2026-08-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Den smarte sätter den inte så ditt klappmongo 🤣.

Desutom kan man ha två

ROTFLMAO Snacka om att du är ett klappmogno!

Den smarta sätter den över likrännan, menar du? Häromdagen skrevs en av de mest korkade kommentarer jag sett på flashback, men frågan är om inte din här slår den.

Två, ja visst, eftersom 2*0 = vadå, enligt dig, om inte 0?

Nej, en sådan "vitt stuprör" mastmonterad radarreflektor ger ett stort område bakom båten med typ noll effekt. Det är enkel fysik för den som förstår fysiken kring såväl en segelbåt som radarreflektorer.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-13 kl. 18:14.
Citera
2026-08-13, 18:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Den smarte sätter den inte så ditt klappmongo 🤣.

Desutom kan man ha två

För att slippa ett helt onödigt AI-krig om radarreflektorer kan man läsa denna snart 20 år gamla utredning: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/547c705540f0b6024400008d/Radar_reflectors_report.pdf

Här får man svart på vitt vilka reflektortyper som fungerar bättre, och vilka modeller som helt enkelt kan ersättas av en Epa-kasse med tomma läskburkar.
Citera
2026-08-13, 18:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
ROTFLMAO Snacka om att du är ett klappmogno!

Den smarta sätter den över likrännan, menar du? Häromdagen skrevs en av de mest korkade kommentarer jag sett på flashback, men frågan är om inte din här slår den.

Två, ja visst, eftersom 2*0 = vadå, enligt dig, om inte 0?

Nej, en sådan "vitt stuprör" mastmonterad radarreflektor ger ett stort område bakom båten med typ noll effekt. Det är enkel fysik för den som förstår fysiken kring såväl en segelbåt som radarreflektorer.

Dom hängs ju snett ditt klappmongo , jag har mycket högre kunskap om rf än dig oavsett det är vhf eller GHz området.

Ring mamma o lipa o gråtrunka sen
Citera
2026-08-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
För att slippa ett helt onödigt AI-krig om radarreflektorer kan man läsa denna snart 20 år gamla utredning: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/547c705540f0b6024400008d/Radar_reflectors_report.pdf

Här får man svart på vitt vilka reflektortyper som fungerar bättre, och vilka modeller som helt enkelt kan ersättas av en Epa-kasse med tomma läskburkar.

Observera att inte en enda av radarreflektorerna monterades så som på en fritidsbåt till sjöss och allra minst så som på en segelbåt, särskilt inte de mastmonterade varianterna.

Det här testet är alltså utfört under absolut perfekta förhållanden. Något som aldrig råder på sjön.

Det är nästan så jag borde ta med en sån radarreflektor och en bit av en mast nästa gång jag är i EMC-labbet och köra några mer realistiska tester. Bara för att överbevisa trollen i tråden
En påse med aluminiumburkar skulle nog kunna testas också.

Personligen är jag dock mer nyfiken på vilka utredningar, om några, som åklagaren låtit göra kring huruvida snipans akterlanterna lyste, och resultatet av dem.
Citera
2026-08-13, 18:41
Medlem
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/aklagaren-begar-forlangd-haktning-for-befalhavaren-pa-misje-verde/

Det har framkommit att fartygskollisionen säkert inträffade 28 juli klockan 21.27. Tidigare angiven brottstid, drygt en halvtimme senare, grundades på tiden för första larmsamtalet till sjöräddningen.
Citera
2026-08-13, 18:42
Medlem
barkeepers avatar
Alltså fan vad han babblar till pressen, åklagaren. Mediekåt….
Citera
2026-08-13, 18:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Jo, att du skulle kunna montera någonting rakt och korrekt enligt tillverkarens instruktioner har jag inga som helst illusioner om.

Finns en väldigt speciell anledning till varför tillverkarna av radarreflektorerna ger instruktioner om att radarreflektorerna ska monteras korrekt enbart på angivet vis, och definitivt inte "snett", som bara okunniga troll tror funkar lika bra

Här är en bild på hur en "vitt stuprör" typ av radarreflektor monteras på en segelbåtsmats.

Ett barn förstår varför den ger noll effekt i ett större område bakom båten.
Att kalla dig för klappmongo är en förolämpning.
Mot klappmongona

https://sjomanskap.se/wp-content/uploads/2020/04/radarreflektor-768x573.jpg

Nu hade ju dock snipan såvitt känt ingen radarreflektor. Ingen utkik heller. Och inte flytväst på två av passagerarna. Det verkar varit alldeles för mycket som saknades på den där snipan.

Klappmongo , reflektorn fungerat snett , annars lär den fungera dåligt på en segelbåt......

