2026-08-14, 05:59
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Säkert är dom som strejkade svartlistade nu också.
Det tror jag inte. Dagens Arbete berättar om en av de strejkande som nu börjar jobba på Tesla igen, fast utan kollektivavtal. Det hade väl knappast hänt om alla som strejkade vore svartlistade?
Citera
2026-08-14, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Den svenska modellen är ytterst värdefull - den ger ju arbete åt flera tusen fackpampar!

Samtidigt så har sverige bra mycket färre konflikter på arbetsmarknaden i jämförelse med USA. Jag vill tro att svenska bolag tjänar mer på detta än vilda strejker som kan dyka upp i tid och otid. Dessutom kan företag använda detta som ett svepskäl att hålla nere lönerna. Jag jobbar som tjänsteman på ett företag där vi historiskt sett haft ett lönelyft på 4-5% per år... tills förra året då företaget gick med i facket. Nu pekar istället företaget på industrimärkets 2-3% och följer detta istället. Det får oss arbetare att förlora tusenlappar i inkomst, så att tro att enbart facket nyttjas av arbetare är egentligen helt fel, något som Tesla nu går miste om pga en principsak.
Citera
2026-08-14, 06:37
Medlem
flytandelyckas avatar
Facket är pinsamt.. Trodde de att de skulle vinna mot Tesla? Deras aktievärde är större än Sveriges BNP.
Citera
2026-08-14, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Djupt tragiskt att Metall böjde sig för herr Snusk och hans Tezla.
Det var längesedan IF Metall jobbade 100% för arbetarna. Nu jobbar de mest för sig själva och S.
Citera
2026-08-14, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exploring-maps
Det lönar sig alltså att vara med i facket.

Alla köptes ut. Hur mycket betalade Tesla de anställda för att sluta?

Har använt facket vid ett tillfälle. Facket kontaktade arbetsgivaren, förhandlade åt mig och det slutade med att jag köptes ut med efter accepterat deras erbjudande.

Men det bästa av allt var att se chefen och ägaren skita ner sig, det var lika vackert som diarré av flytande guld. Helt plötsligt fick de råd med en rad av saker till mig som de inte hade råd att ge sina anställda! Fyfan vad ynkliga de plötsligt blev. Hade nog tyckt synd om dem om jag inte vetat vad de gjort😄

Jag fick snabbt tillbaka (mycket mer än) vad det kostat genom alla år, och en del andra förmåner som visat sig vara mycket värdefulla, och arbetsgivaren kommer att vara försiktigare när det kommer till att jävlas med sina anställda i framtiden.

Blir lite sugen på att skicka in en ansökan till Tesla Hade det inte varit lite kul om många fackanslutna anställdes?

Om nuvarande anställda gick med i facket så hade det också varit lite kul såklart.

jag läste nånstans att dom köptes ut 6-12 månadslöner beroende på anställningstid
Citera
2026-08-14, 06:52
Medlem
Förmodligen gick berörda personer ordentligt plus så det är övriga, ej beredda, svenskar som gnäller. Det är bara att acceptera att precis allt har sitt pris, inget undantaget.
Citera
2026-08-14, 06:55
Medlem
Tror inte denna soppa har berört Musk alls.
Han fortsätter bara framåt och håvar in degen.. Sådant här skitproblem berör honom inte. Det är väl en piss i mississippi för honom.
Citera
2026-08-14, 06:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen2000
Det var längesedan IF Metall jobbade 100% för arbetarna. Nu jobbar de mest för sig själva och S.
Tror IF Metall har blivit för stort efter alla sammanslagningar, även Kommunal ter sig som en överförvuxen koloss. De små LO-facken är ganska rejält mycket vassare...
Citera
2026-08-14, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exploring-maps
Det lönar sig alltså att vara med i facket.

Alla köptes ut. Hur mycket betalade Tesla de anställda för att sluta?

Har använt facket vid ett tillfälle. Facket kontaktade arbetsgivaren, förhandlade åt mig och det slutade med att jag köptes ut med efter accepterat deras erbjudande.

Men det bästa av allt var att se chefen och ägaren skita ner sig, det var lika vackert som diarré av flytande guld. Helt plötsligt fick de råd med en rad av saker till mig som de inte hade råd att ge sina anställda! Fyfan vad ynkliga de plötsligt blev. Hade nog tyckt synd om dem om jag inte vetat vad de gjort😄

Jag fick snabbt tillbaka (mycket mer än) vad det kostat genom alla år, och en del andra förmåner som visat sig vara mycket värdefulla, och arbetsgivaren kommer att vara försiktigare när det kommer till att jävlas med sina anställda i framtiden.

Blir lite sugen på att skicka in en ansökan till Tesla Hade det inte varit lite kul om många fackanslutna anställdes?

Om nuvarande anställda gick med i facket så hade det också varit lite kul såklart.

