2026-08-10, 22:34
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Påstår du att det är nyttigt eller vad menar du?

Jag påstod inte just detta i mitt inlägg. Men ja, cannabis är nyttigt för kropp, knopp och själ.
Citera
2026-08-11, 08:59
Medlem
bo-jerrys avatar
Vilken vetenskaplig artikel påstår att det är hälsosamt? Eller är detta något självupplevt?
Citera
2026-08-12, 06:53
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skink-Killen
Jag inleder tråden med att säga att jag är otroligt obrydd om politik då det ändå bara känns som ett spel för galleriet. Hittils tycker jag inte livet har förändrats på något kännbart sätt det åren det slår över från ett rött kontra blått styre. Jag har därför alltid röstat lila (Pirat Partiet) då jag tycker att det känns bättre än att skita i att rösta.

Har vi några andra partier som vågar lyfta frågan om avkriminalisering?

Jag skickade ut en enkät till olika partier gällande narkotikapolitiken, här är en kort sammanfattning;

Socialdemokraterna: Inget svar.
Moderaterna: Inget svar.
Liberalerna: Inget svar.
Kristdemokraterna: Inget svar.
Vänsterpartiet: Inget svar.
Sverigedemokraterna: Inget svar.
Miljöpartiet: Inget svar.
Centerpartiet: Vill ha en good samaritan lag, vill ej avkriminalisera bruket eller utreda en legalisering av cannabis.

Medborgerlig Samling: Inget svar.
Alternativ för Sverige: Inget svar.
Piratpartiet: Vill avkriminalisera bruket av all narkotika och legalisera cannabis.
Senast redigerad av TongLongLC 2026-08-12 kl. 07:15.
Citera
2026-08-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Jag skickade ut en enkät till olika partier gällande narkotikapolitiken, här är en kort sammanfattning;

Centerpartiet: Vill ha en good samaritan lag, vill ej avkriminalisera bruket eller utreda en legalisering av cannabis.

Piratpartiet: Vill avkriminalisera bruket av all narkotika och legalisera cannabis.
Du kan även lägga till partiet Volt på den listan.
https://voltsverige.org/policyer/misc/legalisera-produktion-och-anvandning-av-cannabis
Citera
2026-08-12, 12:31
Medlem
I dag så är det alkoholen och moral som styr Sverige. Vi måste kämpa för att få bort rusdrycker och alkohol från Sverige först, sedan när vi börjar få bättre folkhälsa då bör vi införa cannabis.
Samtidigt är det viktigt att dessa människor som inte vill att folkhälsan ska bli bättre, utesluts från samhället, vi kan skicka dom till Ryssland? Där kan de dricka sin sprit och fortsätta med deras nedgång i livet.
Citera
2026-08-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC

Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Du kan även lägga till partiet Volt på den listan.
https://voltsverige.org/policyer/misc/legalisera-produktion-och-anvandning-av-cannabis

Klassiskt Liberala Partiet känns givna att ta med också
Citera
2026-08-12, 21:58
Medlem
Citat:
Du får nog vänta till forskare kan intyga att det är ofarligt med röka

Varför? Massa farliga saker är ju lagliga.
Citera
2026-08-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Klassiskt Liberala Partiet känns givna att ta med också
Deras politik är ju fan endast för att gynna oligarker och ingen annan.
Låter mer som en rysk påverkansoperation än svensk politik...
Senast redigerad av Xacoon 2026-08-13 kl. 08:15.
Citera
2026-08-13, 10:35
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Varför? Massa farliga saker är ju lagliga.

Jo men det är svårt att ändra regler till att fler dåliga idiotgrejer ska vara lagliga. Jag vet att sprit och speedway är lagligt och att folk dör. Låt knark som är farligt och belastande för samhället vara olagligt och sluta vara ett knarkare. Gör nått och bidra istället, skaffa ett arbete tex.
Citera
2026-08-13, 11:17
Medlem
Citat:
Jo men det är svårt att ändra regler till att fler dåliga idiotgrejer ska vara lagliga. Jag vet att sprit och speedway är lagligt och att folk dör. Låt knark som är farligt och belastande för samhället vara olagligt och sluta vara ett knarkare. Gör nått och bidra istället, skaffa ett arbete tex.
Men kriminaliseringen är det som är farligt med cannabis då ingen större forskning ens får förekomma i landet. Detta har skapat en enorm marknad för altonoider som kan vara och är farliga för hälsan.

Legalisera och reglera marknaden för att minska skadorna i samhället.
Citera
2026-08-13, 11:38
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skink-Killen
Jag inleder tråden med att säga att jag är otroligt obrydd om politik då det ändå bara känns som ett spel för galleriet. Hittils tycker jag inte livet har förändrats på något kännbart sätt det åren det slår över från ett rött kontra blått styre. Jag har därför alltid röstat lila (Pirat Partiet) då jag tycker att det känns bättre än att skita i att rösta.

Har vi några andra partier som vågar lyfta frågan om avkriminalisering?
Professorn i neurobiologi, David Nutt, vid Imperial College London, hävdar att cannabis och övriga hallucinogener borde legaliseras för vuxna. Precis som du skriver är de inte särskilt farliga, särskilt inte i en jämförelse med alkohol.

Den svenska narkotikapolitiken är lika förlegad och fri från naturvetenskap som Nordkoreas... Vår politik havererade redan på 1960-talet när fascister som Bejerot stämplade cannabis som tung narkotika.

Det finns dessvärre inget svenskt parti för företräder en sansad narkotikapolitik där cannabis legaliseras. men inom 10 år tror jag att den legalisering som redan skett i delar av Europa även kommer att omfatta Sverige.
Citera
2026-08-13, 12:44
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Jag har nämnt det i ett och annat inlägg

Älskar "folk" som enbart ska killgissa sig fram och komma med förolämpningar

Vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera