2026-08-13, 10:32
Medlem
En Frida Bratt från Dagens industri påstår i Nyhetsmorgon tv4 att inflationen är dopad och borde ligga på 2% i stället för 0,7.
Nu ska dom förringa Tidöregeringens åtgärder för att få ner inflationen i ett försök att påverka valet förstås.
Citera
2026-08-13, 10:33
Medlem
Jag tycker det har känts som vi fått propagandasiffror ända sen covid gällande inflation.
Citera
2026-08-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Jag tycker det har känts som vi fått propagandasiffror ända sen covid gällande inflation.

Vi befinner oss i lågkonjuktur men ingen vill prata om det, utan de låtsats som att det regnar istället.
Citera
2026-08-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
En Frida Bratt från Dagens industri påstår i Nyhetsmorgon tv4 att inflationen är dopad och borde ligga på 2% i stället för 0,7.
Nu ska dom förringa Tidöregeringens åtgärder för att få ner inflationen i ett försök att påverka valet förstås.

Det är klart att den är dopad när man sänker priser tillfälligt.
Vill man få till något vettigt så gör man väl riktiga ändringar?
Citera
2026-08-13, 10:54
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Påstår frida bratt att vi skulle ha en inflation på 0,7% på årsbasis?

Före covid gav jag 29 och 39kr kg för svensk köttfärs( vanlig lockvara då). Igår gav jag 118kr för ett kilo i samma butik.

Att trycka 100 miljarder nya pengar och skicka till ukraina är inte särskilt inflationsbekämpande.

För inte så länge sedan hade vi samma uppfattning om vilka som är lämpliga för ett visst ämbete. Det gällde för riksdagsmän, och för journalister, för poliser och brandmän.

Uppenbarligen pratar vi inte ens samma språk längre.
Citera
2026-08-13, 11:36
Medlem
Citat:
Då uttrycker hon sig i så fall som en IQ 70 hillbilly.

Vad hon borde säga är att några tillfälliga skattesänkningar sänker priserna så inflationen faller temporärt.

När de tillfälliga skattesänkningarna upphör blir det istället en inflationspuckel uppåt.

Alla kan dock vara övertygade om att Riksbankens direktion kommer att ignorera den tillfälliga påverkan fullständigt.

Det här handlar nog snarare om att Frida Bratt skall får någon minut extra i media så hon kan upprätthålla sitt marknadsvärde.
Citera
2026-08-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Påstår frida bratt att vi skulle ha en inflation på 0,7% på årsbasis?
Ja, och det har hon rätt i.

Citat:
Före covid gav jag 29 och 39kr kg för svensk köttfärs( vanlig lockvara då). Igår gav jag 118kr för ett kilo i samma butik.
Och vad du inte begriper är att KPI inte bara beräknas på den köttfärs DU råkar köpa.

Utan på de varor och tjänster som hushållen i Sverige köper.

Kan du försöka vara lite mindre egocentrisk. Nationalekonomisk makrodata handlar inte om DIG.
Citera
2026-08-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vi befinner oss i lågkonjuktur men ingen vill prata om det, utan de låtsats som att det regnar istället.
Väl talat! Ekonomi ska konsumeras utanför etablerad media, dvs statskontrollen drivs väl både av inkompetens och framförallt propaganda. Silent depression sedan 2008, pga tekniska skäl. Inflation; har det varit ngn sedan 1982, typ?
Citera
2026-08-13, 12:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, och det har hon rätt i.

Och vad du inte begriper är att KPI inte bara beräknas på den köttfärs DU råkar köpa.

Utan på de varor och tjänster som hushållen i Sverige köper.

Kan du försöka vara lite mindre egocentrisk. Nationalekonomisk makrodata handlar inte om DIG.
Så du tror att inflationen är 0,7% på årsbasis i sverige?

Du förstår inte att köttfärs är en av de varor som ingår i inflationen?

Du märkte alltså inte att jag skrev när sverige trycker 100 miljarder i tomma luften och ger bort till ukraina? (låter det som om det handlar om mig?)

Jag vet precis hur man fuskar med KPI för att slippa räkna upp bidragen, och gjort sedan 80-talet.

Tror man att sveriges inflation är 0,7% på årsbasis är man idiot.
Citera
2026-08-13, 12:50
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
När du skriver "En Frida Bratt från Dagens Industri" får man känslan av tt det är första gången som du sett hennes namn. Frida Bratt har varit en medial ekonomisk kommentator under rätt lång tid och välkänd inom finansiella kretsar även för den breda massan. Frida är ingen random ekonom-wannabe utan ett aktat namn i den ekonomiskt mediala världen.

Med det sagt...
Frida Bratt har rätt i sak. Regeringen har infört temporära mat- och energiskattesänkningar. Utan dessa så skulle inflationen mycket troligt ha legat på ca 2,0% för juni. Det kan man räkna sig fram till vilket Frida uppenbarligen gjort. Sen kan man välja att tolka och vinkla detta. Man kan ju undra varför regeringen genomfört dessa temporära skattesänkningar och är man illsinnig så påstår man att det är ett försök att påverka valet. Samtidigt spelar det egentligen ingen roll ad en regering gör för
den kommer ändå alltid att få kritik.

