2026-08-12, 21:45
Medlem
Har börjat få behov av ett par nya skor och funderar på Hanwags Rotpunkt Low GTX

Går väl hyfsat mycket. Det brukar bli 15-20 km per dag och då mest på skogsstigar och skogsvägar, men fiskar en hel del och tänker att dessa borde fungera perfekt även på blöta klippor.

Gillar även att de går att sula om. Det är känns även bra att det inte är en helt ny modell, den har hängt med sedan 80-talet men har givetvis uppgraderats med modernare material.

Är intresserad av att höra om någon har erfarenheter av just dessa skor, eller om någon möjligtvis har tips på andra modeller eller skor värda att kika på.

Har tänkt att beställa på nätet så jag kommer inte ha möjlighet att prova dom men har endast bra erfarenheter av Hanwag sedan tidigare även om det då handlar om kängor.
Senast redigerad av Mechila 2026-08-12 kl. 22:42.
Citera
2026-08-12, 22:24
Medlem
FallerIfallerAs avatar
De verkar helt ok, snygg färg!
Citera
2026-08-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
De verkar helt ok, snygg färg!

Jag gillar alla tre färgerna och köper jag dessa blir det dom brun/lila. Håller på och kikar runt för fullt men det verkar ta mig sjutton som att Hanwag är dom enda som tillverkar skor som ser hyfsat bra ut.

Har hittat dessa från La Sportiva.

Kostar på ett ungefär lika mycket så det känns inte som ett alternativ baserat på min erfarenhet av Hanwag. La Sportiva förknippar jag annars mest med pjäxor.

Även om det är främst i skogen jag kommer använda skorna vill jag såklart att de ska vara snygga.
Senast redigerad av Mechila 2026-08-12 kl. 23:51.
Citera
2026-08-13, 01:25
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ok, jag hade nog också valt den!
Citera
2026-08-13, 01:38
Medlem
Har kängor och alla möjliga andra skor men går numera i vanliga löparskor även i skogen.
Det sliter hårt på dem, men klart bekvämast.
Citera
2026-08-13, 03:10
Medlem
De där skorna är snygga men är tunga, varma och andas dåligt (det där gråa på pistachio/graphite är corduran och det är slitstarkt och snyggt över tid med enkel skötsel men andas dåligt samtidigt som det inte är vattentätt).

Skulle använda dem från svampplockning i oktober till i april/maj med merinostrumpor.

Lite lättare skor med bra yttersula som andas bättre är t.ex. hoka transport 2 eller New Balance Fresh Foam X Hierro v9 på sommarhalvåret. Finns fler alternativ utöver dem med sämre yttersulor.
Senast redigerad av fakeentity 2026-08-13 kl. 03:58.
Citera
2026-08-13, 08:02
Medlem
mitt tips är Meindl island köpte ett par såna på tradera för nått år sen blev 800 kr plus frakt runt 70 kr
kängorna var helt i nyskick men tänk på att de är lite små i storleken
Citera
2026-08-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Har kängor och alla möjliga andra skor men går numera i vanliga löparskor även i skogen.

ja går man på stigar ock det är ganska torrt är gympadojor att föredra
Citera
2026-08-13, 12:38
Medlem
Lätt Altra, breda skor
Vilket är asskönt

Sen använd inte gtx om du inte måste, foten behöver andas.

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Har börjat få behov av ett par nya skor och funderar på Hanwags Rotpunkt Low GTX

Går väl hyfsat mycket. Det brukar bli 15-20 km per dag och då mest på skogsstigar och skogsvägar, men fiskar en hel del och tänker att dessa borde fungera perfekt även på blöta klippor.

Gillar även att de går att sula om. Det är känns även bra att det inte är en helt ny modell, den har hängt med sedan 80-talet men har givetvis uppgraderats med modernare material.

Är intresserad av att höra om någon har erfarenheter av just dessa skor, eller om någon möjligtvis har tips på andra modeller eller skor värda att kika på.

Har tänkt att beställa på nätet så jag kommer inte ha möjlighet att prova dom men har endast bra erfarenheter av Hanwag sedan tidigare även om det då handlar om kängor.
Citera
2026-08-13, 14:41
Medlem
448s avatar
Salomon quest4d är bra grejer
Citera
2026-08-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakeentity
De där skorna är snygga men är tunga, varma och andas dåligt (det där gråa på pistachio/graphite är corduran och det är slitstarkt och snyggt över tid med enkel skötsel men andas dåligt samtidigt som det inte är vattentätt).

Skulle använda dem från svampplockning i oktober till i april/maj med merinostrumpor.

Lite lättare skor med bra yttersula som andas bättre är t.ex. hoka transport 2 eller New Balance Fresh Foam X Hierro v9 på sommarhalvåret. Finns fler alternativ utöver dem med sämre yttersulor.

Jag tänker att det kan vara skönt om skorna är halvvarma med tanke på att det snart är höst. Vad det gäller merinoullstrumpor gillar jag att du nämner det. Använder i stort sett bara ullstrumpor sedan några år även till vardags då det är överlägset bomullsstrumpor i alla avseenden.

Verkar som att många tänker att ull är något man främst har i sockor.

Gällande skorna har dom ett utseende jag verkligen inte gillar. Men bra med tips ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
mitt tips är Meindl island köpte ett par såna på tradera för nått år sen blev 800 kr plus frakt runt 70 kr
kängorna var helt i nyskick men tänk på att de är lite små i storleken
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Salomon quest4d är bra grejer

Kängor har jag. Hanwag Grünten samt Alaska GTX. Dom förstnämnda älskar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Lätt Altra, breda skor
Vilket är asskönt

Sen använd inte gtx om du inte måste, foten behöver andas.

Dom där har ju iaf utseendet med sig, åtminstone Olympus 6. Priset hos återförsäljare känns ju väldigt bra också.

Lite skumt att jag inte sett märket tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
ja går man på stigar ock det är ganska torrt är gympadojor att föredra

Jo, om det bara vore torra stigar så...

Annars är det ju det där med hållbarhet och förmåga att hålla sig torra när det regnar eller har regnat. Skogsvägarna jag går på till vardags är mestadels gräsbevuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in