2026-08-13, 18:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Regeringen förordnar förre generaldirektören för Kriminalvården Martin Holmgren som ny samordnare mot idrottsrelaterad brottslighet

Citat:
Regeringens nyutnämnda nationella samordnare i kampen mot idrottsrelaterad brottslighet ställer sig frågan varför det är lugnare på ishockeyns läktare än på fotbollens.

https://www.dn.se/sport/regeringens-samordnare-varfor-ar-det-lugnare-pa-hockeylaktaren/

(Nu slår jag in öppna dörrar - detta är Flashback) Vad är svaret på Holmgrens fråga?

Är det bara "därför"? Finns det fler anledningar?

Vad finns för negativa effekter av att kopiera ishockeyn? (mer än att byta ut publiken då)

Är det verkligen politiskt korrekt att ställa en sådan fråga som Holmgren gör?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-13 kl. 18:36.
Citera
2026-08-13, 19:33
Medlem
StoreSvartes avatar
Artikeln är låst. Vad menar du med "därför"?
Citera
2026-08-13, 19:39
Medlem
Skattebrotts avatar
Är det inte polisens nitiska bemötande från första början som gjort att supporterkulturen i Sverige är rebellisk medan supporterkulturen i t ex USA istället bygger på glädje och folkfest?

Jag är bilist, vilket såklart gjort att jag lärt mig hata svensk polis. Men jag älskar den roll som polisen spelar i en seriös stat, t ex här i USA.
Citera
2026-08-13, 20:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Artikeln är låst. Vad menar du med "därför"?
Demografin. Jag tänkte att Flashback skulle hugga i direkt med "skidåkande nationer".

Men är det bara demografin? Det är den intressanta frågan.
Citera
2026-08-13, 20:48
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Är det inte polisens nitiska bemötande från första början som gjort att supporterkulturen i Sverige är rebellisk medan supporterkulturen i t ex USA istället bygger på glädje och folkfest?
Jag tror absolut att polisens agerande bidragit till att förvärra problemet med fotbollssupportrarna. I alla fall har polisledningen saknat intresset och sett ner på fansen och då fått den respekt tillbaka man visat själv.

Men många poliser gillar fotboll och även att hänga i klacken och "fattar grejen". Men de har nog tyvärr inte haft så stort inflytande när polisledningen drivit myndighetsaktivism mot läktarkultur.

Tror du har en poäng där med glädje och folkfest. Att publiken är lite "medarrangörer" liksom. Men är lite osäker på hur exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in