2026-08-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Vad har sjukpenning med att byta jobb att göra?

Om du du läste länken så framgår det att du du har ett glapp (som i ditt exempel med en tids "semester" mellan jobben) och man då skulle råka ut för något så man sedan inte kan arbeta räknas ersättningen från en inkomst som är 0kr.
Citera
2026-08-13, 15:09
Medlem
Har aldrig gjort det själv.

Men en kompis sparade 8 månadslöner.
Reste till thailand och knullade i 6 månader.

Sen kom han tillbaka till Norge.
Kunde leva på "dagpenger" akassa i ett år med 63% kl lön.

Så han va borta i 1.5 år

Han har aldrig knullat så mycket i hela sitt liv.
Han va 34 då 2019

Han ångrar inte att han tog ledigt.

Jag hade nog gjort nåt helt annat
Men alla är vi olika
Citera
2026-08-13, 15:12
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Har någon här erfarenhet av att bara säga upp sig på dagen, efter många år på samma ställe, utan nytt jobb eller någon plan B?

Inte för att man har en genomtänkt karriärplan, utan för att man helt enkelt fått nog. Kanske blivit en zombie, tröttnat på jobbet, kollegorna och rutinerna, eller fått en uppenbarelse om att man håller på att ruttnar bort. Kanske gått in i väggen eller fått en ordentlig livskris?

Vad hände när ni eller någon ni kände tog steget?

Och framför allt: ångrade ni er, byttes en ångest ut mot en annan, eller var det bästa beslutet ni tagit?

Kort sagt om du är beroende av lönen så är det en korkad plan
Är du inte beroende av lönen så har du alla möjligheter att förbättra ditt liv för uppenbarligen vantrivs du med det nu

Jag tog beslutet en random dag pga en liten detalj men det var något som var i min långsiktiga plan sedan flera år att inte arbeta, kunde dock skett 1-2 år senare med men pga en liten detalj så sket jag i att dyka upp mer på jobbet och det har jag aldrig ångrat
Citera
2026-08-13, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Har aldrig gjort det själv.

Men en kompis sparade 8 månadslöner.
Reste till thailand och knullade i 6 månader.

Sen kom han tillbaka till Norge.
Kunde leva på "dagpenger" akassa i ett år med 63% kl lön.

Så han va borta i 1.5 år

Han har aldrig knullat så mycket i hela sitt liv.
Han va 34 då 2019

Han ångrar inte att han tog ledigt.

Jag hade nog gjort nåt helt annat
Men alla är vi olika

Helt utan plan vet jag inte. Men vet några som gjort så i unga år.
En kompis som sa upp sig, sålde lägenheten och luffade runt i Asien under ett halvår.
När han kom hem sen lästa han upp högskolekompetensen och senare började plugga. Men då var han ung var väl 21 när han stakc.
Själv sa jag upp mig innan jag skrivit på för ett nytt jobb, men det var nära och jag fick det jobbet: Så helt utan plan var det inte.
Men så länge man är väldigt ung är det väl OK. Men det blir nog svårare när man blivit äldre.
Citera
2026-08-13, 15:22
Avslutad
Fördelen om du har ett jobb och söker annat då kan du göra lite stockpicking å tacka nej om det inte passar. Jag hade jobb, sökte annat, tackade nej till flera erbjudanden. Slutade med att jag tog ett jobb där total månadslön var 30-35% högre, bättre arbetstider,mindre stress, bättre förmåner och mycket högre ersättningar förutom grundlönen. Det hade jag knappast väntat på om jag satt ekonomiskt trängt till. I dag är jag övertygad om att skillnaderna är betydligt större.
Citera
2026-08-13, 15:37
Medlem
datalogs avatar
Har du fuck-off-pengar så kör hårt.
Citera
2026-08-13, 16:59
Medlem
TeEsErs avatar
Jag gjorde det en gång som ung men hade ändå pengar så jag inte var desperat efter ett nytt jobb. Då ordnade jag nytt jobb snabbt pga goda tider och lägre krav.

Numera har jag inkomstförsäkring som tillägg till A-kassa och förstår inte hur någon vid sina sinnens fulla bruk på allvar söker jobb på åtminstone ett halvår när jag får ut så mycket pengar på a-kassa + försäkring. Säger man upp sig själv får man inte a-kassa eller inkomstförsäkring på 45 dagar men det klarar jag.
Citera
2026-08-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Numera har jag inkomstförsäkring som tillägg till A-kassa och förstår inte hur någon vid sina sinnens fulla bruk på allvar söker jobb på åtminstone ett halvår när jag får ut så mycket pengar på a-kassa + försäkring.

Öh, för att man måste väl? Aktivitetsrapporter osv. Aldrig varit arbetslös själv så har ingen aning.

Ang TS: Nej det skulle jag inte göra för bara att ha ett jobb vid jobbsök är ett plus som kan höja chansen att du får nästa jobb. Visst, något jobb hittar man alltid. Men hur bra jobb är frågan.
Citera
2026-08-13, 17:18
Medlem
Jag gjorde så och tog ledigt ett år innan jag började plugga. Men hade väldigt mycket pengar sparat och låga fasta kostnader.
Citera
2026-08-13, 17:21
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Öh, för att man måste väl? Aktivitetsrapporter osv. Aldrig varit arbetslös själv så har ingen aning.

Ang TS: Nej det skulle jag inte göra för bara att ha ett jobb vid jobbsök är ett plus som kan höja chansen att du får nästa jobb. Visst, något jobb hittar man alltid. Men hur bra jobb är frågan.
Jaja, man måste aktivitetsrapportera och söka sex jobb i månaden tror jag.

När jag sa upp mig för många år sen var jag säljare på en bra och tekniskt hög nivå så då hade jag ett samtal med AF som sa att jag skulle aktivitetsrapportera sex jobb i månaden och höra av mig när jag fått nytt jobb och sen bokade de in ett nytt samtal åtta månader senare. Jag skaffade nytt jobb själv innan dess.

AF är nog rätt bra på att avgöra vem som är i deras riktiga målgrupp. De som klarar sig själv är inte AFs målgrupp.
Citera
2026-08-13, 17:51
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Har man inga pengar så kommer nog ångesten - annars så kör på

Det är ju bara att hoppa på A-kassa eller försörjningsstöd. Och i varje stad finns en trevlig bänk nära bolaget. Där kan man hänga med Leifi, Raimo och alla andra trevliga gubbar.
Citera
2026-08-13, 18:26
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hade tänkt göra det en gång men arbetsgivaren hann före och fick köpa ut med sju månadslöner istället. Hade bara arbetsgivaren väntat tio minuter så hade det betydligt betydligt billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in