Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Snacket nu är ju att vissa arbetstagare kan jobba hemifrån och utan problem vara på jobbet även om de har lite feber, snuvig eller till och med brutit benet medans en person inom industrin, vården och andra arbetsplatser helt enkelt inte kan det utan måste helt enkelt sjukskriva sig.
Jag jobbar hemifrån och har jobbat ett flertal gånger då jag inte mått 100% men ändå kunnat utföra mitt jobb även om det inte blir full tid kanske. En sjuksyrra hade inte kunnat göra så.
Det är väl just här snacket ligger just nu men själv tycker jag det är bra att ha denna karensdag för att rensa bland alla måndagssjuka.
Så är det. Det är inte rättvist. Men å andra sidan är fullständig millimeterrättvisa omöjlig och frågan är om den ens vore önskvärd.
Nackdelarna skulle nog ändå vara fler än fördelarna om karensdagen togs bort. Vissa skulle börja bli "sjuka" väldigt ofta.
Och till frågan om vem som kommer att vika sig av S och C så visar ju de senaste 10-15 årens historia att det är S som är en dörrmatta åt C numera.
S låter gärna C bestämma innehållet i politiken, så länge statsministern är S-märkt.
Så det är bra att C nu förtydligar inför valet att det inte blir någon avskaffad karens.