Jag anser att regeringen gjort rätt som genomfört dessa skattesänkningar. Anledningen är att Sverige fortfarande befinner sig i en lågkonjuktur. Jag trodde att vi skulle ha tagit oss ur denna lågkonjuktur för länge sedan men den har visat sig vara ganska seg. Inflationen har tryckts ned till dit den "ska" vara men det vill sig ändå inte riktigt och detta har ju Bettan et al också kunnat konstatera. Ett sätt att få fart på ekonomin är att se till så att mer pengar kommer i omlopp. Det går att göra på många olika sätt. Regeringen valde att sänka matmomsen vilket har lett till att matpriserna i juni 2026 var ca 7% lägre än matpriserna 2025 enligt SCB. Det är framför allt denna skattesänkning som lett till att inflationen nu är så låg som 0,7%.

Var det rätt eller fel av regeringen? Tja, detta kan man tvista om länge. Jag anser att det var dels rätt att göra något och dels att just matmomsen var en bra väg att gå. Att det var rätt att göra något anser jag är för att Sverige har en seglivad lågkonjuktur och för att få fart på ekonomin anser jag att det är en god idé att tillföra lite bränsle. Tänk dig en lägereld som inte riktigt vill ta sig. Man kan låta den vara och hoppas på det bästa eller så lägger man på mer ved. Jag hade lagt på mer ved och det är lite det som regeringen också gjort. Samtidigt tycker jag att det var en bra tidpunkt att göra det på för inflationen hade redan tryckts ned för det är ju så att om man tillför bränsle så flammar brasan upp och i den här analogin betyder det att inflationen kommer att ta fart. Eftersom den är där den är så ger det nödvändigt spelutrymme så att säga.

Var det en bra skatt att sänka? Jag anser det. Just matmomsen slår väldigt brett i hela samhället. Vi måste ju alla äta så matmomsen påverkar oss alla. Det är också en ganska enkel åtgärd istället för att försöka rikta åtgärderna med olika höjda bidrag eller speciella skattesänkningar som dels slår olika och dels kan vara svåra att ändra på i ett senare läge. Nu gör man detta under en begränsad tid och tänket är att konjukturen har vänt när tiden för den sänkta matmomsen löper ut och att ekonomin då bättre klarar av att matmomsen går tillbaka till ordinarie nivå.

Men som sagt. Detta kan alla läger på den politiska skalan yla och joddla om till dödagar men för egen del tycker jag inte mig ha sett så mycket kritik mot den sänkta matmomsen från oppositionen. Den kritik jag sett har varit spretig och allmänt hållen samt inte speciellt högljudd. Mest för syns skull. Vad jag vet var det inget parti som motsatte sig den sänkta matmomsen. Sossarna ville själva sänka matmomsen. deras kritik har mest gått ut på att sänkningen skedde för sent. Centern hade med samma sänkning i sin skuggbudget. MP ställde sig bakom sänkningen. Vänsterpartiet är som de är så de var skeptiska mot momssänkningen men menar samtidigt att den bör behållas om den får ned priserna vilket ju var/är hela idén med sänkningen (och som också skett).

Jag tror det blir svårt för något parti att peka finger mot regeringen och påstå att den sänkta matmomsen skulle vara ett försök att påverka valet just därför att ingen egentligen motsatte sig sänkningen.

Summa summarum som jag ser det...
Ja, inflationen är "dopad".
Frida Bratt har rätt.
Nej, det lär inte vara så många som kommer att förringa regeringens åtgärd.
Jag anser att det var en bra åtgärd, vid rätt tidpunkt.
Citera
2026-08-13, 13:05
Medlem
santos_devilles avatar
Sänkt bensinskatt (På tidsbestämd tid)
Slopad matmoms (På tidsbestämd tid)

Klart som fan den är dopad. Vi får mer pengar i plånboken på lån. Sen när det är över så återgår vi till det normala
Citera
2026-08-13, 13:19
Medlem
Citat:
Så du tror att inflationen är 0,7% på årsbasis i sverige?
Det är uppmätt.

Citat:
Tror man att sveriges inflation är 0,7% på årsbasis är man idiot.
Och där visar det sig att det du ägnar dig åt är trosfrågor.

Men tråden handlar inte om dina trosfrågor utan vad som är uppmätt.

Citat:
Du förstår inte att köttfärs är en av de varor som ingår i inflationen?
Vi andra lär veta att det är en av alla varorna som är uppmätta.

Du med din tro verkar dock tro att det är den enda varan.

Men du är inte ensam med din tro.
Ni är ett gäng som tror att just de varor ni handlar måste ha prisförändrats exakt som KPI.

Citat:
Jag vet precis hur man fuskar med KPI för att slippa räkna upp bidragen, och gjort sedan 80-talet.
Är det inte mer korrekt att säga att du tror det.

Citat:
Du märkte alltså inte att jag skrev när sverige trycker 100 miljarder i tomma luften och ger bort till ukraina?
Du tror väl att det påverkar KPI. Men det där är inget som hushållen köper av näringslivet.

Sedan det där med tomma luften. Vems balansräkning är det du syftar på där, som blir helt sned.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in