2026-08-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi
Du själv är ju ett lysande exempel på att även människans hjärna kan vara väldigt lik djurens hos vissa individer. (syftar på den där förmågan att tänka i flera led.)

Reptilhjärnan kickar igång och vips så försvinner allt logiskt tänkande och ut kommer en ilsken harang av osammanhängande rappakalja. Fascinerande ändå.

Det går dock bara att applicera åt ena hållet.

Jorden är rund och människan är ett djurart som härstammar från apor. Som skapad av Gud eller liknande måste det vara jobbigt för dig att leva ett helt liv omgiven av djur. Sympati till dig.

Att som travtränare ställa upp i TV4 och tårdrypande berätta om sin kärlek för hästar och sedan slå dom i huvudet är inget som uppskattas i flocken ...
Citera
2026-08-13, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Då förstår jag...

...att du vill leda resonemanget i en riktning jag själv inte vill deltaga i.

Vill och vill. Ingen vill bli gammal eller slagen. Så en dag lär du få ta upp resonemanget igen.
Citera
2026-08-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katta99
Det är filmat från en övervakningskamera.

Vad säger lagen om att sprida material från en övervakningskamera på det sätt man gjort i detta fall? För att slippa dumma kommentarer vill jag påpeka att jag inte försvarar VH på något sätt.
Citera
2026-08-13, 15:07
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Kollade hennes facebook, där hon faktiskt länkar en del till Maria Törnqvists konto, får nästan känslan att hon jobbat där förut

Om en vecka, den 20/8 får Maria Törnkvist och Dwight Pieters sin dom efter deras misstänkta piskning mm av hästarna. Ärendet har tagit god tid då flera oegentligheter har rapporterats in efteråt. De har dock inte, som Veikko H, blivit sv med sina licsenser och har fått träna och tävla som vanligt under utredningstiden.
Citera
2026-08-13, 15:25
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Kollade hennes facebook, där hon faktiskt länkar en del till Maria Törnqvists konto, får nästan känslan att hon jobbat där förut

Jag hoppas verkligen hon Maria blir av med licensen och får sluta med sin hästverksamhet.
Samma sak med finnen och hästskötaren Isabelle.
De ska få näringsförbud och inte få vara nära en häst.
När såna här saker händer så tänker jag alltid att det är dags att lägga ner allt vad trav heter.
För många människor som inte ser hästarna som djur utan som något annat som de kan slå på.

Usch!!!
Citera
2026-08-13, 16:03
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Jag hoppas verkligen hon Maria blir av med licensen och får sluta med sin hästverksamhet.
Samma sak med finnen och hästskötaren Isabelle.
De ska få näringsförbud och inte få vara nära en häst.
När såna här saker händer så tänker jag alltid att det är dags att lägga ner allt vad trav heter.
För många människor som inte ser hästarna som djur utan som något annat som de kan slå på.

Usch!!!

Man undrar om en BOJKOTT av ATG skulle mörda sporten?
Hade en BOJKOTT av spelandet gjort så att hästarnas välfärd höjts eller blir det tvärtom, att den sänks?

Vad hade de ”älskliga” hästarna för sant EGENTLIGT värde, om det inte längre gick att tjäna stora pengar på dem? Hur sant är detta intresse om inga vinstpengar fanns? Hade ära och redbar värdighet räckt som första pris?
Skulle inte tro det, för såpass djurvänner och hästvänliga finns det få som är.
Hur många skulle ta sina hästar och flytta utomlands?
Hur många skulle lägga ner sina tävlingsstall och hur många skulle avsluta sina karriärer och sälja av hästarna?
Citera
2026-08-13, 18:44
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Man undrar om en BOJKOTT av ATG skulle mörda sporten?
Hade en BOJKOTT av spelandet gjort så att hästarnas välfärd höjts eller blir det tvärtom, att den sänks?

