Citat:
Ursprungligen postat av
Traumprinzz
Politik innebär en strävan att förverkliga program rörande samhällslivet. Personer tenderar förespråka olika typer av politik, därav förekomsten av olika politiska partier. Förevarande diskussion handlar om den politik Alice Teodorescu Måwe förespråkat som mångårig opinionsbildare och sedermera som partipolitiker (KD). Du har kallat denna politik för "vänster".
Jag har aldrig påstått att "politik är en identitet". Däremot kallade du just liberalkonservatism för en identitet.
Vad är det du vill ha bevisat? Att liberalkonservatism inte är en identitet?
Vadsomhelst kan ju vara en identitet. Det är bara ord. Som "jag är humanist". Jaha, vad betyder det i det här sammanhanget då? Eller "Öresundsbron är inte en demokratisk bro". Man ba: vad i hela fridens namn vill du ha sagt med det?
Men vill du ha sagt något med "x är liberalkonservativ"? Isåfall, vad vill du ha sagt?
Du verkar ju postmodernistisk. Har du gått på Södertörn och blivit hjärntvättad?
Var det inte du som nyss konstaterade att politik inte är identitet, och att det är ett "vänstersynsätt" att betrakta det som sådant?
Citat:
Det stämmer inte. Liberalkonservatism är en politisk ideologi som förenar konservatismens respekt för traditionella värden och samhällsinstitutioner med liberalismens syn på marknadsekonomi och individuella friheter.
Jaha. Och mina tapeter kombinerar ananas med Musse Pigg. Jag kallar dem Mussanas. Det är en ny grej nu, har jag bestämt.
Om du håller med mig om att politik är vilket handlingsprogram som staten bör tillämpa för att göra det bra i landet, kan du då svara på vad staten ska göra åt vilka "värden" som folk ska hysa? Ska inte individen vara fri att hysa sina egna åsikter i en demokrati? Eller är det statstjänstemännen som ska hysa vissa värden? De ska gå runt och jäsa och tänka "jag hyser värden" istället för att utföra sitt jobb och driva politik?
Det är postmodernistiskt att kalla liberalismen för en "syn". Visst, det går säkert att hävda att liberalism går att mynta som identitetspolitik, ty det finns ingen begränsning för vad som kan vara en politik. Men SERIÖS liberalism kan på uppmaning HÄRLEDA varför det bör råda frihet, det är alltså inte bara en "syn" såsom postmodernisterna hävdar.
Citat:
Liberalkonservatismen omfattas idag av många etablerade höger-mitten-partier i främst Västeuropa.
Det låter ju inte bra. Europa är ju förstört i och med woke (och dess islamisering och klimatalarmism). Västeuropa var världens hjärta fram tills bara några decennier sedan. Nu krävs hyperextrema restaureringsåtgärder om vi ska kunna få det ogjort som kulturkrigarna har gjort mot Europa.
Citat:
ATM (tillsammans med KD) förespråkar granskning av moskéer samt terrorklassning av Muslimska brödraskapet:
https://www.dn.se/debatt/vi-har-varit-naiva-och-fega-infor-hotet-fran-islamism/
Vet inte vad exakt som ligger i det, men det låter som ännu ett fall av "för lite och försent", och förmodligen något som till och med sossarna hade kunnat skriva under på. De påstår ju numera "nä vadå, vi har alltid varit för skärpt invandring".
Det är väl bra om hon vill terrorklassa Muslimska Brödraskapet om Sverige nu inte gjort det ännu, men en fluga gör ingen sommar.
Citat:
KD: Muslimer med fel värderingar ska återvandra:
https://www.youtube.com/watch?v=rAhR-M8NF_4
Låter väl bra, men lyssna på disclaimern - "Med fel värderingar". Jag förmodar att hon tänker att man ska behöva leda i bevis bortom rimligt tvivel för varenda muslim vilka värderingar den har? Vilket är lättare sagt än gjort.
