2026-08-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det där om den villkorliga tiden är lite av en smaksak. Tanken med den är ju att man ska slussas ut i samhället och erbjudas stöd och hjälp att bli en del av samhället igen. När man ändrade från 2/3 till 3/4 var det särskilt att tiden för återanpassningen blev kortare man kritiserade. Inte lätt att återgå till ett vanligt liv när man är institutionsskadad.

Man kunde ju tänka sig att lägga den villkorliga tiden efter den utdömda, så att man sitter inne i tex 16 år och sedan återanpassades under en tid av 4. Men det innebär då att man ställs under samhällelig kontroll efter att straffet avtjänats. En strafftidsförlängning i princip.
Jo men det är ingen återanpassning vi pratat om här. Det är att du blir frigiven 25-33 procent tidigare än längden på straffet som utdömts. Att återanpassas genom permissioner osv är ju en annan sak. Blir man dömd till 10 års fängelse så sitter man ju inte 10 år i fängelse idag och det är ju inte rättvist mot offer och anhöriga. Det är ju trots allt den dömde som har valt att utföra ett brott.
Citera
2026-08-12, 19:48
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Litar på media som skriver "inne i huset" och inte "mord.se" fast den senare faktiskt skrev "utanför".

Anar att BO gjorde exit från verandadörren efter dådet om verandan/altanen ligger på baksidan.
Att han inte stängde dörren kan tyda på att han hade mycket blod på händerna när han tog sig från huset.
…och stressad!
Citera
2026-08-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Sjukt provocerande att han inte bara hostar upp hela sanningen: för hennes anhörigas skull, samt för sina egna. Mördar du någon och åker fast, sjung ut för sjutton!

Usch vad jag blir förbannad att han inte lägger sig platt och istället tänker på andra än sig själv 🤬
Jag tror det kommer komma. Vi får inte glömma att GM förmodligen är i chock han också. Han uttrycker ju själv att han inte är mentalt redo att förklara vad som hänt. Det är ett trauma som inte är bearbetat ännu och jag tror därför att det är normalt att ha svårt att prata om det. Han vet ju vad han har gjort och hur vidrigt det är. Att ta steget och berätta i detalj om hur vidrigt man har betett sig är nog inte enkelt i ett sådant läge. Men som sagt, jag tror att det kommer. Får den känslan efter förhöret som läckt ut.

Och nej, jag sympatiserar inte för fem öre med GM. Vad han har gjort är oförlåtligt och min åsikt är att han förbrukat sin rätt att leva ett fritt liv och därför bör sitta inne för resten av sitt liv. Men man får försöka hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att mörda en annan människa under ett vredesutbrott är nog ett extremt svårbearbetat trauma för de flesta när de väl börjar tänka klart igen och det tror jag kan vara förklaringen till att han inte klarar att prata om det ännu. Förhoppningsvis kommer han berätta mer och mer. Jag hoppas iallafall det för de anhörigas skull. Det finns inget värre än att se en mördare neka eller vägra berätta vad som hände, det måste göra det så otroligt mycket jobbigare för de anhöriga att behöva spekulera vad deras anhöriga tvingades genomlida.
Senast redigerad av taklist 2026-08-12 kl. 19:58.
Citera
2026-08-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Skulle nog inte säga att Sollenkroka ö är så lätt att ta sig till som en stadsdel. Du måste ju åka båt dit. Det finns ingen landförbindelse.
Neej man kan åka bil dit.hur enkelt som helst
Citera
2026-08-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Neej man kan åka bil dit.hur enkelt som helst

Inte till Sollenkroka ö. Det finns knappt ens någon väg där, åtminstone inte bred nog för att vara bilväg, man ställer bilen vid Sollenkroka brygga och tar sedan båten över.
Citera
2026-08-12, 20:31
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Litar på media som skriver "inne i huset" och inte "mord.se" fast den senare faktiskt skrev "utanför".

