2026-08-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
orelevant, juridiskt är det grov vårdslöshet kunde lika blivit dråp/mord för fotgängarna
Ingen, vare sig du, jag, eller en polis får skjuta mot någon för att någon har blivit påkörd. Grov vårdslöshet i trafik har inte dödsstraff i straffskalan. Grov vårdslöshet i trafik är inte heller tillräckligt allvarligt för att sätta allmänheten i fara, vilket polisen gjorde. Det här var en hämndskjutning av en kränkt polis.

I den bästa av världar får den polisen aldrig bära vapen igen. Men så blir det nog inte.

Jämför med en pistolskytteklubb där någon börjar skjuta, trots att det står folk framme vid måltavlorna. Det spelar ingen roll att skytten siktade på sin egen tavla, han/hon blir utesluten direkt. Till det skall läggas hur usla de flesta poliser är på att skjuta. Jag har personligen tränat en polisstudent som gick med i min pistolskytteklubb för att hon ville bli bättre på att skjuta. Hon hade svårt att träffa precisionstavlan (den som man normalt använder på 25 meter) från 10 meters håll. Med stödhand. Och hon blev inte mycket bättre. Inte så konstigt, hon hade så små händer att hon hade svårt att greppa om kolven. Idag jobbar hon som polis.
Citera
2026-08-11, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ingen, vare sig du, jag, eller en polis får skjuta mot någon för att någon har blivit påkörd. Grov vårdslöshet i trafik har inte dödsstraff i straffskalan. Grov vårdslöshet i trafik är inte heller tillräckligt allvarligt för att sätta allmänheten i fara, vilket polisen gjorde. Det här var en hämndskjutning av en kränkt polis.
Jag håller med dig i stort, men det ska tilläggas att en polis under vissa förutsättningar har rätt att använda skjutvapen med dödlig utgång om en förare försöker köra på honom. Det verkar dock inte ha varit situationen här, eftersom föraren tvärnitade och därefter körde bort från platsen. Att skjuta mot en flyende bil lär inte vara tillåtet bara för att polisen upplevde situationen som hotfull och blev kränkt.
Citera
2026-08-11, 07:53
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:

I den bästa av världar får den polisen aldrig bära vapen igen. Men så blir det nog inte.

Jämför med en pistolskytteklubb där någon börjar skjuta, trots att det står folk framme vid måltavlorna. Det spelar ingen roll att skytten siktade på sin egen tavla, han/hon blir utesluten direkt. Till det skall läggas hur usla de flesta poliser är på att skjuta. Jag har personligen tränat en polisstudent som gick med i min pistolskytteklubb för att hon ville bli bättre på att skjuta. Hon hade svårt att träffa precisionstavlan (den som man normalt använder på 25 meter) från 10 meters håll. Med stödhand. Och hon blev inte mycket bättre. Inte så konstigt, hon hade så små händer att hon hade svårt att greppa om kolven. Idag jobbar hon som polis.
Jo det är dödsstraff, för oskyldiga fotgängare
Det är där vi skiljer oss åt jag är orolig för oskyldiga civila
Citera
2026-08-11, 07:54
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Buskörning sker överallt och hela tiden. Genom att tvärnita visar föraren ganska tydligt att han bara vill fly. Då bör polismannen ta upp jakten med sin bil istället för att skjuta på en flyende bil för att egot blev kränkt. Får polisen skjuta mot förare som kör mot rött? Knappast.
Argumentationsfel
Citera
2026-08-11, 07:55
Medlem
israelisinnocents avatar
"Det leder till att en av poliserna springer ut i gatan för att stoppa den framrusande bilen. Vittnena berättar att polisen gjorde stopptecken.

Men bilen stannar inte."

Solklart mordförsök på tjänsteman och hatbrott
Citera
2026-08-11, 08:28
Medlem
Citat:
Det här måste vara något av det mest korkade jag någonsin läst på Flashback. Tror du på fullt allvar att en transport till ett morduppdrag tilldrar sig uppmärksamhet genom att busköra? Inte ens förortsbuset är så korkade. Varför tror du att föraren kommer från Malmö?
Du tillskriver stressade kriminella alltför stor impulskontroll. Lätt att få panik om man är ute på uppdrag och tror sig fastna i kontroll.

