Citat:
Ursprungligen postat av
qwe67
Helt sjuk artikel, där de verkligen trycker på hur oskyldig fin, unge kille han är. 12 år och kan inte sitt person-nr.
Han skulle egentligen ta bussen till esport-träning. En bekant till familjen (utan körkort) slirar upp till familjeföretaget i sin nya bil och erbjuder skjuts. i bilen sitter redan (i baksätet antar jag) en annan för pojken okänd kille under 15 år. Younes sätter sig fram, är väldigt fascinerad och bestämmer sig för att filma färden. Efter en stund ökar han farten varvid Younes blir rädd.
"Younes berättar att föraren först körde norrut utmed Drottninggatan, på väg mot Berga. Redan där uppmärksammades bilen av en mc-polis, säger Younes.
Men föraren stannade inte utan gjorde en kraftig u-sväng och började köra söderut på Drottninggatan.
Där utspelade sig dramat som många vittnen berättat om.
Younes märkte inte av någon kollision, varken att polismannen eller någon annan skulle ha blivit påkörd, men han minns att polismannen krossade en ruta.
Därefter kom skotten. Två stycken."
"På en parkering på Ättekulla stannade föraren, som lämnade platsen springande tillsammans med den andra pojken. Kvar blev Younes, berättar han."
-schysst hanterat av familjebekantingen att lämna en skjutskadad bekant 12åring i bilen.
"För Younes mamma kom det första samtalet, om att hennes yngsta son blivit skadad, som en fullständig chock. Hon stod på jobbet i tron att hennes son tagit bussen."
"Younes storebror, som är läkare till yrket, förklarade för henne om operationen som väntade.
– Jag är fortfarande jättechockad. Man skjuter inte mot ett barn. Tänk om skottet träffat honom längre upp på kroppen, eller på ett kärl. Man gör inte så här, oavsett om de varit kriminella.
Hon är också väldigt upprörd på mannen som körde bilen:
– Det här är absolut inget vi accepterar – speciellt inte när man har två barn i bilen. Då tänker man efter, säger Younes mamma och skakar på huvudet."
"– Vi har varit i Sverige i 20 år och jag har kämpat hårt för att det ska gå bra för barnen. Och det har det gjort för dem alla.
Nu oroas hon över att människor läst om händelsen och fått intryck av att de som färdades i bilen var tungt kriminella.
– Folk ringer. De får inte ihop bilden, hur det kan vara Younes som blivit skjuten. Jag vill absolut inte att det ska komma ut något dåligt rykte om honom."
"Föraren av bilen är släppt på fri fot men fortfarande misstänkt för en rad brott.
Mot barnen i bilen finns inga misstankar."
Fotnot: Younes är ett fingerat namn.
Det som jag utöver själva upphämtningsförloppet där den första 15åringen satt i baksätet och Younes som bekant bara råkade gå förbi och erbjudas plats i framsätet. Ifrån detta såg han inte att de körde på något men väl att polisen slog in en ruta och sedan sköt två skott mot bilen. Han blev träffad i insidan av vänster fot, vilket tyder på att bilen blivit beskjuten från höger snarare än rakt bakifrån.
Hela bilfärdens rutt och hur de buskörde samt försökte ta sig från polisen går inte riktigt ihop med att han råkade bli upp-plockad och skulle lämnas på träning samt då att det redan satt en annan ung kille i bilen. Något att gräva i.