Vad hade de ”älskliga” hästarna för sant EGENTLIGT värde, om det inte längre gick att tjäna stora pengar på dem? Hur sant är detta intresse om inga vinstpengar fanns? Hade ära och redbar värdighet räckt som första pris?
Skulle inte tro det, för såpass djurvänner och hästvänliga finns det få som är.
Hur många skulle ta sina hästar och flytta utomlands?
Hur många skulle lägga ner sina tävlingsstall och hur många skulle avsluta sina karriärer och sälja av hästarna?

Jag tycker man starkt ska ifrågasätta travsporten och hur hästarna hanteras.
Det känns inte som något bra när nya namn på travtränare som vansköter sina hästar dyker upp med små intervaller.
Då är det något som inte stämmer och talar om att det är vanligare än vi tror.

Tror det behövs hårdare straff och avstängningar så fort något inte är ok.

Var det inte han Svanstedt som flydde landet när hans hantering av hästarna uppdagades.
Det är så mycket pengar i travet så de flesta skulle säkert flytta utomlands och fortsätta misshandla och vanvårda sina hästar.
De kan ju inget annat.
Citera
2026-08-13, 22:38
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Jag tycker man starkt ska ifrågasätta travsporten och hur hästarna hanteras.
Det känns inte som något bra när nya namn på travtränare som vansköter sina hästar dyker upp med små intervaller.
Då är det något som inte stämmer och talar om att det är vanligare än vi tror.

Tror det behövs hårdare straff och avstängningar så fort något inte är ok.

Var det inte han Svanstedt som flydde landet när hans hantering av hästarna uppdagades.
Det är så mycket pengar i travet så de flesta skulle säkert flytta utomlands och fortsätta misshandla och vanvårda sina hästar.
De kan ju inget annat.

Jo, Svanstedt använde elektriska grisfösar-stänger på sina hästar och han beordrade även sin personal att använda dessa på hästarna. Han dömdes till dryga böter i tingsrätten men friades dessvärre i hovrätten så han fick därför behålla licensen.
Därefter flyttande han till Nordamerika där framgångarna har haglat över de misshandlade hästarna.

2020 sedan blev väl även Gocciadoros anställd påkommen med att ge en häst två saftiga piskrapp (enhandare). Detta blev ramaskri i media men han fick också behålla licensen efter överklagande.
Citera
2026-08-13, 22:48
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Vad säger lagen om att sprida material från en övervakningskamera på det sätt man gjort i detta fall? För att slippa dumma kommentarer vill jag påpeka att jag inte försvarar VH på något sätt.

Man får inte sprida filmklipp av potentiella gärningspersoner, utom till polis- och andra brottsförebyggande myndigheter.
Handlingen kan således utgöra brott mot tystnadsplikt, integritetsskydds-myndigheten, gpdr samt kameraövervaknings-lagen.
Citera
2026-08-14, 07:07
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
..och här kommer aktivisten ”alla som äter fisk å kyckling borde få livstid för mord”

Att ta avstånd från djurmisshandel handlar inte om vad man äter!
Att viss slakt har visats gått åt helvete innebär inte att vi måste leva på ärtor, det handlar om att man konsekvent går ifrån barbariska handlingar som orsakar djuret lidande.
Håll dig on topic, tack!

Först, du kanske inte ska felcitera. Det är juridisk fel och rent etiska också.

Om du inte förstår att de som köper kött medverkar till att djuren dödas vid slakten och att djurhållningen fram till slakten innebär enormt lidande för djuren behöver du kanske stanna upp och tänka. Men jag inser att det är det som är problemet för dig. Om du hade förstått det jag skrev hade du ju inte svarat, vilket du bevisligen gjorde ändå.

Min poäng är att de som köper kött medverkar till ett enormt lidande och de borde kanske inte uttala sig om vad andra gör. De kan gärna säga att det var onödigt att slå hästen, men de ska kanske inte lägga några moraliska aspekter i det. Det etiska kapitalet äger man inte som medverkade i köttindustrin. Att säga att slå en häst är "barbariskt" och att själv gladeligen lämna över pengar till sådana som har hundratusentals kycklingar inpackade i trånga hallar i 8 veckor enkom för att de ska bli kött på en tallrik och samtidigt sätta sig själv på höga hästar rent etisk, det kallas dubbelmoral. Bara för att man tror att köttdjur har det bra betyder inte att man kan svära sig fri från ansvar för sina handlingar.

