2026-08-12, 20:03
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ryssland "bedriver aggressive attrition" och vill spara på manskapet. Den där flintskalliga marinkåristen Brian, han kan sin sak, och även där är det problematiskt för Ukraina. Faktum kvarstår att det här är väldigt svårsmält för Ukraina- och Nato-fanatikerna i tråden. Har du märkt den minskade trådaktiviteten från the usual suspects? Förlusten är oundviklig.

Jaha, då var förlusten ”oundviklig” igen. Den har som bekant varit det varje vecka sedan våren 2022, men den verkar ha vissa logistiska problem och har ännu inte lyckats infinna sig.

Ryssland ”sparar på manskapet” genom aggressivt utnötningskrig, vilket är ett kreativt sätt att beskriva att människor mals ner för marginella territoriella vinster. Men med tillräckligt många engelska militärtermer och en flintskallig marinkårist på Youtube kan förstås varje katastrof förvandlas till en genialisk plan.

Att västliga vapensystem får motåtgärder är för övrigt varken sensationellt eller ett bevis på att de blivit värdelösa. Det är ungefär så krig fungerar: ena sidan utvecklar ett system, den andra utvecklar en motåtgärd, och sedan börjar nästa varv. Men jag förstår att ”teknisk kapprustning fortsätter” inte riktigt ger samma dopaminkick som ”Nato besegrat, Ukraina kollapsar inom kort”.

Den minskade trådaktiviteten lär väl bero på att de flesta människor till slut tröttnar på att läsa samma nära förestående slutseger utropas för 847:e gången.
Citera
2026-08-12, 20:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Jo kremlinisterna har varit fåordiga senaste tiden, du har själv varit väldigt tyst måste jag säga; men för många grosshandlargroggar räknas som giltig frånvaro har jag hört från en säker källa.

..det "går enligt plan".., med sin förträffliga "attrion" strategi..är väl det närmaste man får till svar...

Och jag har nog tänkt länge på den.., men jag har aldrig löst den ekvationen, antar att jag är för dum ?

Det är ju en generös strategi vill jag tillstå, vilket har gjort att Ukraina har kunnat bygga bla ut sin dronvapenslag till världsledande, samt låter västeuropa bygga ut sin vapenindustri.

Förrutom då det egna ekonomiska moraset i Ryssland, det ger.., men som sagt : Jag är okunnig och bara dum !
Senast redigerad av Snapcount 2026-08-12 kl. 20:09.
Citera
2026-08-12, 20:17
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Joo..du har sagt det nu i ett par år, och sanningen är ju att sedan 6 månader tillbaka så har Ukraina haft sitt bästa halvår..

Kriget går inte bra för Putin, nya soldater ifrån Nk, Kadyrov som ger det hela "tummen ner"..och en ny mobilisering på horisonten. Där är fakta !
Även turkarna har släppt en brakskit i förloraren Putins ansikte
Citera
2026-08-12, 20:25
Medlem
Preston tar upp om kommande massmobiliseringen i kloaken och dassriket Ryssland som alla Vatniks i tråden påstår har vunnit redan varje år utan att uppnå några utsatta krigsmål. RuZZia Stronk!!!

Russia Moves Towards Mass Mobilization

https://www.youtube.com/watch?v=ef7n6VxgELU&t=787s
Citera
2026-08-12, 20:27
Medlem
26 bosättningar i Dnipropetrovsk, Zaporizjzja och Donetsk oblasts har tagits tillbaka av Ukraina och rensat ut rysspacket.

Idag meddelade Ukrainas generalstab befrielsen av 26 bosättningar i Dnipropetrovsk, Zaporizjzja och Donetsk oblast. Totalt 352 kvadratkilometer. Det är det blåmarkerade området på bilden nedan.

https://x.com/AndrewPerpetua/status/2087579603783073983?s=20
Citera
2026-08-12, 20:28
Medlem
Ukraina på väg mot Komar i Donbass oblast.

Det är mycket troligt att Ukraina har avancerat ytterligare mot Komar och Vesele. Till exempel, titta på den här bilden av Vesele. På gården i sydväst kan man se märken som verkar vara kanske ett flyganfall. Bilden till vänster är från 2026-07-28, bilden till höger (den jag ritade ovanpå) är från 2026-08-07.

https://x.com/AndrewPerpetua/status/2087579608694587398?s=20
Citera
2026-08-12, 20:28
Moderator
Chantres avatar
Rubrik i dagens TASS.

