2026-08-13, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Förutom invandringen har Sverige haft en fantastisk utveckling i företagande, reallöner och möjlighet att bli rik på börsen.

70 och 80 talet var två helt förlorade decennier för Sverige ekonomiskt som socialdemokraterna helt fördärvade bort.
Reallönerna mellan 70 och 90 steg knappt alls.

100%. Reallöner har ökat bra och man kan tjäna bra pengar i börsen med indexfonder eller enskilda utdelningsaktier på ISK.
Jämför detta med vänsternkommunisternas löntagarfonder under 80talet. Helt sjukt
Citera
2026-08-13, 08:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du missar hela poängen. Det jag får med ALLA partier utanför "blocket" är öppen och fri diskussion, och en ärlig tävling om väljarnas röster. Alla tycker inte som jag, men jag kan själv välja det parti (och den kandidat) jag vill. Det ÄR demokrati, och själva demokratin och att den funkar är 1000X viktigare för mig än vem som vinner valet.

Tidö-blocket är anti-demokrati, ett sätt att frånta de svenska väljarna möjlighet att själva välja vilka partier som går bra i valet, som därför har fått stöd av väljarna för sin politik. Just den politik som de fritt och ivrigt debatterat med andra politiska partier om.

Tidö-blocket är otydlig brungrå massa vars huvudsakliga budskap till det svenska folket är "om vi blir störst tillsammans så bildar vi regering". Samtidigt blockerar blocket väljarnas möjlighet att i normal ordning välja ett parti att rösta på för att man gillar det partiets politik, det man röstar på är "Blocket" och vilken politik "Blocket" har tänkt sig säger det inte. Det är ofattbart för mig att en sådan konstruktion har över 40% stöd, i Sverige. Och det har inget med "höger" eller "vänster" att göra, bara med oss väljares möjlighet att faktiskt välja.

Så varje gång nån skriver inlägg som understryker den totalitära Tidö-strukturen genom att jämföra med den normala demokratiska diskussionen som försiggår ENBART bland oppositionen så hoppas jag att ytterligare väljare får upp ögonen för att INTE rösta på ett block. ALDRIG rösta på ett "block", oberoende av vad det består av.

Och när "blockets" politiker påstår att väljare "vet vad man får" så är det den största lögnen hittills i hela valrörelsen. Man har ingen jävla aning vad man får med "blocket", för det berättar "blocket" inte. Trots att man alltså redan gjort upp om att sitta tillsammans i regering. Men med vilken politik? Eller menar de verkligen allvar när de säger: "det får man se sen efter valet". För det är vad Kristersson, Åkesson och Mohamsson de facto har sagt (Busch verkar faktiskt ha litet mer mellan öronen i det avseendet).

Så ja, en "demokratisk röra" är ALLTID tusen gånger bättre än ett "odemokratiskt block". Och det är för mig underligt att det nu landat i en konstellation där det ligger ett gråbrunt block till "höger", medan demokratin frodas till "vänster". När jag i tiderna började rösta så röstade jag på M, och en av grundorsakerna var att det då kändes precis tvärtom, också om det inte var ett designat block som Kristerssons så kändes det som att det fanns ett slags "rött block" i svensk politik. Så nåt "block" kommer jag aldrig att rösta på, enligt den för mig heliga principen att demokratin som sådan ALLTID måste komma först. Och jag hoppas innerligt att en tillräckligt stor del av de svenska väljarna känner på samma sätt. Om det här landet landar i två "block" så är Sverige på riktigt kört, och i så fall är det M, KD, L och SD som bär det oförlåtliga ansvaret.
Block har vi haft allt sedan sossarna själva fick över 50% och det var väldigt länge sedan, innan jag började rösta. Allt sedan dess har vi haft block och samarbetspolitik, på gott och ont. Man vet inte riktigt vad man får. Så spretigt som det ser ut i dag på vänstersidan tror jag aldrig jag varit med om tidigare. Då har jag ändå röstat i ett antal val. Får väl se om V och C gör allvar av sina hot/löften.
I slutändan tror jag inte det. V har alltid varit ett stödhjul för sossarna. Credd till Dadgostar om hon sänker dem, för hon kommer inte att få sitta vid det runda bordet den här gången heller.
Citera
2026-08-13, 08:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det har varit karensdag i någon form i stort sett ända sedan jag började mitt arbetsliv på 70-talet, med ett uppehåll något år i skarven runt 90-talets början. 1955-1967 var det 3 dagar.

Inte fan har har det varit något problem, är man sjuk så är man väl oftast det flera dagar och är man "sjuk varje måndag" kan man gärna stå för den kostnaden själv!!!

Kroniskt sjuka som har många sjukdagar/insjuknar oftare än andra, har möjlighet att ansöka hos Försäkringskassan om att slippa karensdagen.

Det här är en jävla ickefråga, som sossarna och Magda försöker blåsa upp till något mycket större än det egentligen är.... För att göra det till en "valfråga", man fattar ju vilka som tycker den är viktig...

Snacket nu är ju att vissa arbetstagare kan jobba hemifrån och utan problem vara på jobbet även om de har lite feber, snuvig eller till och med brutit benet medans en person inom industrin, vården och andra arbetsplatser helt enkelt inte kan det utan måste helt enkelt sjukskriva sig.
Jag jobbar hemifrån och har jobbat ett flertal gånger då jag inte mått 100% men ändå kunnat utföra mitt jobb även om det inte blir full tid kanske. En sjuksyrra hade inte kunnat göra så.