Det låter mer som populism. Det är ju inte hur de är klädda som är problemet, utan VARFÖR de finner det självklart att klä sig i fundamentalistisk mundering. Inte många kristna klär sig i nunnedräkt, och hur många nazister går runt i Gestapo-uniform? Visst, jag är inte emot, ty när det gått såhär långt är även de små åtgärderna välkomna - men frågan är ju vad hon gör i de VIKTIGA frågorna. VARENDA muslim måste ut omgående, det FINNS ingen annan räddning för Europa. Visst, det är hemskt och obehagligt att det har kommit till såpass drastiska och ociviliserade åtgärder, men sanning är sanning.
Varför ska kulturarbetare få skattepengar överhuvudtaget? Varför ska stelnade uttryckssätt såsom vitsminkade mimare och såna som målar oljefärg på spända dukar, få pengar - men inte t ex gamers, maker-kulturen, raggarkulturen, kinksterskulturen och allt annat som nytt och kul? Och till råga på allt utger sig POLITIKERNA för att vara "progressiva"... Ännu ett fall av newspeak. De är ju de värsta bakåtsträvarna som finns.
Citat:
Kommunism är ett ekonomiskt system där produktionsmedel i ett samhälle är gemensamt ägda och där sociala klasser, pengar, samt staten inte längre finns. Har inget att göra med de bestämmelser du rabblar upp som behandlats i Sveriges riksdag.
Så kommunism har BARA en ekonomisk aspekt enligt dig? Vad skulle du då kalla politikers klåfingrighet att vilja tvinga på undersåtarna POLITIKERNAS nyttomoralistiska livsstil? Är det en slump att det är just i världens värsta kommunistdiktaturer som individens frihet också är som minst?
Citat:
Anledningen till att du kallar ATM för vänster är alltså för att hon är anhängare av ett parti (KD), som just nu sitter i en högerregering tillsammans med de andra högerpartierna, men som du anser egentligen vara ett vänsterparti, eftersom de, tillsammans med de andra partierna i Tidö inte protesterar mot ex.vis att man inte får knulla sin egen syster, köpa hasch, köpa och sälja horor, köra hur fort man vill på bilvägar, skita i att besiktiga sin bil m.m?
Vad tror du dig tillföra debatten med din tillspetsade formulering? Du låter som en typisk proffsretoriker. Mitt svar: Ja, partier såsom M och KD som förr var höger (i betydelsen att de förespråkade sänkt skatt och hög frihet) är idag vänster (förespråkar hög skatt, låg frihet och konstiga kulturkrigs-narrativ). "Tiderna förändras" skrattar vänstern när man påtalar detta. Jaha men kalla er då inte "höger", kan ni inte åtminstone kalla er "vänster enligt 1985 års mått mätt".
Men om du med orden "KD är höger" menar "KD är mer höger än S, V och MP", DÅ håller jag med. Allt är relativt. Men det är ett absurt språkbruk.
Jag vill inte tillmötesgå woke-vänsterns newspeak, därför försöker jag undvika alla ord som deras retoriker har omdefinierat. Du och jag skulle förstå varann bättre om du också kunde tillmötesgå det önskemålet sålänge du pratar med mig. Jag har ju ingen aning om vad du menar annars när du använder ord. Ett exempel: Om du exv säger "vi måste ha könsstympning av barn eftersom homosexualitet ger mångfald", hur ska jag då kunna veta vad i hela fridens namn du menar om du inte kan förklara vad du lägger för innebörd bakom nyckelord såsom "mångfald"?
Citat:
Dvs de svenska högerpartierna är enligt dig inte höger, utan vänster, vilket gör de som jobbar för högerpartierna (t.ex ATM) till vänster?
Korrekt, varken M eller KD vill genomföra någon av de reformerna i min lista över högerreformer.
Istället är det som om KD drabbats av woke-viruset och dansar yrt omkring på en teaterscen och säger saker såsom "titta på mig, jag säger chokladboll, jag är inte rasist" och flaggar med Rainbow Flag, och spelar med i någon lek (woke-leken) som det är vänstern som bestämmer reglerna för. Varför vill KD göra så?