Citat:
Ursprungligen postat av
Drujnasu
Först, du kanske inte ska felcitera. Det är juridisk fel och rent etiska också.
Om du inte förstår att de som köper kött medverkar till att djuren dödas vid slakten och att djurhållningen fram till slakten innebär enormt lidande för djuren behöver du kanske stanna upp och tänka. Men jag inser att det är det som är problemet för dig. Om du hade förstått det jag skrev hade du ju inte svarat, vilket du bevisligen gjorde ändå.
Min poäng är att de som köper kött medverkar till ett enormt lidande och de borde kanske inte uttala sig om vad andra gör. De kan gärna säga att det var onödigt att slå hästen, men de ska kanske inte lägga några moraliska aspekter i det. Det etiska kapitalet äger man inte som medverkade i köttindustrin. Att säga att slå en häst är "barbariskt" och att själv gladeligen lämna över pengar till sådana som har hundratusentals kycklingar inpackade i trånga hallar i 8 veckor enkom för att de ska bli kött på en tallrik och samtidigt sätta sig själv på höga hästar rent etisk, det kallas dubbelmoral. Bara för att man tror att köttdjur har det bra betyder inte att man kan svära sig fri från ansvar för sina handlingar.
Jag tycker att det var onödigt att slå hästen. Men det kan ha funnits omständigheter som påverkar hur hårt tränaren ska dömas. Det kan också finnas andra som behöver ta ansvar för sina handlingar, som kanske ägaren (men det vet jag inget om).
Du kanske åtminstone kan försöka förstå att detta är ett forum av diverse skvaller och har man varit härinne ett litet tag, så förstår man även att det existerar ingen större etik och ännu mindre något juridisk tillämpande av inläggarnas texter.
Man behöver således inte citera något ur etisk/juridisk kvalité’ och om du retar dig på det, så låt bli att läs.
Jag kan dock inte förstå varför du håller till här överhuvudtaget? Är det för att du vill och tycker dig ha rätten att tillrättavisa alla andra?
Tar du till, spöet eller knytnävarna, likt Veikko H, för att uppnå denna tillrättavisning eller nöjer du dig med att vara oförskämd?
Tråden handlar om VH och skötarens IH som misshandlar en häst och inte om människor köper eller äter kött.
Om du vill diskutera detta så bör du starta en egen tråd om detta.
Jag äter kött, jag är starkt emot all form av misshandel och vanskötsel av djur.
Min tanke är att man kan ha två tankar i huvudet samtidigt, nämligen att äta kött samt att verka för kontrollerad slakt och du ger ett mycket dåligt exempel på att jämföra VH och IH misshandel av hästen mot dåliga slaktmetoder.
För i min värld så slaktar man djur för mat och VH/IH misshandlade sin häst för gud vet vad för skäl? Deras höga nöje? Deras okunskap? Fördrivning av tid? De hade en dålig dag?
Jag har väldigt svårt att hitta några som helst förklaringar eller ”omständigheter” som du utryckte, till detta beteende, även om du kan det och jag känner mig inte ett dugg hycklande över det.