Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Så är det, och jag har också uttryckt att även jag är tveksam om det verklign var 1,5m höga vågor vid händelsen, men ATT det kan bli det i området råder det ingen tvekan om. Det vet alla i området som fått bryggor, stenpirar med mera sönderblåst i höststormarna. Och under dygnet innan denna olycka blåste det upp till halv storm i byarna och det var hård vind under lång tid. Jag har fått uppgift från yrkesmän som var ute den dagen/kvällen att vågorna utanför kusten var runt 4-5m.
Sen vad jag hört så brukar ögat lura sig... Vad jag läst så brukar ögats uppfattning om den faktiskta våghöjden vara så att den verkliga, uppmätta höjden från topp till dal är oftast betydligt högre, ibland upp till dubbelt så hög, som ögat uppskattat det till. Detta då ögat har svårt att uppskatta höjdskillnader neråt då ögat befinner sig ovanifrån...
Sen hur mkt det blåste på kvällen har jag givetvis ingen aning om då jag ej var på plats. I nuläget får iaf jag förlita mig på sjöräddningens vittnesmål än alla fysiker, nobelpristagare och raketforskare på flashback, verkar krylla av dom här😉