2026-08-12, 08:36
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Ja som ni vet var världen inte så PK för i tiden. Satt och lyssnade på Dire Straits Money for nothing och slogs av att den texten hade inte funkat idag. Mark Knopfler sjunger om faggots som är miljonärer.

Har ni fler exempel på låtar som hade gått bort idag pga homofobi.
Vill man ha rejält homofobisk musik kan man titta på lite andra kulturer. Buju Bantons Boom bye bye till exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=mreRxLRtX-w&list=RDmreRxLRtX-w&start_radio=1
It's like boom bye bye inna batty boy head
Rude boy nah promote no nasty man, dem haffi dead

Eller Sizzla Pump up:
https://www.youtube.com/watch?v=zly0UOEwnW8&list=RDzly0UOEwnW8&start_radio =1
"shot batty boy my big gun boom"

Eller Beanie Mens Damn:
https://www.youtube.com/watch?v=1nfF0RPnZAs&list=RD1nfF0RPnZAs&start_radio =1
Citera
2026-08-12, 08:37
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Hade en lärarare i engelska som ägnade en hel lektion på 80-talet som översatte den ordagrant! Med förklaringar till all slang. Vill minnas att han blev lite orosanmäld efter det, så pryda människor fanns även då. Var nog många av oss elever som inte spelade den mer då våra föräldrar hörde, när vi hade förstått. Den är inte vacker..

Kan nog finnas någon här på FB närmare 60 i sydsverige som också var med om Bob som läraren hette.

Frank Zappa var förvånad över att låten om Bobby Brown var sådan hit i Sverige.
Citera
2026-08-12, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Undantaget är Sverige, där Proggen bestämde. Här formulerade röda musikanterna AfZel1us & W1ehe och populära vänstergruppen Nat1onalteatern narrativet. A B B A , ansågs av dessa som kommersiellt skräp.

Sverige: Proggen, styrde musiken. Och sekter långt vänsterut styrde Proggen genom sina inflytelserika nyckelpersoner i kulturvärlden.

Stora världen: Att påstå att Dire Straits var mörkermän, är bara patetiskt.
Det där stämmer inte.

Den svenska proggscenen var starkt influerad av framförallt engelskspråkig pop och rock. I USA finns en tradition av politisk musik som är någorlunda kommersiell sedan åtminstone 50-talet. Hippierörelsen, vietnamprotesterna och 68-rörelsen medförde en våg av politisk populärmusik i hela västvärlden.

Sverige var långt ifrån först och inom proggrörelsen förekom även en hel del musik som inte var explicit politisk alls.
Citera
2026-08-12, 11:12
Medlem
C.B.G.s avatar
En gammal klassiker från 80-talets slut är "Don't Blow Bubbles" med rastafaripunkarna Bad Brains.

Vill minnas att låten var kontroversiell inom punkkretsar redan då. Jag är inte helt säker men jag tror att nyutgåvor efter millennieskiftet har plockat bort låten.

https://www.youtube.com/watch?v=sawjmW7LL1I&list=RDsawjmW7LL1I&start_radio =1
Citera
2026-08-12, 15:50
Medlem
Refrängen:

Bögarna kommer med AIDS till oss,
Jag blir så förbannad (att) Jag börjar slåss
Homodjävlar! Håll er hemma!
Annars skär vi loss era lemmar!
Vi hatar er,Era djävla svin
Var som folk. Blommor och Bin

Kan väl knappast anses PK idag
Citera
2026-08-12, 17:09
Medlem
Är inte Whitesnakes texter mycket sånt som triggar woke-gänget idag? Fast det är väl iofs ingen under 45 som har koll på dem iofs...
Citera
2026-08-12, 17:15
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strikeoutboy
Magnus ugglas låt jag skiter har en rad, "dom är bögar allihopa" som antagligen inte skulle anses rumsren idag.

Tänkte också på den. Även låten "bli gay" av Uggla kanske. Meningen "så blev jag avvikarnas talesman" skulle kanske inte flyga idag. Låten i sig kanske inte är homofobisk men den handlar om att bli bög enbart för att få uppmärksamhet så säkert problematiskt enligt en del.
Citera
2026-08-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Frank Zappa var förvånad över att låten om Bobby Brown var sådan hit i Sverige.
Kan jag tänka mig. Jisses, tonåringar dansade tryckare till den, utan att ha ägnat texten någon närmare eftertanke. Säger nog faktiskt en del om folk i stora drag.
Citera
2026-08-13, 08:37
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Bandet H.M.F hade en låt som hette Rövknullande Svin.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in