Jag tycker att det var onödigt att slå hästen. Men det kan ha funnits omständigheter som påverkar hur hårt tränaren ska dömas. Det kan också finnas andra som behöver ta ansvar för sina handlingar, som kanske ägaren (men det vet jag inget om).
Citera
2026-08-14, 08:16
Medlem
Citat:
Man får inte sprida filmklipp av potentiella gärningspersoner, utom till polis- och andra brottsförebyggande myndigheter.
Handlingen kan således utgöra brott mot tystnadsplikt, integritetsskydds-myndigheten, gpdr samt kameraövervaknings-lagen.

Med andra ord borde det startas ett "drev" även mot den "brottsling" som spridit klippet. Lika olagligt och oetiskt som att piska en häst?
Citera
2026-08-14, 08:58
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu
Först, du kanske inte ska felcitera. Det är juridisk fel och rent etiska också.

Om du inte förstår att de som köper kött medverkar till att djuren dödas vid slakten och att djurhållningen fram till slakten innebär enormt lidande för djuren behöver du kanske stanna upp och tänka. Men jag inser att det är det som är problemet för dig. Om du hade förstått det jag skrev hade du ju inte svarat, vilket du bevisligen gjorde ändå.

Min poäng är att de som köper kött medverkar till ett enormt lidande och de borde kanske inte uttala sig om vad andra gör. De kan gärna säga att det var onödigt att slå hästen, men de ska kanske inte lägga några moraliska aspekter i det. Det etiska kapitalet äger man inte som medverkade i köttindustrin. Att säga att slå en häst är "barbariskt" och att själv gladeligen lämna över pengar till sådana som har hundratusentals kycklingar inpackade i trånga hallar i 8 veckor enkom för att de ska bli kött på en tallrik och samtidigt sätta sig själv på höga hästar rent etisk, det kallas dubbelmoral. Bara för att man tror att köttdjur har det bra betyder inte att man kan svära sig fri från ansvar för sina handlingar.

Jag tycker att det var onödigt att slå hästen. Men det kan ha funnits omständigheter som påverkar hur hårt tränaren ska dömas. Det kan också finnas andra som behöver ta ansvar för sina handlingar, som kanske ägaren (men det vet jag inget om).

Du kanske åtminstone kan försöka förstå att detta är ett forum av diverse skvaller och har man varit härinne ett litet tag, så förstår man även att det existerar ingen större etik och ännu mindre något juridisk tillämpande av inläggarnas texter.
Man behöver således inte citera något ur etisk/juridisk kvalité’ och om du retar dig på det, så låt bli att läs.
Jag kan dock inte förstå varför du håller till här överhuvudtaget? Är det för att du vill och tycker dig ha rätten att tillrättavisa alla andra?
Tar du till, spöet eller knytnävarna, likt Veikko H, för att uppnå denna tillrättavisning eller nöjer du dig med att vara oförskämd?

Tråden handlar om VH och skötarens IH som misshandlar en häst och inte om människor köper eller äter kött.
Om du vill diskutera detta så bör du starta en egen tråd om detta.

Jag äter kött, jag är starkt emot all form av misshandel och vanskötsel av djur.
Min tanke är att man kan ha två tankar i huvudet samtidigt, nämligen att äta kött samt att verka för kontrollerad slakt och du ger ett mycket dåligt exempel på att jämföra VH och IH misshandel av hästen mot dåliga slaktmetoder.
För i min värld så slaktar man djur för mat och VH/IH misshandlade sin häst för gud vet vad för skäl? Deras höga nöje? Deras okunskap? Fördrivning av tid? De hade en dålig dag?

Jag har väldigt svårt att hitta några som helst förklaringar eller ”omständigheter” som du utryckte, till detta beteende, även om du kan det och jag känner mig inte ett dugg hycklande över det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in