Citat:
FN uppmanar till nedtrappning av konflikten i Ukraina

Biträdande tjänstemannarepresentant för organisationens generalsekreterare Farhan Hak gjorde detta uttalande bland rapporter om eventuell överföring av vapen till Kiev (från Turkiet)
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/28007351

Det som faktiskt har hänt är:

TASS frågar Farhan Haq (talesperson/biträdande talesperson för FN:s generalsekreterare) om rapporterna om vapenleveransen → Haq säger att han inte känner till den senaste informationen → han hänvisar till FN:s tidigare uppmaningar om nedtrappning.

Koka soppa på en spik?
Citera
2026-08-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Kriget i Ukraina kostar rubel såklart.
Men...
Rysslands statsskuld är låg i förhållande till landets BNP och ligger på drygt 15–20 procent.
Som en jämförelse...
USA:s statsskuld uppgår till omkring 38–39 biljoner dollar (miljoner miljoner dollar), vilket motsvarar ungefär 123 procent av landets BNP.

Problemet är inte själva statsskulden. Det är hur vida möjligheten finns att belåna för att täcka upp för förlusten och därigenom investera i ekonomin.
Varför ser vi ingen rusning till att köpa ryska statsobligationer? Varför måste de ställa in hela auktionsdagar utan något sålt?

Sen kan man fråga sig vilken konsekvens det får att gå från fylld buffert till i praktiken 0 buffert och ett resultat på -25% per år. Jag hade blivit aningen nojig.
Sen börjar också räntekostnaderna bli en större post i deras utgifter.
Citera
2026-08-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Kriget i Ukraina kostar rubel såklart.
Men...
Rysslands statsskuld är låg i förhållande till landets BNP och ligger på drygt 15–20 procent.
Som en jämförelse...
USA:s statsskuld uppgår till omkring 38–39 biljoner dollar (miljoner miljoner dollar), vilket motsvarar ungefär 123 procent av landets BNP.

Jag skulle vilja veta vad du ville ha sagt med det, och jag är 100% övertygad om att du inte vet.
Du är inte smart nog att förstå att det du skrev inte är till fördel för Ryssland. Inte alls faktiskt.
Citera
2026-08-12, 21:48
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ryssland "bedriver aggressive attrition" och vill spara på manskapet. Den där flintskalliga marinkåristen Brian, han kan sin sak, och även där är det problematiskt för Ukraina. Faktum kvarstår att det här är väldigt svårsmält för Ukraina- och Nato-fanatikerna i tråden. Har du märkt den minskade trådaktiviteten från the usual suspects? Förlusten är oundviklig.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja de glider från "Ukraina ska vinna" till "haha, tredagarsoperationen gick dåligt". Psykologiska försvarsmekanismer med att låtsas som alla som inte känner som de är ryssar, och att glädjas åt ryska förluster utan att tänka på våra egna eller att vi inte lyckades hjälpa det ukrainska folket. De kommer aldrig erkänna detta. Att vara 60-årig idiot kräver ett helt liv av kunskapsresistens och oförmåga till reflexivitet.

Det är nästan lite vackert när två själar kan enas i sitt hat mot väst och sin beundran av en gammal KGB-diktator.
Vi som inte ser förstår hur lysande det går för den ryska invasionen kan bara avundsjukt se på.
Vilket år som helst tar säkert den oövervinnliga ryska maskinen en ny by på över 1000 invånare (innan kriget) till ett obetydligt pris av något tiotal tusen döda människor. Ett billigt pris att betala enligt er.
Citera
2026-08-12, 22:35
Medlem
"Freud Greyskull" rapporterar på X att:

1) Ukrainska infiltrationsförband har gått in i Yalta, riktning Velikonovoselskyi. Donetsk region.

2) Ukrainska styrkor har rensat Vokresenka, riktning Velikonovoselskyi, Donetsk region.

3) Ukrainska förband har avancerat väster om Malyshki Scherbaky, Zaphorizhzhia region.
Citera
2026-08-12, 22:44
Medlem
Drozds avatar
Nu ska alltså ryssen stoppa fraktfartyg från Ukrainas huvudsponsorer som svar på deras bordningar av Rysslands s.k. "skuggflotta". Tippar att Ryssland kommer att hålla tassarna borta från amerikanska fartyg, men skepp från UK (främst), FR, DE, NL, SE, FI, DK, NO osv lär nog ligga pyrt till...?

Intressant att beskåda upprampningen mot ett direkt krig mellan Nato/EU och Ryssland i realtid. Vi kan nog räkna med ett "hett" storkrig inom något år eller två om chicken racet fortsätter så här...

Undrar om Nuland och resten av neoconkabalen i Washington är nöjda nu när de beskådar sitt verk?
Senast redigerad av Drozd 2026-08-12 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in