2026-08-13, 09:56
Medlem
Mailmanss avatar
Personligen skulle jag få mer ångest av detta än att jobba på en arbetsplats jag hatar
Citera
2026-08-13, 10:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Gjorde det då jag var trettio och fick nog av arbetsgivaren. Mycket bra beslut. Startade sen eget företag.
Citera
2026-08-13, 10:43
Medlem
Man ska inte vara på en plats man inte trivs på. Allt för många boomers som tycker man ska vara lojal åt sin arbetsgivare och ser det som något kontroversiellt att emellanåt ta ett beslut som kanske känns rätt, men som man inte har planerat i minsta detalj.

När du väl har sagt upp dig lär du kanske få mer energi att fundera över vad du egentligen vill göra i livet.
Citera
2026-08-13, 11:36
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Har någon här erfarenhet av att bara säga upp sig på dagen, efter många år på samma ställe, utan nytt jobb eller någon plan B?

Inte för att man har en genomtänkt karriärplan, utan för att man helt enkelt fått nog. Kanske blivit en zombie, tröttnat på jobbet, kollegorna och rutinerna, eller fått en uppenbarelse om att man håller på att ruttnar bort. Kanske gått in i väggen eller fått en ordentlig livskris?

Vad hände när ni eller någon ni kände tog steget?

Och framför allt: ångrade ni er, byttes en ångest ut mot en annan, eller var det bästa beslutet ni tagit?

Det har jag gjort flera gånger!!!

Speciellt när jag känner att jag inte längre trivs och
det är samma saker dag ut och dag in.
Då tröttnar jag och slutar.

För mig är det viktigt att trivas med det jag gör,

På ngt sätt har det alltid löst sig.

Jag har jobbat mycket som kock inom
frsk,skola och äldreboenden.

När jag har tröttnat och slutat har det varit på
fasta anställningar,är jag för länge på samma
ställe och inte längre lär mig något så tröttnar jag.

Ofta har jag då hoppat på ngn uthyrningsfirma,
men sökt andra jobb under tiden då med typ
mamma/pappa vikariat.
Citera
2026-08-13, 12:03
Medlem
Ja jag gjorde det efter två år eftersom jag inte alls trivdes längre. En kollega blev gruppchef, jag fick arbetsuppgifter jag inte var kvalificerad för och det fanns ingen som hjälpte mig. Litet företag.
Ångrar inte det även om det tog ett par år att hitta ett bra jobb igen, fastnade i ströjobb.

Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Har någon här erfarenhet av att bara säga upp sig på dagen, efter många år på samma ställe, utan nytt jobb eller någon plan B?

Inte för att man har en genomtänkt karriärplan, utan för att man helt enkelt fått nog. Kanske blivit en zombie, tröttnat på jobbet, kollegorna och rutinerna, eller fått en uppenbarelse om att man håller på att ruttnar bort. Kanske gått in i väggen eller fått en ordentlig livskris?

Vad hände när ni eller någon ni kände tog steget?

Och framför allt: ångrade ni er, byttes en ångest ut mot en annan, eller var det bästa beslutet ni tagit?
Citera
2026-08-13, 12:15
Avslutad
När jag läser tråden så säger jag bara: Åå Good, bra att det ska bli tuffare för arbetslösa. Var är den gode Marco Star som i inlägg efter inlägg kämpar som Don Quijote mot etablissemanget och för de arbetslösa? Arbetslösa som visar sig vara snurrande väderkvarnar som går hän hit än dit men inte vill vara fast i arbete
Citera
2026-08-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag har aldrig sökt jobb när jag redan haft ett, jag tycker det är skönt att ta några månaders semester mellan jobben. Så länge du har pengar för några månader så hittar du nog något, så klart beroende på vad du har för erfarenheter osv.

Är inte det en jäkla risk för nollad SGI osv on något skulle hända under den perioden eller strax efter?
Citera
2026-08-13, 14:11
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Min far gjorde det för många år sedan när han kom ihop sig med ledningen på sitt jobb, han fick snabbt ett annat jobb som verkmästare så det var aldrig något problem för oss i familjen mer än att vi flyttade till en annan del av kommunen!
Citera
2026-08-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Man ska inte vara på en plats man inte trivs på. Allt för många boomers som tycker man ska vara lojal åt sin arbetsgivare och ser det som något kontroversiellt att emellanåt ta ett beslut som kanske känns rätt, men som man inte har planerat i minsta detalj.

Handlar inte om att vara lojal utan att det i regel är lättare att få ett nytt jobb om man redan har ett eftersom man då.inte söker av desperation.
Citera
2026-08-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är inte det en jäkla risk för nollad SGI osv on något skulle hända under den perioden eller strax efter?

Jag vet inte vad SGI är för något. Är det som SFI?
Citera
2026-08-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag vet inte vad SGI är för något. Är det som SFI?

Trollar du? Varför tror du det skulle ha med SFI att göra?

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjukpenninggrundande-inkomst-sgi
Citera
2026-08-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Trollar du? Varför tror du det skulle ha med SFI att göra?

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjukpenninggrundande-inkomst-sgi

Vad har sjukpenning med att byta jobb att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in