2026-08-13, 21:28
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Källa på att det är soldater som tvingas kvar på fartygen och måste äta dålig mat medans flottans personal kan lämna fartyget i tid och äter bra mat.
Varför ska jag ge källor till nåt jag aldrig påstått?
Varför sitter det en massa människor och försvarar den totalt inkompetente Hegseth?

Troligen får han snart lämna den i övrigt också totalt inkompetenta regeringen.
Citera
2026-08-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Varför ska jag ge källor till nåt jag aldrig påstått?
Varför sitter det en massa människor och försvarar den totalt inkompetente Hegseth?

Troligen får han snart lämna den i övrigt också totalt inkompetenta regeringen.
Det är ju just det du påstår
Citat:
Nej historien handlade om soldater som väntade på ev landstigning.
Citera
2026-08-13, 21:31
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det är ju just det du påstår
Ja?, och??
Du får träna läsförståelse.
Citera
2026-08-13, 21:34
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Nu spenderar ju USA enorma pengar för att inte behöva skicka sina soldater i skyttegravskrig, och det är väl inget man förväntar sig i flottan heller. Då Iran är en militärt långt mycket svagare fiende borde man nog kunna förvänta sig tillräckligt med mat och vatten och mer än 9 månader utan vila - något som snarare känns igen för ukrainska och ryska soldater i Ukrainakriget än för sjömän på ett amerikanskt hangarfartyg. Utöver välmåendet så är ju moral dessutom ganska viktigt i krig - framför allt när man arbetar med att hantera stridsflyg på en väldigt kort start- och landningsbana.

Nu har jag dock inte läst något om att det skulle saknas vatten att dricka, utan det verkar handla mest om "food shortages and broken plumbing" men annars är inget av det du skriver fel och jag håller med dig.

Ska man dock spela djävulens advokat är väl en slutsats man kan dra av det du skrivit, att sjömän på ett amerikanskt hangarfartyg ändå är en väldigt priviligerad grupp sett till hela krigsskådeplatsen, och ändå är det dom ska klaga mest högljutt.

Skulle inte tro tex. Ukrainarna har så mycket medlidande för klagomålen som framförs här.
Citera
2026-08-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Nu har jag dock inte läst något om att det skulle saknas vatten att dricka, utan det verkar handla mest om "food shortages and broken plumbing" men annars är inget av det du skriver fel och jag håller med dig.

Ska man dock spela djävulens advokat är väl en slutsats man kan dra av det du skrivit, att sjömän på ett amerikanskt hangarfartyg ändå är en väldigt priviligerad grupp sett till hela krigsskådeplatsen, och ändå är det dom ska klaga mest högljutt.

Skulle inte tro tex. Ukrainarna har så mycket medlidande för klagomålen som framförs här.

Klart de inte har - men ukrainarna är en långt mycket mindre mäktig krigsmakt. Och hade man haft en "ordentlig" flotta kvar så hade man troligen kunnat se till att det finns mat och VVS ombord.
Citera
2026-08-13, 21:38
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Nu drar jag information ifrån så långt tillbaka som invasionen av Irak, och det kanske har förändrats något sedan dess. Jag var inne på Patch Barracks i Stuttgart 2001, och de flesta var unga grabbar.

Nedan är utdraget ur artikel ifrån 2008:

The government treats its soldiers the way most corporations treat their workforce–as an invisible, disrespected, disposable means to an end that is contrary to workers’ interests. Members of the armed forces come mainly and disproportionately from the working class and from small-town and rural America, where opportunities are hard to come by. The “economic draft” operates, in effect, to recruit young people from these communities as they sign up to gain job skills, experience and educational opportunities absent from their civilian lives.

https://www.thenation.com/article/archive/war-and-working-class/

Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det stämmer att dom är unga, men det var ditt påstående att det skulle vara så många, många fattiga som jag visade inte stämmer helt, då fattiga som grupp är underrepresenterade i marinen jämfört mot den amerikanska befolkningen i allmänhet.
Citera
2026-08-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ja?, och??
Du får träna läsförståelse.
Okej exakt vad menar du då?
Citera
2026-08-13, 21:50
Medlem
goseigens avatar
Just vad gäller mat måste de väl ha bunkringsskepp?

Under andra världskriget fanns mjölkskepp (glasskepp) och ölskepp, jo, UK hade ett flytande bryggeri.

Det verkar konstigt att de inte skulle kunna få fram en del färska råvaror, för det ska ändå handla om världens mäktigaste flotta.

Sedan är det förstås kasst om det inte funkar med sanitet och hygien, även om många andra har haft det värre.

Vad som kan vara bra att förstå är att man oftast inte skriver på för att bli en hjälte i ett krig mot de mest ondskefulla som finns. För de flesta är det bara en födkrok, något som ger familjen pasta på bordet.
Citera
2026-08-13, 21:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Fast en tre och ett halvt år gammal propagandavideo säger ju inget om hur det är idag i en verkligheten som US navy inte vill visa upp.

Videon var fån Bidens tid. (tre år sedan)
Citera
2026-08-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Videon var fån Bidens tid. (tre år sedan)
Det är i alla fall uppladdad för tre och ett halvt år sen. Så kanske är den ännu äldre
Citera
2026-08-13, 22:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Just vad gäller mat måste de väl ha bunkringsskepp?

Under andra världskriget fanns mjölkskepp (glasskepp) och ölskepp, jo, UK hade ett flytande bryggeri.

Det verkar konstigt att de inte skulle kunna få fram en del färska råvaror, för det ska ändå handla om världens mäktigaste flotta.

Sedan är det förstås kasst om det inte funkar med sanitet och hygien, även om många andra har haft det värre.

Vad som kan vara bra att förstå är att man oftast inte skriver på för att bli en hjälte i ett krig mot de mest ondskefulla som finns. För de flesta är det bara en födkrok, något som ger familjen pasta på bordet.
Det är femtusen människor ombord, det är ganska stora partier med underhåll dagligen
Skeppet befinner sig på andra sidan jordklotet hemifrån, man kan inte bara ro in till land och hämta några kokosnötter.
All proviant måste vara någorlunda säkerhetsklassat, så ingen lyckats besprutat allt med Cyclosporiasis tex,.
USAs alla baser runt om ska väl sköta detta men det är just dessa underhållnings depåer som Iran satt under press, så de inte kan sköta sin uppgift.
De stora hangarfartygens tid kan nog vara förbi.
Citera
2026-08-13, 22:03
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jävlar vad hårda vi var här då. Vad har du för försvarsbefattning själv, och hur ofta har du själv spenderat 9 månader på ett snudd på trasigt örlogsfartyg?

Allt är relativt. Besättningen på atomubåtar är ute månader i sträck utan att gå upp till ytan och är helt avskärmade från omvärlden i en cylinder några hundra meter under havsytan. Inte lipar dem som dessa stjärtgossar till sjömän som sprutar varandra i röven och bögar sig på ett stort öppet fartyg de kan gå runt på.

Och min stridsbefattning är mekaniserad Flashback-tangentbordssoldat med krigsplacering någonstans i en annan del av Köping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in