Anar att BO gjorde exit från verandadörren efter dådet om verandan/altanen ligger på baksidan.
Att han inte stängde dörren kan tyda på att han hade mycket blod på händerna när han tog sig från huset.
Han har setts slänga soppor sopsäck/soppsäckar vid 14-tiden. Det var sopstation en bit från huset ner mot vattnet vad jag förstått.
Sannolikt har han duschat och slängt blodiga kläder. Städat brottsplatsen.
Citat:
Sista vittnesuppgiften är från 14-tiden på morddagen, då en person uppger att en man med liknande signalement som pojkvännen gick ut med sopsäckar från brottsplatsen och ned till en sopstation.
https://www.tv4.se/artikel/5IVtkr9OTLBk5taIEh2FtO/pojkvaennen-pekades-ut-efter-nio-minuter
Senast redigerad av Pandalina4 2026-08-12 kl. 20:44. Anledning: Länk och rättelse av tid, var 14-tiden inte 15-tiden som jag skrev först.
Citera
2026-08-12, 20:34
Medlem
brianmolkos avatar
När ska de gå ut med sammanfattningen i vanlig media ?
Citera
2026-08-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Han har setts slänga soppor sopsäck/soppsäckar vid 15-tiden. Det var sopstation en bit från huset ner mot vattnet vad jag förstått.
Sannolikt har han duschat och slängt blodiga kläder.
Städat brottsplatsen.
Var har du läst det?
Citera
2026-08-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Jag tror det kommer komma. Vi får inte glömma att GM förmodligen är i chock han också. Han uttrycker ju själv att han inte är mentalt redo att förklara vad som hänt. Det är ett trauma som inte är bearbetat ännu och jag tror därför att det är normalt att ha svårt att prata om det. Han vet ju vad han har gjort och hur vidrigt det är. Att ta steget och berätta i detalj om hur vidrigt man har betett sig är nog inte enkelt i ett sådant läge. Men som sagt, jag tror att det kommer. Får den känslan efter förhöret som läckt ut.

Och nej, jag sympatiserar inte för fem öre med GM. Vad han har gjort är oförlåtligt och min åsikt är att han förbrukat sin rätt att leva ett fritt liv och därför bör sitta inne för resten av sitt liv. Men man får försöka hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att mörda en annan människa under ett vredesutbrott är nog ett extremt svårbearbetat trauma för de flesta när de väl börjar tänka klart igen och det tror jag kan vara förklaringen till att han inte klarar att prata om det ännu. Förhoppningsvis kommer han berätta mer och mer. Jag hoppas iallafall det för de anhörigas skull. Det finns inget värre än att se en mördare neka eller vägra berätta vad som hände, det måste göra det så otroligt mycket jobbigare för de anhöriga att behöva spekulera vad deras anhöriga tvingades genomlida.

Jag håller med dig och tokspekulerar nu men är inte fullt så säker på att han kommer sjunga ut sanningen ordentligt. Han kanske bara köper sig tid för att hitta på den mest förmildrande berättelse och hur han bäst ska visa hur ångerfull han är. Som om han inte kontrollerade sig själv. Vi får se men jag tror han väntar tills han kan berätta en historia som är tillräckligt stor och fräsch för att passa hans ego.
Citera
2026-08-12, 20:39
Medlem
slemhinders avatar
Uppdaterad sammanfattning
Kredd till To.Ivrig, Bulbasaur400, banal, KillenArCP, freerider123, m.fl.

Formalia
Häktningsframställan: https://gofile.io/d/B220uf
Domstol: Nacka tingsrätt
Målnummer: B 6571-26
Saken: Mord
BO: Ås* Åk*rbl*m
MGM: Th*m*s N*rd*n

Om BO: Ås* Åk*rbl*m
Ålder: Född 1969
Boende: Uppl*ndsgat*n i Stockholm sedan 2022, ÅÅ har bott på Lidingö under många år före det.
Uppväxt: Krokom
Arbete: Chefsjurist, SEB Liv & Pension
Familj: Två barn, födda -02 och -04.

Uppgifter:
• Tidigare ostraffad. Förekommer som vittne i mål kopplat till hennes arbete.
• Skilsmässa från barnens pappa, UA, initieras gemensamt 2009 och vinner laga kraft 2010. ÅÅ är vän med UA och barnens farmor på Facebook.
• Har haft ett bekräftat senare förhållande med JEB, som hon köpte fastigheten Sollenkroka ö tillsammans med.