Det är väl just här snacket ligger just nu men själv tycker jag det är bra att ha denna karensdag för att rensa bland alla måndagssjuka.
Citera
2026-08-13, 08:49
Medlem
Necriss avatar
Om man tar bort karensdagen måste man samtidigt glra det lättare att sparka folk, om man vill att ändringen ska fungera.
Citera
2026-08-13, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Snacket nu är ju att vissa arbetstagare kan jobba hemifrån och utan problem vara på jobbet även om de har lite feber, snuvig eller till och med brutit benet medans en person inom industrin, vården och andra arbetsplatser helt enkelt inte kan det utan måste helt enkelt sjukskriva sig.
Jag jobbar hemifrån och har jobbat ett flertal gånger då jag inte mått 100% men ändå kunnat utföra mitt jobb även om det inte blir full tid kanske. En sjuksyrra hade inte kunnat göra så.

Det är väl just här snacket ligger just nu men själv tycker jag det är bra att ha denna karensdag för att rensa bland alla måndagssjuka.
Så trött på sånt där avundsjukesnack. Villkor skiljer mellan jobb, så är det bara. Men fine, om det blir bort med karensdan så kan man ju strunta i att jobba om man känner sig lite hostig. Funkar för mig men arbetsgivarna får högre kostnader.
Citera
2026-08-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Så är det. Det är inte rättvist. Men å andra sidan är fullständig millimeterrättvisa omöjlig och frågan är om den ens vore önskvärd.

Nackdelarna skulle nog ändå vara fler än fördelarna om karensdagen togs bort. Vissa skulle börja bli "sjuka" väldigt ofta.

Och till frågan om vem som kommer att vika sig av S och C så visar ju de senaste 10-15 årens historia att det är S som är en dörrmatta åt C numera.

S låter gärna C bestämma innehållet i politiken, så länge statsministern är S-märkt.

Så det är bra att C nu förtydligar inför valet att det inte blir någon avskaffad karens.
Citera
2026-08-13, 08:55
Medlem
Thand Ringqvist är nu i samma situation som Annie Lööf inför valet 2018. Partiet hatar SD och vill helst försöka tvinga M och KD att inte fortsätta/inte utöka samarbetet med SD - men man vill samtidigt för död och pina inte framstå som ett stödparti till sossarna om dessa skulle hamna i ett bra läge efter valet. Man vill agera dirigent för vem som får lov att sitta i regeringen (förmodligen tillsammans med MP).- Detta innebär faktiskt att man försöker ta mer plats än väljarna är beredda att ge en, och därmed ökar man på förvirringen.

C vägrar dessutom acceptera att Reinfeldts och Olofssons "gamla allians" i praktiken är död sedan tio år tillbaka.
Citera
2026-08-13, 08:59
Medlem
Den här diskussionen om att det är orättvist att vissa kan jobba hemma när de är krassliga, och andra inte, är intressant tycker jag.
Vad är inte orättvist? Livet är orättvist, vi föds med olika förutsättningar.
Vi gör olika yrkesval, en del yrken har vissa fördelar och andra nackdelar, andra tvärtom.
Att man jobbar som sjuk på hemmakontoret är inte så kul heller, är man sjuk mår man inte toppen.
Jag hade älskat att vara sjukskriven och ha en vikarie som gjorde mitt jobb och sedan komma tillbaka frisk och utan backlog.
Om karensavdraget försvinner tror jag att jag som hemmajobbare kommer sjukskriva mig lite mer och inte sitta och jobba sjuk. Undrar hur många som resonerar likadant. Har man räknat med den kostnaden också när man utvärderar förslaget?
Citera
2026-08-13, 09:00
Medlem
Twitterturkens avatar
Alla förstår ju att alla dessa röda linjer som dras innan valet enbart är teater, politikerna tycker identiskt med varandra i 99% av alla politiska frågor.

Motsatsen till "konsensus" är "populism" i Sverige, vilket är det största hotet mot världsordningen.
Citera
2026-08-13, 09:12
Medlem
Kokkashugis avatar
Bra av Centern! Äntligen något vettigt.

S kommer att vika ner sig åt alla håll och kanter för makten, inget nytt under solen.
Kommer att bli en jävla röra iaf, hoppas det skiter sig.

Hoppas att det borgerliga blocket kan utnyttja detta på ett intelligent vis, inte bara peka på det uppenbara och skrika som en sosse, utan verkligen dra ner byxorna sakta och effektivt, låta sossarna sätta krokben för sig själva.
Citera
2026-08-13, 09:13
Medlem
Kokkashugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finasteridarn
vilka små råttor c är jeavla politker känn n er 100k i månad för att göra ingenting men en vanlig arbet ska inte få vare sjuk

Du får ditt socialbidrag även om högern tar makten, du kan somna om i ditt rus.
Citera
2026-08-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
Hoppas att det borgerliga blocket kan utnyttja detta

Tyvärr svenska högern förstå inte hur mycket makt har de.
C+Tidö+AfS räcker för att vänstern får ALDRIG igen inflytande i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in