Om man som förälder inte ställer sig den frågan om vad ungen gjorde i bilen bör man tänka ett varv till. Likaså om man tittar på det som polis. Eller journalist för den delen. Alla utom du uppenbarligen.

Det är ju i Malmö som man kör detta moduset liksom i Stockholm. Varför inte?
Citera
2026-08-11, 09:07
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/skane/12-arige-younes-skots-i-foten-berattar-om-skrackfarden-i-bilen/
Citat:
12-årige ”Younes” sköts i foten – berättar om skräckfärden i bilen
10 augusti 2026 19:43

Younes, 12, skulle egentligen ha tagit bussen – men en äldre bekant erbjöd skjuts till e-sportanläggningen i sin nya bil.

Så började mardrömsfärden.

På Drottninggatan besköts bilen av polis – varav ett skott träffade honom i foten.

– Jag känner bara stress, säger han med blanka ögon.
Citera
2026-08-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.sydsvenskan.se/skane/12-arige-younes-skots-i-foten-berattar-om-skrackfarden-i-bilen/

Helt sjuk artikel, där de verkligen trycker på hur oskyldig fin, unge kille han är. 12 år och kan inte sitt person-nr.
Han skulle egentligen ta bussen till esport-träning. En bekant till familjen (utan körkort) slirar upp till familjeföretaget i sin nya bil och erbjuder skjuts. i bilen sitter redan (i baksätet antar jag) en annan för pojken okänd kille under 15 år. Younes sätter sig fram, är väldigt fascinerad och bestämmer sig för att filma färden. Efter en stund ökar han farten varvid Younes blir rädd.

"Younes berättar att föraren först körde norrut utmed Drottninggatan, på väg mot Berga. Redan där uppmärksammades bilen av en mc-polis, säger Younes.

Men föraren stannade inte utan gjorde en kraftig u-sväng och började köra söderut på Drottninggatan.

Där utspelade sig dramat som många vittnen berättat om.

Younes märkte inte av någon kollision, varken att polismannen eller någon annan skulle ha blivit påkörd, men han minns att polismannen krossade en ruta.

Därefter kom skotten. Två stycken."

"På en parkering på Ättekulla stannade föraren, som lämnade platsen springande tillsammans med den andra pojken. Kvar blev Younes, berättar han."

-schysst hanterat av familjebekantingen att lämna en skjutskadad bekant 12åring i bilen.

"För Younes mamma kom det första samtalet, om att hennes yngsta son blivit skadad, som en fullständig chock. Hon stod på jobbet i tron att hennes son tagit bussen."

"Younes storebror, som är läkare till yrket, förklarade för henne om operationen som väntade.

– Jag är fortfarande jättechockad. Man skjuter inte mot ett barn. Tänk om skottet träffat honom längre upp på kroppen, eller på ett kärl. Man gör inte så här, oavsett om de varit kriminella.

Hon är också väldigt upprörd på mannen som körde bilen:

– Det här är absolut inget vi accepterar – speciellt inte när man har två barn i bilen. Då tänker man efter, säger Younes mamma och skakar på huvudet."

"– Vi har varit i Sverige i 20 år och jag har kämpat hårt för att det ska gå bra för barnen. Och det har det gjort för dem alla.

Nu oroas hon över att människor läst om händelsen och fått intryck av att de som färdades i bilen var tungt kriminella.

– Folk ringer. De får inte ihop bilden, hur det kan vara Younes som blivit skjuten. Jag vill absolut inte att det ska komma ut något dåligt rykte om honom."

"Föraren av bilen är släppt på fri fot men fortfarande misstänkt för en rad brott.

Mot barnen i bilen finns inga misstankar."

Fotnot: Younes är ett fingerat namn.

