Citat:
Ursprungligen postat av
allanmadsen
Jag jobbade i 10 år på lager INGEN hade truckkort inspektion gjorde 1 gång och ”Ja men ni ser ju ut att kunna köra truck” tack å hej
Folk kunde köra både påverkade och bakfulla
Hade bara kort för den där lilla trucken man kör i butiker typ, kanske A1? Men kostnaden för att BC skulle låta anställda köra den utan truckkort var mycket tyngre än att skicka iväg golk på utbildning då och då. 6000 kostade der per person. Fattar att mer avancerade också kostar mer, men i ärlighetens namn tycket jag att utbildningen ändå var helt värdelös. Var typ bara teoretiskt bullshit som borde vara självklart för alla. Tror jag fick framföra truck kanske 45 sek under utbildningen och därefter förväntades jag kunna sänka stabila och instabila pallar i jävligt tajta utrymmen. Typ potatisbingar staplade ovanpå varandra. Konsekvenserna där är förstås låga, men jag antar att utbildningarna för högre kompöexiteter fungerar på samma sätt. Det är bara ett diplom liksom ...
Således tror jag snarare att truckindpektioner borde vara lagerinspektioner överlag. Givetvis bör truckkort ingå, men även att säkerhetsrutiner följd osv. Jättevanligt att risker anmäls. Närra missar sker, men man gör inget förrän en olycka faktiskt inträffat.