2026-08-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Men för i helvete. En chaufför stänger ju där bak innan han kör iväg. Man kan ju inte stå vid en lastbrygga och köra iväg medan nån lossar med truck. Kan det verkligen vara så jävla idiotiskt?

Är det på Diplomat dörrar?

Om man backar till en port ser man inte om någon håller på där bak, speciellt om det finns vädertätning. Man öppnar/stänger dörrarna några meter ifrån porten. Så olyckan måste ha skett när chauffören rullade fram för att stänga. Därför det är så viktigt att man öppnar på sidan och kollar eller går in och frågar innan man rullar
Citera
2026-08-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Men för i helvete. En chaufför stänger ju där bak innan han kör iväg. Man kan ju inte stå vid en lastbrygga och köra iväg medan nån lossar med truck. Kan det verkligen vara så jävla idiotiskt?

Är det på Diplomat dörrar?

Nog har man sett genom åren att chaffisar bara kör när folk håller på att lasta ”Oj jag trodde ni var klara vid detta laget”

På mitt gamla företag så var chefen jävligt noga den som gick över markeringen till lastbryggan/zonen när lastbilarna var inne fick jordens utskällning

Chaufförerna lastar golvpersonalen plockar ordrarna allt för att undvika olyckor
Citera
2026-08-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leverpastej.macka
Om man backar till en port ser man inte om någon håller på där bak, speciellt om det finns vädertätning. Man öppnar/stänger dörrarna några meter ifrån porten. Så olyckan måste ha skett när chauffören rullade fram för att stänga. Därför det är så viktigt att man öppnar på sidan och kollar eller går in och frågar innan man rullar

Eller så lastar man av/på själv
Citera
2026-08-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Trist, men lagerarbetares liv är trotta allt mindre värda än mellanchefernas på kontoret. Tacka vet jag.. Vi har det bra....

Folk kör som galningar och inspektioner av truckar görs aldrig. Ansvaret till faller Mållgan... Hoppas platschefen smälls till ordentligt, för det lär garanterat finnas en uppsjö av säkerhetsbrister

Jag jobbade i 10 år på lager INGEN hade truckkort inspektion gjorde 1 gång och ”Ja men ni ser ju ut att kunna köra truck” tack å hej

Folk kunde köra både påverkade och bakfulla
Citera
2026-08-13, 15:51
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Jag jobbade i 10 år på lager INGEN hade truckkort inspektion gjorde 1 gång och ”Ja men ni ser ju ut att kunna köra truck” tack å hej

Folk kunde köra både påverkade och bakfulla

Hade bara kort för den där lilla trucken man kör i butiker typ, kanske A1? Men kostnaden för att BC skulle låta anställda köra den utan truckkort var mycket tyngre än att skicka iväg golk på utbildning då och då. 6000 kostade der per person. Fattar att mer avancerade också kostar mer, men i ärlighetens namn tycket jag att utbildningen ändå var helt värdelös. Var typ bara teoretiskt bullshit som borde vara självklart för alla. Tror jag fick framföra truck kanske 45 sek under utbildningen och därefter förväntades jag kunna sänka stabila och instabila pallar i jävligt tajta utrymmen. Typ potatisbingar staplade ovanpå varandra. Konsekvenserna där är förstås låga, men jag antar att utbildningarna för högre kompöexiteter fungerar på samma sätt. Det är bara ett diplom liksom ...

Således tror jag snarare att truckindpektioner borde vara lagerinspektioner överlag. Givetvis bör truckkort ingå, men även att säkerhetsrutiner följd osv. Jättevanligt att risker anmäls. Närra missar sker, men man gör inget förrän en olycka faktiskt inträffat.
Citera
2026-08-13, 15:53
Medlem
Biggedys avatar
Jag såg en sommarjobbare på schenker som rullade en pall med kinkelplattor och ramlade av lastbilen när han skulle lossa med en handjagare. Som tur var var den så tung att den stannade precis innan den skulle välta över honom.

Jag hade fått stå och tvätta blod i dagar om den hade tippat över honom.
Citera
2026-08-13, 15:54
Medlem
De är en 63-årig man. Tragiskt att dö på jobbet tyvärr. Speciellt att klämmas ihjäl
Citera
2026-08-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Eller så lastar man av/på själv
Beror på var man är. På vissa ställen sätter jag mig i trucken själv och på andra får jag absolut inte sitta i trucken
Citera
2026-08-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Hade bara kort för den där lilla trucken man kör i butiker typ, kanske A1? Men kostnaden för att BC skulle låta anställda köra den utan truckkort var mycket tyngre än att skicka iväg golk på utbildning då och då. 6000 kostade der per person. Fattar att mer avancerade också kostar mer, men i ärlighetens namn tycket jag att utbildningen ändå var helt värdelös. Var typ bara teoretiskt bullshit som borde vara självklart för alla. Tror jag fick framföra truck kanske 45 sek under utbildningen och därefter förväntades jag kunna sänka stabila och instabila pallar i jävligt tajta utrymmen. Typ potatisbingar staplade ovanpå varandra. Konsekvenserna där är förstås låga, men jag antar att utbildningarna för högre kompöexiteter fungerar på samma sätt. Det är bara ett diplom liksom ...

Således tror jag snarare att truckindpektioner borde vara lagerinspektioner överlag. Givetvis bör truckkort ingå, men även att säkerhetsrutiner följd osv. Jättevanligt att risker anmäls. Närra missar sker, men man gör inget förrän en olycka faktiskt inträffat.

Vi fick alla gå en truckutbildning precis innan jag slutade vår lärare bara " Fan ni kan köra ni är godkända på den delen vi kör teorin mer noggrant istället"
Citera
2026-08-13, 17:57
Medlem
karlgunnars avatar
Är tyvärr en klassiker att rattvridaren bara kör iväg trots att lastning eller lossning pågår. Därför bör varenda seriöst företag ha rutiner för hur detta ska undvikas. Det finns ju massor av lösningar på detta problem.
Citera
2026-08-13, 18:40
Medlem
Har alltid undrat varför man inte låser fast lastbilarna tills nån ansvarig eller två ger klartecken att det är ok att åka iväg?
Kan inte bli så jävla mycket dyrare när man ändå bygger lastbryggor....
Citera
2026-08-14, 11:45
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Nja då hade han nog tagit pension redan om han hunnit fylla 65, fyller man på första halvåret går många i pension vid semestern och senare delen av året går vid nyår. Vet inte så många som går dagen man fyller faktiskt..
Varför tror du att man går vid 65? En kärring på mitt jobb gick vid 67 nyligen, en annan 66. Många har riktålder 68 och yngre generationer får räkna med att få en pensionsåldern på runt 70. Du får uppdatera dig lie.
Så här blir det när 1,5 - 2 miljoner MENA och negrer har kommit hit och inte jobbar in en spänn men pension ska de ha i alla fall. Vem tror du ska jobba ihop det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in