värmas upp till 100%.

Som komplement till solceller på vintern en mast/trestege med en vertikal vindturbin på
några kilowatt.

Lite större markegendom är att föredra då man kan avverka sin egen skog till eldning.

Min morsa och hennes gubbe bor lite ensligt, men då i ett hus på 4 rok, garage, förråd,
friggebod och en gäststuga.
Solceller på taket med ett litet "nattbatteri", en liten vindturbin, bergvärme, vedeldning med egen ved.
Visserligen kommunalt vatten/avlopp och sophämtning men allt funkar bra och det är billigt 8 månader om året då de bara betalar för anslutningen för elen när den egna elen räcker till.
Bergvärmen är bara igång under vinterhalvåret och de återplanterar mer träd än de fäller ner.
Svamp, bär, frukt på ägorna samt rådjur och kanske en del av en älg i jaktlaget, ädelfisk i älven.
Kan det bli bättre? om man vill bo nära naturen men även ha någon mil till närmaste stad.
Citera
2026-08-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Skulle dra ner på storleken på huset till max 80 kvadrat, hellre 1-2 sidobyggnader som inte behöver värmas upp till 100%.

Som komplement till solceller på vintern en mast/trestege med en vertikal vindturbin på
några kilowatt.

Lite större markegendom är att föredra då man kan avverka sin egen skog till eldning.

Jag har faktiskt tittat lite på vindturbiner (mindre då) men inte hittat någon med faktiskt erfarenhet.

Det finns ju vindturbiner som sägs ge nästan fantastiska prestanda men i verkligheten är det nog inte så.

Med solceller så har man ju redan växelriktaren så det är ju bara att koppla in. Det behöver ju inte ge särskilt mycket heller - 10-20 kWh om dygnet räcker ju.

Det vore fint med större markegendom men då springer priset iväg rejält.

Mindre huvudbyggnad är kanske vägen och sedan några komplementbyggnader. Det bästa vore ju en "teknikbod" där man har panna/växelriktare/batteri och sedan en enkel kulvert till huvudbyggnaden. Då slipper man t ex hantera ved som stökar ner inomhus.
Citera
2026-08-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag har faktiskt tittat lite på vindturbiner (mindre då) men inte hittat någon med faktiskt erfarenhet.

Det finns ju vindturbiner som sägs ge nästan fantastiska prestanda men i verkligheten är det nog inte så.

Med solceller så har man ju redan växelriktaren så det är ju bara att koppla in. Det behöver ju inte ge särskilt mycket heller - 10-20 kWh om dygnet räcker ju.

Det vore fint med större markegendom men då springer priset iväg rejält.

Mindre huvudbyggnad är kanske vägen och sedan några komplementbyggnader. Det bästa vore ju en "teknikbod" där man har panna/växelriktare/batteri och sedan en enkel kulvert till huvudbyggnaden. Då slipper man t ex hantera ved som stökar ner inomhus.

Finns gott om vindturbiner, både mindre för husbehov och ett komplement till eventuella solceller,
och stora som monterar ganska högt uppe på tak på industrier.
För den allmänne till ett hus är det bättre med en eller två mindre då de mindre behöver ej så mycket
vindhastighet för att kunna börja snurra och leverera elen medans de större kan behöva en rejäl vind för att börja rotera. En mindre kan ge några kilowatt per dygn i snitt.
Som ett förråd så duger en inredd container ganska bra.
Snickrade ihop morsans vedbod på en helg (hade en ritning o en genomtänkt handlingsplan redan) samt allt material innan jag började.
Plintar, reglar o en massa SJ-pall som golv, ett gäng reglar som stomme/tak, presenning som hänger som väggar och golvytan av pallarna är 2*8 stycken (240 cm bred-320 cm lång).
Den har 6 st stående stolpar runt om och en hel vägg i mitten allt som taket vilar på men stöd av
de yttre reglarna. På ena sidan av väggen, årets ved, andra siden väggen nästa års ved.

Vet en gubbe i närheten av morsan som grävde ner en container kant i kant med sin husgrund
och gjorde en ny öppning/dörr in till den och fick en väldigt stor matkällare/förråd, sen byggde han
en ny carport ovanpå den.
Citera
2026-08-14, 12:50
Medlem
kolonistuga vore kanske grejen för dig på vissa orter i sverige får man bo i dem ock är året runt standard i dem
Citera
2026-08-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kolonistuga vore kanske grejen för dig på vissa orter i sverige får man bo i dem ock är året runt standard i dem

Det är nog inte ett alternativ - det verkar vara extremt ovanligt att man får använda det som året-runt-boende och sen äger man ju oftast inte marken. Sen ser de flesta koloni-områden ut som kåk-städer.
Citera
2026-08-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

När man bor i ett samhälle så är det dock massa avgifter som ska betalas. Sophämtning, värme, vatten/avlopp osv.

En dröm för mig har därför varit att bo lika bekvämt som jag gör idag men på landet.

Som du själv är inne på så följer ju ren del avgifter med oavsett var du bor. Du är till exempel inte fri att ha trekammarbrunn bara för att du bor på landet. Tvärtom kan du behöva betala ännu mer för att tvångsanslutas till kommunalt avlopp. Och behovet av värme är ju inte mindre på landet. Det är nog lättare att komma billigare undan genom att lämna landet för det är ju i grunden samma regler som gäller var du än bor i Sverige. Norge har ofta lägre anslutningsavgifter för va och lägre kostnader för el dvs uppvärmning och på landet i Norge finns jordbruksfastigheter med boplikt som därmed kostar mindre i inköpspris.
Citera
2026-08-14, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slampidamp
Som du själv är inne på så följer ju ren del avgifter med oavsett var du bor. Du är till exempel inte fri att ha trekammarbrunn bara för att du bor på landet. Tvärtom kan du behöva betala ännu mer för att tvångsanslutas till kommunalt avlopp. Och behovet av värme är ju inte mindre på landet. Det är nog lättare att komma billigare undan genom att lämna landet för det är ju i grunden samma regler som gäller var du än bor i Sverige. Norge har ofta lägre anslutningsavgifter för va och lägre kostnader för el dvs uppvärmning och på landet i Norge finns jordbruksfastigheter med boplikt som därmed kostar mindre i inköpspris.

Jo - jag vet risken med tvångsanslutning om kommunen beslutar att utöka ledningsnätet men det finns stora områden inte så långt ut i skogen där risken att kommunen helt plötsligt beslutar att dra in VA-nät är väldigt liten. Det finns liksom ingen nytta för kommunen att dra vatten och avlopp flera kilometer för att tvångsansluta 2-3 hus.

Jag är ju heller inte intresserad av att bo i en "by" utan huset ska vara friliggande - typ 500 m till några kilometer till närmaste hus.

I min kommun så kostar det t ex runt 1100 kr för att få sin 3-kammarbrunn tömd och det gör man en gång om året.

Nu betalar jag runt 1600 kr/månad för vatten och avlopp till kommunen varav 600 kr är rena fasta avgifter - dvs 7200 kr om året även om jag inte använder en droppe vatten.

Detta är vad jag betalar NU - när man läser artiklar om ämnet så är det ganska tydligt åt vilket håll det lutar åt i många kommuner. VA-näten är kraftigt eftersatta och det kommer krävas enorma investeringar vilket betyder kraftiga avgiftshöjningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in