2026-08-13, 22:03
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Det lönar sig att klaga publikt. Enligt DN ska det roteras:

"Det amerikanska hangarfartyget USS Abraham Lincoln, som varit till havs i över åtta månader och deltagit i Irankriget, ska avlösas av USS George Washington, rapporterar Wall Street Journal."

https://www.dn.se/direkt/mellanostern/2026-08-13/usa-skickar-nytt-hangarfartyg-till-mellanostern/

Fylleseth gick från fake news till att vända kappan rätt fort. Undra varför
Senast redigerad av CaptainInsane-o 2026-08-13 kl. 22:05.
Citera
2026-08-13, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det är ju det jag skrev.
Det är den som jag svarar på som påstår att båten är full av armesoldater som ska landsättas.

Jag vet. Det finns inte chans att ha brigade soldater på ett hangarfartyg utan att flygoperationer skulle få ligga nere. Och det gör man inte.
Citera
2026-08-13, 22:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är femtusen människor ombord, det är ganska stora partier med underhåll dagligen
Skeppet befinner sig på andra sidan jordklotet hemifrån, man kan inte bara ro in till land och hämta några kokosnötter.
All proviant måste vara någorlunda säkerhetsklassat, så ingen lyckats besprutat allt med Cyclosporiasis tex,.
USAs alla baser runt om ska väl sköta detta men det är just dessa underhållnings depåer som Iran satt under press, så de inte kan sköta sin uppgift.
De stora hangarfartygens tid kan nog vara förbi.

Utan att gå in på det måste de ha fartyg som kan skicka nya saker. Besättningen vill inte vara ute 250 dagar och käka skräpmat.

Sedan kan man undra över det där med vvs. Stridsförmågan borde bli sämre om folk inte mår bra, även om man förstås inte alls måste ha rena kläder, eller egentligen kunna skita i en toalett.

När var det dags för underhåll på denna flattop?
Citera
2026-08-13, 22:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det är i alla fall uppladdad för tre och ett halvt år sen. Så kanske är den ännu äldre

Men många här i tråden "verkar uppröras" av Trump och den "norske krigsministern".
Videon är uppladdad under Joe Bidens tid. -Då är det väl inte så farligt?
Citera
2026-08-13, 22:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Allt är relativt. Besättningen på atomubåtar är ute månader i sträck utan att gå upp till ytan och är helt avskärmade från omvärlden i en cylinder några hundra meter under havsytan. Inte lipar dem som dessa stjärtgossar till sjömän som sprutar varandra i röven och bögar sig på ett stort öppet fartyg de kan gå runt på.

Och min stridsbefattning är mekaniserad Flashback-tangentbordssoldat med krigsplacering någonstans i en annan del av Köping.

De är dock inte ute 250 dagar, men luften i en ubåt brukade bli kass. Man fick inte ha en känslig näsa.
Citera
2026-08-13, 22:31
Medlem
Ajogens avatar
https://www.reddit.com/r/navy/comments/1vnfzd6/apparently_this_is_the_food_being_supplied_right/

Hade jag serverats den här maten hade fan jag nog hoppat jagmed.
Citera
2026-08-13, 22:38
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Bra med tillmälen när argumenten tryter. Jag nazist? Jo tack för den. Fin halmgubbe med ”skyddar”.
Tillmälen förtjänar du, var kommer detta galna utbrott ifrån? full?

Ämnet är den dysfunktionella hegseth,
som troligen blir petad snart , från USAs genom tidernas mest inkompetenta ministär.
Citera
2026-08-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Och min stridsbefattning är mekaniserad Flashback-tangentbordssoldat med krigsplacering någonstans i en annan del av Köping.

Tänkte väl det...
Citera
2026-08-13, 22:51
Medlem
ForumApaches avatar
Man klagar ju alltid till kärringen, familj, släkt och vänner när man är ombord. Det spelar ingen roll om törnen är en vecka eller tre månader. Det hör till. Man vill hem. Men det är ett yrke som man bundit upp sig med. Jag har varit ute som längst strax under 100 dagar utan att kliva i land men ombord fanns det killar som varit ombord i 10 månader. Det var under Covid-19. Givetvis är ovissheten om när man kommer hem väldigt påfrestande. Och det är garanterat en extra belastning på psyket att vara ute på krig och veta att man är ett mål för fienden. Jag hatar att ligga för ankar på redden (fast efter en storm är det skönt) och vänta t ex, bättre att vara på väg nånstans.
Citera
2026-08-13, 23:41
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tillmälen förtjänar du, var kommer detta galna utbrott ifrån? full?

Ämnet är den dysfunktionella hegseth,
som troligen blir petad snart , från USAs genom tidernas mest inkompetenta ministär.

Vad baserar du det på? Det vanliga tugget i media? Du förstår väl att all media i USA är politiserad? Hur tror du att Fox News porträtterade förra regeringen?

Det åter igen bara skvaller utan konkreta fakta. Uppgiften att det är bögar och transmänniskor som försökt dränka sig är ungefär på samma nivå.
Citera
2026-08-13, 23:43
Medlem
Den första frågan man ska ställa sig är:
- Hade Aftonbladets Anders Lindberg klarat av det här?
Om nej - Inga problem, allt är helt normalt.
Om ja - Ok, vi kör på några månader till.
Citera
2026-08-13, 23:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
https://www.reddit.com/r/navy/comments/1vnfzd6/apparently_this_is_the_food_being_supplied_right/

Hade jag serverats den här maten hade fan jag nog hoppat jagmed.

Undrar varför de inte har mat? Det är ju bara att köra dit en båt med allt de behöver; de ligger väl och häckar på ungefär samma ställe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in