2026-08-14, 08:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
En undersökning beställd av Tidö-regeringen visar föga förvånande att nästan hälften av eleverna på SFI anser att homosexualitet är oacceptabelt.

Citat:
– Jag blir mörkrädd över att nästan varannan person som går SFI är homofob. När det är så otroligt viktigt med de svenska värderingarna, med rätten att älska vem du vill, säger utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson (L).

[...]

Undersökningen beställdes av regeringen, vilket då orsakade kritik om åsiktsregistrering och mot att man riktade det mot en specifik grupp av befolkningen.
https://www.tv4.se/artikel/7DfqKuDNxRlAsvqid20Iml/ny-rapport-varannan-deltagare-pa-sfi-emot-homosexualitet

Själv har jag missat det, men tydligen fick regeringen kritik för att man låtit undersöka vad en grupp i samhället tycker om en annan, men vi får väl anta att denna kritik kommer vänsterifrån. Samma vänster har ju i decennier varit noga med att verka för så stor invandring som möjligt från värdekonservativa länder, företrädelsevis muslimska sådana.

Var man från invandringsvänsterns sida redan från början medveten om den här typen av attityder bland nysvenskarna, och är det därför man blev så upprörd över att saken ens skulle undersökas?

Finns det fler attityder som vi kan misstänka att invandringsförespråkarna egentligen föraktar, men samtidigt är fullständigt medvetna om att migranterna som de vill ha hit hyser?

Är det en god idé som nu föreslås, att SFI skall göras om och fokusera mer på att utbilda i "svenska värderingar"?
Går det ens att utbilda folk i "värderingar"?
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-08-14 kl. 08:39.
Citera
2026-08-14, 08:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Varför är det oacceptabelt att inte gilla något, inte synas något är bra, etc?

Och varför vill Mohamsson (och andra) tvinga på deras värderingar på andra?
Och vad ger henne (och andra) rätten att bestämma vad ”svenska värderingar” är?

Nu skiter jag i om folk är homosexuella. De får vara vad de vill. Jag bara opponerar mig emot att folk ska tvinga på andra sina värderingar, åsikter, m.m.
Senast redigerad av GormDenGamle 2026-08-14 kl. 09:31.
Citera
2026-08-14, 08:48
Medlem
BombaySaphires avatar
Följande från undersökningen tycker jag är mycket mer anmärkningsvärt och upprörande:

Citat:
Var femte migrant som har bott i Sverige i mer än 20 år uppger att han eller hon aldrig har förvärvsarbetat. I utsatta områden är andelen närmare en av tre.

Bland nyanlända som deltar i SFI uppger 43 procent att de aldrig har förvärvsarbetat. Motsvarande andel bland majoritetsbefolkningen är 7 procent.

https://www.tv4.se/artikel/7DfqKuDNxRlAsvqid20Iml/ny-rapport-varannan-deltagare-pa-sfi-emot-homosexualitet
Citera
2026-08-14, 08:50
Medlem
Noxyls avatar
Jag är förvånad att siffran inte är högre och ja, jag tycker att SFI skall utbilda/informera om svenska värderingar och samhällsnormer samtidigt som de utbildar i svenska språket.
Citera
2026-08-14, 08:56
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nu skiter jag i om folk är homosexuella. De får vara vad de vill. Jag bara opponerar mig emot att folk ska tvinga på andra sina värderingar, åsikter, m.m.
Det hanlar väl inte om att tvinga på någon värderingar utan att att informera om vad som är allmänt accepterat. Det kan ju vara bra för dem att veta att det inte är speciellt framgångsrikt att säga 'jag hatar bögar' på en anställningsintervju om de nu skulle få frågan om hur de ser på homosexualitet.
Citera
2026-08-14, 08:59
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Finns det fler attityder som vi kan misstänka att invandringsförespråkarna egentligen föraktar, men samtidigt är fullständigt medvetna om att migranterna som de vill ha hit hyser?

För att vädra mina fördomar lite så säger jag nog att synen på kvinnor och deras rättigheter ibland kan vara lite si och så med också?

Men det där med homofobin undrar jag lite över, betraktas man som bög även om man är den som tar? Förr skojades det ju ofta om att det bara var den som tog emot som var bög. Så man kanske allmänt ser ner på de som tar emot, alltså kvinnor och bögar?
Senast redigerad av halaltarzan 2026-08-14 kl. 09:12.
Citera
2026-08-14, 09:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Varför är det oacceptabelt att inte gilla något, ikte synas något är bra, etc?

Och varför vill Mohamsson (och andra) tvinga på deras värderingar på andra?
Och vad ger henne )och andra) rätten att bestämma vad”svenska värderingar” är?

Absolut kan man fråga sig vad som ger Simona Mohamsson rätten att sätta sig till doms över andra människors värderingar, vi har väl trots allt fortfarande åsiktsfrihet i det här landet, även om yttrandefriheten är på fallrepet.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Följande från undersökningen tycker jag är mycket mer anmärkningsvärt och upprörande:

Jo, för egen del tycker jag att detta är desto mer anmärkningsvärt än vad man eventuellt tycker om allehanda sexuella avarter, men gällande bristen på förvärvsarbete inom gruppen håller nog även invandringsförespråkarna med om att det åtminstone finns ett problem.
Däremot är ju nysvenskarnas attityder gentemot HBTQIA+-ideologin något som står i bjärt kontrast till vad som anses rumsrent bland dem som vill släppa in ännu fler med dessa åsikter, och det fascinerar mig lite. Hur tänker man?
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-08-14 kl. 09:04.
Citera
2026-08-14, 09:10
Medlem
Mad monks avatar
De hatar kristna med. 46% förresten måste ha stält ledande frågor.
Citera
2026-08-14, 09:19
Medlem
Hur ska man krångla sig ur det här?
Det måste ju bli kortslutning hos vänstern och de som går i pridetåg nu.

Det är så jävla viktigt med invandring och de tillför så mycket, men gäller det trots att de inte tycker om en eller ens värderingar? Man visar ju öppet sitt hat mot Sverigedemokrater just för att man inte tycker om deras värderingar, men vad gör man när det är en invandrare som inte delar ens värderingar?

För övrigt snyggt planerat av Tidö att beställa en sån undersökning lägligt till valet. Måste vara strategiskt planerat.
Citera
2026-08-14, 09:24
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Förvånad att siffran inte ligger runt 90%. Enbart i Sverige vurmas det om att vara lebb och bög och att kärnfamiljen är djävulens påfund. Alltså helt tvärtom mot vad som är normalt i 95% av resten av världen där människor är friska i huvudet och inte knarkar antidepp som de flesta verkar göra i Sverige.

Fler araber och negrer till Sverige tack. Öppna kranen i Ceuta och ta hit alla så vi kan utradera allt jävla bögeri i Sverige. Ska rösta på S i år bara för det.
Citera
2026-08-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Är det en god idé som nu föreslås, att SFI skall göras om och fokusera mer på att utbilda i "svenska värderingar"?
Går det ens att utbilda folk i "värderingar"?

Går och går. Det blir ju rundgång i systemet. En annan Svensk värdering är ju t.ex yttrandefrihet, åsiktsfrihet osv. Ska man ha omskolningsläger i Nordkoreansk stil där man lär sig tänka rätt?
Citera
2026-08-14, 09:33
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Jag är förvånad att siffran inte är högre och ja, jag tycker att SFI skall utbilda/informera om svenska värderingar och samhällsnormer samtidigt som de utbildar i svenska språket.
Var ju inte ens 40% av de tillfrågade som svarade. Siffran skulle såklart vara högre annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in