Iaf kvinnan o dottern var nere i båten o hade i inte flytväst av den anledningen.

Om dom hade autouppblåsbara skulle inte den lilla co2 patronen inte kunnat fylla västen på 25m djup så det blidde o bli kvar där nere
Citera
2026-08-13, 18:44
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jo, att du skulle kunna montera någonting rakt och korrekt enligt tillverkarens instruktioner har jag inga som helst illusioner om.

Finns en väldigt speciell anledning till varför tillverkarna av radarreflektorerna ger instruktioner om att radarreflektorerna ska monteras korrekt enbart på angivet vis, och definitivt inte "snett", som bara okunniga troll tror funkar lika bra

Här är en bild på hur en "vitt stuprör" typ av radarreflektor monteras på en segelbåtsmats.

Ett barn förstår varför den ger noll effekt i ett större område bakom båten.
Att kalla dig för klappmongo är en förolämpning.
Mot klappmongona

https://sjomanskap.se/wp-content/uploads/2020/04/radarreflektor-768x573.jpg

Nu hade ju dock snipan såvitt känt ingen radarreflektor. Ingen utkik heller. Och inte flytväst på två av passagerarna. Det verkar varit alldeles för mycket som saknades på den där snipan.

Du tycker inte det är konstigt att typ alla kallar dig troll eller.. Skulle du svara på min fråga? Du ger lite dubbla budskap som vanligt. Först skrev du att det fullt rimligt med 1-1,5m vågor, då verkade du osäker minst sagt. Men sen efteråt skriver du att du har sett det med egna ögon? Det är två olika saker det. Svårt hänga med bland alla dina lögner, vilket är det som gäller nu AI kungen?
Citera
2026-08-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Lokalpressen (Gp) berättar att åklagaren nu har bett om förlängd tid för förundersökningen. Ifall det då blir omhäktning vet vi först då tingsrätten beslutar.

Vore synnerligen märkligt om han inte omhäktas då han är häktad på särskild grund och i detta fall i huvudsak flyktrisk.
Det kan knappast ha förändrats.
Så länge misstankarna för brottet består i samma grad.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-13 kl. 19:00.
Citera
2026-08-13, 19:01
Medlem
I en stor svensk podcast sa programledaren att han kände fadern i båten, och att han var en kollega till honom som stand-up komiker i sverige. Så ja det är bekräftat.

Citat:
Ursprungligen postat av Monsteraoblique
Jag vet mycket väl hur det går till och det kan dröja väldigt mycket mer än någon enstaka dag. Jag har varit med om att det tagit veckor innan rätts är tillräckligt klara för att dödsattestet ska kunna skrivas. Skatteverket kan i sin tur också vara rätt långsamma tyvärr. Så nej, det är inte konstigt.
Senast redigerad av NOOBDESTROYER 2026-08-13 kl. 19:31.
Citera
2026-08-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ja, det blev som väntat. Åklagaren vill ha mer tid att utreda medans kapten skakar galler. Nu ska det bli spännande att se vilket virke kaptenens ombud är karvad i, samt vad domstolen därefter beslutar i frågan. Mer tid lär åklagare få, och det är väl inte osannolikt att kapten får sitta kvar heller, men det beror så klart på vad åklagaren lämnat in som skäl och vad ombudet lägger fram för skäl, eller motskäl, om man så vill.

Givet att brottsmisstankarna är oförändrade är skälet givetvis detsamma som innan.
Flyktrisken.
Det är det huvudsakliga skälet till häktningen. Vilket är oförändrat.
Att motparten lämnar in att kaptenen saknar sin familj spelar mindre roll.
Citera
2026-08-13, 19:15
Medlem
Citat:
Klappmongo , reflektorn fungerat snett , annars lär den fungera dåligt på en segelbåt......

Du får väl skicka ett brev till tillverkaren då och säga åt dem att deras monteringsinstruktioner är fel!
Du som vet bättre!

Som sagt, ett äkta klappmongo framstår som ett geni i jämförelse med dig!

Citat:
Iaf kvinnan o dottern var nere i båten o hade i inte flytväst av den anledningen.

Om dom hade autouppblåsbara skulle inte den lilla co2 patronen inte kunnat fylla västen på 25m djup så det blidde o bli kvar där nere

Ja visst ja, så klart, för dom hade ju specialmodellen med fördröjd utlösning!

Som sagt, ett äkta klappmongo framstår som ett geni i jämförelse med dig!

Hela familjen satt bak i snipan har det framkommit. Det är också i linje med rådande förhållanden och vad som är normalt för en dylik snipa.

Dags att sluta mata trollet, tror jag bestämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in