Om MGM: Th*m*s N*rd*n
Ålder: Född i januari 1969
Boende: S*nkt P*ulsg*t*an i Stockholm sedan januari 2023, tidigare bott på Hagagatan och före det i Gustavsberg
Uppväxt: Uppvuxen i Lidköping, senare Jönköping
Arbete: Chefstekniker på Magasin 3 (verksamma inom konst)
Familj: Tre söner (Enligt uppgifter från ett domstolsärende om en hyresrätt bodde den yngsta sonen hos TN ca 10 dagar/månad)

Bilder:
(Uppladdade av Mbabbe)

https://ibb.co/DPWbX1sh
https://ibb.co/TqbWRCs6
https://ibb.co/sJXZ8jLC
https://ibb.co/j98kT7w3
https://ibb.co/9kmrSnHq
https://ibb.co/Bp3pkV4

Brottshistorik:

• Tidigare ostraffad, endast en fortkörningsbot i belastningsregistret.
- Länk till belastningsregisterutdrag: https://pixeldrain.com/u/ejpfPQ7Z

Tidigare relationer:

• Beskrivs av vänner i media som en social person med stort kontaktnät, av någon användare här som ”ödmjuk" och av andra användare här som ”orolig” eller ”reserverad”
- Användaren nostradamus1966: "Jag stämmer inte in i de beskrivningar som gjorts av att han skulle vara utåtriktad och social med ett aktivt socialt liv; jag har sett en reserverad person som nog helst velat sålla sig till konstnärerna och deras livsstil med stort vemod, djupt intellekt och lika djupa grubblerier. Det är samtidigt sant att han synts på många utställningar, rört sig i kulturkretsar och haft ett brett nätverk.” (FB) Kvinna i 50-årsåldern misstänkt mördad på ö i Värmdö kommun (2026-08-04)

• Flyttade till radhus i Gustavsberg med barnens mamma, MKP, år 2006. Hon folkbokförs på ny adress 2014. Är ej vänner på Facebook.

• Från och med slutet av 2019 till januari 2021 har han ett samboförhållande med en kvinna och han flyttar från Gustavsberg till Stockholms innerstad.

- Relationen slutar med att han är pådrivande i ett utdraget domstolsärende om en hyresrätt: Stockholms Tingsrätt, T 17061-21
- Tvistandet om lägenheten pågår i nästan två år och under den perioden beskriver exsambon att hon utsätts för psykisk misshandel och har vid tillfälle tillkallat polis då TN uppträtt hotfullt
- I handlingar från domstolen framkommer att TN:s barns mamma, MKP, anmält honom till socialtjänsten vid två tillfällen med anledning av hur han behandlar barnen
- Användaren To.Ivrig har sammanfattat ärendet i flera inlägg: (FB) Kvinna i 50-årsåldern misstänkt mördad på ö i Värmdö kommun (2026-08-04)

Relation
Vid mordtillfället har MGM (TN) och BO (ÅÅ), enligt åklagare, varit ett par i åtta månader. Enligt åklagare är paret är inte kända av polisen sedan tidigare. Åklagaren säger också till Expressen att det inte finns några uppgifter om att det ska ha varit en våldsam relation.

Händelseförlopp
ÅÅ och TN har semester i hennes sommarhus på Sollenkroka ö. Vittnen ser paret tillsammans på kvällen, måndagen den 3:e augusti.

• Tisdagen den 4:e augusti klockan 16:21 tillkallas polis efter att en anhörig hittat ÅÅ avliden i sommarhuset på Sollenkroka ö. Ambulanshelikopter anländer 16:33.
- Åklagare har bekräftat att ÅÅ var avliden när hon hittades
- Åklagaren har sagt att man inte vet exakt när ÅÅ avled
- Sjukvårdarna från ambulanshelikoptern säger att ÅÅ varit död ”en stund"
- Åklagaren har i media sagt att brottsplatsen är huset
- Den anhörige hade åkt till Sollenkroka ö på ett planerat besök, enligt DN. Enligt TV 4 rör det sig om att oroliga anhöriga inte fått kontkat med henne.

• Polisen går snabbt ut med att de letar efter en man som har en nära relation till ÅÅ. Anhöriga till ÅÅ har försökt på tag på mannen men inte lyckats.

Eftersökningar görs med båt och helikopter i skärgården, runt Sollenkroka ö.

• 18.05 på morddagen slår man också till på mannens address i Stockholms innerstad. Man hittar en kalender där mannen ska ha skrivit ner att han ska vara i Skärgården med ÅÅ. Han ska också ha berättat detta för folk i sin omgivning, enligt media.

