2026-08-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasGranen
SD gick 2022 till val på att förstatliga a-kassan.

A-kassan har förbättras rejält med Tidöregering.
Glöm inte att A-kassa är inte försörjning. A-kassan är en trygghet mellan jobb.
Citera
2026-08-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
A-kassan har förbättras rejält med Tidöregering.
Glöm inte att A-kassa är inte försörjning. A-kassan är en trygghet mellan jobb.

Det där är ett annat påstående än ditt förra.
Ingen har sagt att a-kassan är oförändrad. SD:s egen sida räknar upp förbättringarna: höjt tak, nya regler och inkomstbaserad ersättning.
Men vallöftet var förstatligad a-kassa. På exakt samma sida skriver SD fortfarande 2026: ”På sikt vill vi förstatliga a-kassan.”
Alltså: förbättrad? Ja. Förstatligad? Nej.
Du skrev att alla vallöften är uppfyllda. Hur kan ett löfte vara uppfyllt när partiet självt fortfarande beskriver det som något man vill göra på sikt? 😄
Citera
2026-08-13, 13:06
Medlem
Citat:
Du skrev att alla vallöften är uppfyllda.

Ett parti kan bara uppfylla 100% av sina vallöften om det självt får 51% av rösterna och egen majoritet. SD fick 21% och lyckades ändå få igenom en stor del av sina vallöften. Självklart kan de få igenom ännu mer med Tidö 2.0.

Till exempel bör reformen med 10% kostnad för tandvård gälla hela befolkningen, inte bara personer över 65 år. Det skulle kunna genomföras efter valet vid en ny Tidöseger.

Rösta på SD, M eller KD om du vill se mer av den typen av politik i Sverige.
Citera
2026-08-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ett parti kan bara uppfylla 100% av sina vallöften om det självt får 51% av rösterna och egen majoritet. SD fick 21% och lyckades ändå få igenom en stor del av sina vallöften. Självklart kan de få igenom ännu mer med Tidö 2.0.

Till exempel bör reformen med 10% kostnad för tandvård gälla hela befolkningen, inte bara personer över 65 år. Det skulle kunna genomföras efter valet vid en ny Tidöseger.

Rösta på SD, M eller KD om du vill se mer av den typen av politik i Sverige.

Då är vi framme.
Du började med att alla vallöften från 2022 är uppfyllda. Nu skriver du att SD fått igenom en stor del, och ger själv tandvården som exempel på något som fortfarande bör utvidgas efter nästa val.
Det senare är en fullt rimlig ståndpunkt. Problemet är att den motsäger den första.
Att SD fått igenom mycket har jag aldrig bestridit. Jag bestred ordet alla. Det ordet har du nu i praktiken tagit tillbaka själv.
Citera
2026-08-13, 13:20
Medlem
Citat:
Då är vi framme.
Du började med att alla vallöften från 2022 är uppfyllda. Nu skriver du att SD fått igenom en stor del, och ger själv tandvården som exempel på något som fortfarande bör utvidgas efter nästa val.
Det senare är en fullt rimlig ståndpunkt. Problemet är att den motsäger den första.
Att SD fått igenom mycket har jag aldrig bestridit. Jag bestred ordet alla. Det ordet har du nu i praktiken tagit tillbaka själv.

Rätt, jag menade vallöfte som motsvara deras 21% vikt. Ganska många bra förslag gick igenom. Fler bra förslag kommer med en Tidö 2.0 valseger och kanske SD närmare 23%.
Citera
2026-08-13, 16:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Som om det fungerade så att riksdagsledamöterna personligen var ute på gatorna och försökte övertala folk att åka tillbaka till hemlandet (återvandring)

Det funkar inte så.

Hur gör du den tolkningen av min text?

Jag menar bara att de borde ställa krav på sina ”samarbetspartners”, precis som MP gjorde när de satt i allians med S. Trots att lilla MP bara låg på runt 4 % lyckades de köra över S och få igenom en hel del av sin politik. SD ligger på runt 20 % och ställer inga krav alls och låter sig bli överkörda. De beter sig som riktiga cucks.
Citera
2026-08-13, 16:17
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetaBurgarn
Hur gör du den tolkningen av min text?

Jag menar bara att de borde ställa krav på sina ”samarbetspartners”, precis som MP gjorde när de satt i allians med S. Trots att lilla MP bara låg på runt 4 % lyckades de köra över S och få igenom en hel del av sin politik. SD ligger på runt 20 % och ställer inga krav alls och låter sig bli överkörda. De beter sig som riktiga cucks.

Har du sett dagens Demoskop-mätning och vad tycker du?
Citera
2026-08-13, 16:23
Avstängd
Citat:
SD har uppfyllt alla vallöften från år 2022. Invandringen har minskat, fler har utvisats och återvandrat, fler kriminella sitter i fängelse och straffen för grova kriminella har skärpts. Samtidigt är det låg skatt på pension, arbete, mat, bensin och el. Hela vallöftet är uppfyllt, och SD kommer att öka sitt röstuantal ännu en gång i valet 2026.

Det skulle vara mycket mycket värre med vänstern som vill öka invandringen i Sverige.

Jo givetvis för de än bättre politik än vänstern, men det är extremt små justeringar i en mycket allvarlig situation som politikerna har satt oss i. Invandringen är fortfarande extremt hög om man tittar på statistik.
Citera
2026-08-13, 16:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Har du sett dagens Demoskop-mätning och vad tycker du?

Följer inte sånt, men du kan ju berätta?
Citera
2026-08-13, 16:27
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetaBurgarn
Följer inte sånt, men du kan ju berätta?

Du gillar Afs men skiter alltså i hur de står sig i opinionen?
Citera
2026-08-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du kan lika gärna säga att Afs är röstsplittare.

Jag ser att Örebropartiet har blivit er Afs-mongos nya hatobjekt. Det kommer bli surt när Markus kommer in i riksdagen i höst, samtidigt som Kasselstrand får kämpa på i ytterligare nya fyra år utan att få valsedlar betalda.

Nej eftersom AfS var nästan 10 år före ÖP och har ett partiprogram som inte i närheten liknar något annat parti så kvalar de inte in på definitionen av röstsplittare till skillnad från ÖP som inte säger något unikt förutom att använda egna ord(”transferiat” eller ”demografipolitik”) på vedertagna begrepp.
Vill tillägga att jag inte hatar några partier som är emot islamiseringen och massinvandringen av MENA. Jag unnar framgång åt alla, men det stjälper ju mer än det hjälper med alla dessa nystartade, identiska alternativ…
Citera
2026-08-13, 16:35
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Nej eftersom AfS var nästan 10 år före ÖP och har ett partiprogram som inte i närheten liknar något annat parti så kvalar de inte in på definitionen av röstsplittare till skillnad från ÖP som inte säger något unikt förutom att använda egna ord(”transferiat” eller ”demografipolitik”) på vedertagna begrepp.
Vill tillägga att jag inte hatar några partier som är emot islamiseringen och massinvandringen av MENA. Jag unnar framgång åt alla, men det stjälper ju mer än det hjälper med alla dessa nystartade, identiska alternativ…

Jaså, jag trodde du hatade SD. Bra att du inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in