Det kanske inte handlade om särskilt mycket? Femti öre eller hembesök av Blackwater ut till sjunde släktled?
Citera
2026-08-14, 07:00
Medlem
1. Arbetsmarknaden håller på att förändras, det blir med de kommande 10-30 åren allt färre arbeten, och att då för facket låtsas som om det vore 70- eller 80-talet där man bränner däck och driver arbetsgivaren i konkurs för att få en Pyrrhusseger är något meningsfullt.

Med AI, ökad robotisering inom fabriken samt humanoida robotar lär de enklare arbetsuppgifterna snart skötas av robotar som inte bryr sig om fackliga åtgärder. The Economist har en artikel i frågan utifrån Kina. En lastbilschaufför gav det hela 10-20 år till innan den mänskliga arbetsbehovet inom hans yrke försvinner.

2. Ironin är att Teslas arbetsvillkor inte nödvändigtvis är dåliga eller har dålig lön, utan enbart om att LO vill HA makt. Sagda makt ger ett högst fåtal S-anslutna politiker en pervers möjlighet att ställa krav på företag verksamma i Sverige med möjlighet till tjänster och gentjänster. Utan denna makt blir S betydligt svagare. Vem tror på allvar att Margot Wallströms (S) son, Viktor Wallström, utsågs till kommunikationsdirektör (Senior Vice President and Head of Group Communication) på försvarskoncernen för att han var "duktig" eller "välutbildad".

3. Nu när denna möjlighet försvinner kommer fåtalet höga fackliga karriärister inte längre leva på framgångsrika företag som blodsugare, utan enbart på sina egna meriter, vilket är betydligt svårare och kräver reella kontakter för att få ett jobb. Detta är vad det hela handlar om i slutändan.

4. Visst fackmedlemmar kan invända och säga att facken har en funktion som ger den enskilda arbetaren en större möjlighet till skydd mot en välbärgad advokatförsedd firma, men ärligt talat, hur ofta har det gått till den punkten att denna gamla klyscha har spelat roll? Fack har i sin mest perversa form fått funktionen som en maffia som gynnar sig själva snarare än arbetstagaren, företaget eller samhällsekonomin i stort, tyvärr!
Citera
2026-08-14, 07:09
Avslutad
Efter detta fatala nederlag kan fackföreningsrörelsen lika bra läggas ner i sin nuvarande form.

LO är odugligt vilket Tesla bevisat.
Citera
2026-08-14, 07:19
Avslutad
Största förändringen som gjort facket svagt är ju den rörliga arbetsmarknaden. Förutom om inte företaget är så extremt nischat att det är omöjligt lära sig jobbet tillfredsställande på några månader och det finns stor brist inom yrket worldwide. Eller att det har svag ekonomi. Men det gäller inte Tesla.Det har ju i det här fallet inneburit att Tesla flugit in medarbetare från andra länder till svenska verkstäder under strejken, satt nya teslaarbetare på utbildning i Sverige. Varav ca 90% inte talar svenska och har ursprung i länder med mycket svagare ekonomier och fack/ arbetsförhållanden. De har ju oftast mycket dålig kunskap över konflikten och är mest intresserade få pengar till sig själva och släkt hemmavid. Samt uppnå tillräcklig lön för att inte bli hemskickade ut ur Sverige, pga för låg inkomst. De har med andra ord redan kniven mot strupen många gånger redan från början. Personalomsättningen har varit gigantisk under strejken. Men som sagt, funnits nya huvuden att rulla in från fjärran när vissa inte hållit måttet och fått kicken under provanställning. Om du jämför stora strejker långt tillbaks i tiden i Sverige. Så var det ju otänkbart att utländska arbetare skulle hit och jobba. En mycket stor del av de som strejkat och gått i bräschen för de strejkande på Tesla har ju varit personer som är födda och uppvuxna i Sverige, i många fall i generationer. Alltså syns en klar skillnad mot de som jobbat under strejken och kommit in. Jag inser att läget är som det är. Osentimentalt så får vi en tuffare arbetsmarknad i Sverige där tyvärr en hel del rädsla att säga till eller stå upp för en hela tiden förbättrad fysisk och psykisk arbetsmiljö på arbetsplatserna ökar, det är resultatet av Teslastrejken. Förutom att Teslaägare glädjs. Någon vinst för de anställda på golvet är det inte. Enda som skull kunna förändra läget är stärkta lagar gällande t ex kollektivavtal, som jag ser det. Man får inte vara så trög att tänka Teslastrejken är en isolerad händelse. Det här är väl snarare startskottet för en tillbakagång över svenska arbetares rättigheter. Det är ju många som sagt, är man inte nöjd så slutar man bara med anledning av strejken. Men Teslastrejken slår ju också åt andra hållet. Chefen: är du inte nöjd med lön eller arbetsmiljö, stress och tufft klimat här..då ser du i o m hur det gick på Tesla, jag har nya huvuden att rulla in för vi har inget kollektivavtal.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-14 kl. 07:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in