• Tidig kväll den 5:e augusti informerar en kvinna polisen om en mystisk kajak på en närliggande ö som hennes sommargäst hittat i skogen. Vid kajaken hittas också en fläckig handduk. En helikopter lokaliserar mannen med hjälp av värmekamera senare samma kväll.

Mannen grips klockan 23:58 onsdagen den 5:e augusti, på ”paddelavstånd” från brottsplatsen. Mannen ska ha hittats vid eller på en förtöjd båt vid en brygga och hoppar i vattnet när polisen närmar sig. Han har då varit på flykt i 33 timmar.

• När polisen under natten mellan den 5:e och 6:e augusti kommunicerar att mannen är gripen bekräftar de att det rör sig om en 57-årig man som ÅÅ ska ha haft ett parförhållande med; Flashback luskade ut att mannen var TN vilket senare bekräftades av media.

• På eftermiddagen den 6:e augusti säger åklagaren till media att den gripne mannen gjort ”vissa medgivanden” och i förhör ”placerat sig på brottsplatsen". Han befinner sig då på Rättsmedicinalverket för att få vård för och dokumentera lindriga skador som han tros ha orsakat sig själv eller som orsakats under timmarna på flykt.

• Fredagen den 7:e augusti häktas TN på sannolika skäl misstänkt för mord.

• Enligt en preliminär obduktionsrapport har ÅÅ utsatts för omfattande våld, både trubbigt och eggvasst (skarpt).

I ett tidigt förhör medger TN att det är han som "tagit bort" hennes liv, detta enligt TV 4 som tagit del av förhöret. https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort

Flyktväg och gömställen
• TN har gömt sig i skärgården efter mordet och förflyttat sig mellan olika platser. Sammanlagt höll TN sig undan i 33 timmar.

• Vilken tidpunkt TN lämnade Sollenkroka ö och om han senare återkommit dit är för närvarande oklart.

• Han tros ha lämnat ön i en stulen kajak, dragit upp kajaken in i skogen på ön Marskär, därifrån simmat till ön Arboda där han tagit sig in in i en båt.

• Gripandet tros, enligt uppgifter i tråden och baserat på helikoptrars flygrutter, ha skett på ön Arboda. När polisen hittade honom befann han sig båten, som var förtöjd vid en brygga. TN hoppade då i vattnet för att fly.

• Åklagare har bekräftat att TN simmat vissa sträckor under sin flykt.

Vittnesmål och andra viktiga uppgifter
• De sista vittnena som såg paret tillsammans har sett dem bada dagtid och ta en promenad kvällstid måndagen den 3:e augusti.

11:55, tisdagen den 4:e augusti, stängs TNs telefon av på Sollenkroka ö. Detta enligt polisens pejlning av telfonen.

• Användare i tråden uppger att de sett TN paddla kajak runt 12-13:00 vid lunch samma dag som mordet ägde rum, ungefär 3 km från ön.

• Runt 14:00 uppger en person sig ha sett en man med liknande signalement gå ut med sopor från brottsplatsen, och ned till en sopstation.

Obekräftat
• Den anhörige som hittade ÅÅ ska ha varit ett av hennes barn.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-12 kl. 20:49.
Citera
2026-08-12, 20:43
Medlem
apperceptions avatar
Inte otänkbart att de anhöriga som hittade BO har gått ut från huset och lämnat dörrar eller dörr öppen.

Inte säkert att de anhöriga klarade av att stanna inne i huset i väntan på polis och ambulans.

Om jag kom in i ett hus där min mamma låg död – uppenbart inte död av naturliga orsaker – då hade jag lämnat huset och tänkt att jag inte ville sabba brottsplatsen mer än nödvändigt.

Känns osannolikt att någon vill stanna i huset och titta längre än nödvändigt på en nära anhörig som utsatts för brutalt våld.
Citera
2026-08-12, 20:47
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Han har setts slänga soppor sopsäck/soppsäckar vid 14-tiden. Det var sopstation en bit från huset ner mot vattnet vad jag förstått.
Sannolikt har han duschat och slängt blodiga kläder. Städat brottsplatsen.

https://www.tv4.se/artikel/5IVtkr9OTLBk5taIEh2FtO/pojkvaennen-pekades-ut-efter-nio-minuter
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Var har du läst det?
Lade till källa i mitt inlägg. Jag editerade även att det var vid 14-tiden hans sågs, jag mindes fel, skrev först 15-tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in