Det som jag utöver själva upphämtningsförloppet där den första 15åringen satt i baksätet och Younes som bekant bara råkade gå förbi och erbjudas plats i framsätet. Ifrån detta såg han inte att de körde på något men väl att polisen slog in en ruta och sedan sköt två skott mot bilen. Han blev träffad i insidan av vänster fot, vilket tyder på att bilen blivit beskjuten från höger snarare än rakt bakifrån.

Hela bilfärdens rutt och hur de buskörde samt försökte ta sig från polisen går inte riktigt ihop med att han råkade bli upp-plockad och skulle lämnas på träning samt då att det redan satt en annan ung kille i bilen. Något att gräva i.
Citera
2026-08-11, 13:18
Medlem
När blev egentligen Helsingborg en sån gangsterstad? Från Nils Poppe till sån misär.
Citera
2026-08-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ännu bättre kulfång
Bilen var inte kulfång, bilen var måltavla. Kulfånget utgjordes av allmänheten på trottoarer, uteserveringar, på väg in eller ut till stationen, etc. För dem som inte är bekanta med Helsingborg rekommenderar jag en titt på Google maps:
https://www.google.com/maps/@56.0477802,12.691297,3a,75y,142.59h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sZxOIPG1R1KBcv4ukOAc04A!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D0%26panoid%3DZxOIPG1R1KBcv4 ukOAc04A%26yaw%3D142.58721606403813!7i16384!8i8192 ?hl=en&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDgwNS4xIKXMDSoASAFQ Aw%3D%3D

Det är från den punkt där polisen liggande sköt mot bilen. Byggnaden längst bort i gatans förlängning är stationen (Knutpunkten).
Citat:
Jo det är dödsstraff, för oskyldiga fotgängare
Det är där vi skiljer oss åt jag är orolig för oskyldiga civila
Jag är också orolig för oskyldiga civila. Det är därför som jag inte vill att poliser skall avfyra skjutvapen i riktning mot dem. En av kulorna träffade bilen, vart tog den andra kulan vägen? Det var fullständigt omdömeslöst av polisen att skjuta och utsätta hundratals (ja, det är mycket folk i rörelse i den delen av Helsingborg) människor för livsfara.
Citat:
"Det leder till att en av poliserna springer ut i gatan för att stoppa den framrusande bilen. Vittnena berättar att polisen gjorde stopptecken.

Men bilen stannar inte."

Du läser väldigt selektivt.

"Bilen tvärnitade så att det tjöt om däcken, berättar hon. Men givet den höga farten gled bilen i sidled utan att helt stanna."
https://www.hd.se/bilen-kom-i-full-fart-mot-nettan-jag-tankte-att-nu-dor-jag/

Hur du logiskt får det till "solklart mordförsök på tjänsteman och hatbrott" förstår nog bara du själv. Hatbrott? Hat mot vem då? Poliser och fotgängare?
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Du tillskriver stressade kriminella alltför stor impulskontroll. Lätt att få panik om man är ute på uppdrag och tror sig fastna i kontroll.

Om man som förälder inte ställer sig den frågan om vad ungen gjorde i bilen bör man tänka ett varv till. Likaså om man tittar på det som polis. Eller journalist för den delen. Alla utom du uppenbarligen.

Det är ju i Malmö som man kör detta moduset liksom i Stockholm. Varför inte?
Nu är jag förvisso inte kriminell. Men om jag vore det, och var på väg att hitta på något jävelskap, så hade jag ansträngt mig att inte dra uppmärksamheten till mig. Laglig hastighet, stanna för fotgängare och blinka höger ut ur rondeller.
Citera
2026-08-11, 16:00
Medlem
Citat:

Men bilen stannar inte."

Nope. Föraren tvärnitade för att undvika påkörning. Grov vårdslöshet i trafik är inte mordförsök.
Citera
2026-08-11, 19:55
Medlem
Citat:

I den bästa av världar vore föraren av VW bilen stendöd. Då hade Sverige blivit aningen tryggare. Och jo - polisen får faktiskt skjuta mot folk. Det är en del av det som i folkmun kallas våldsmonopolet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in