2026-08-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Ok
Men på tv låter det som att om man bara stirrar 1sek utan skydd så kan man bli blind
Jag tittade rakt in i solen idag i ca 20 sek utan solglasögon, borde jag va rädd för att bli blind ? 🙂

Jag kollade rakt in i solen i 2 minuter förra sommaren, kändes som solbränna, tog nån vecka innan det blev bra 😎
Citera
Medlem
Citat:
Så att titta på en solförmörkelse är sämre för ögon än om jag skulle stirra in i solen i vanliga fall? Hur går det i hop? eller har jag missat nått?

Vet inte jag har inga sådana speciella glasögon. Tror solen är starkare nu jag kollade lite nyss och det skiner starkt utan sol
Citera
Medlem
Citat:
Så att titta på en solförmörkelse är sämre för ögon än om jag skulle stirra in i solen i vanliga fall? Hur går det i hop? eller har jag missat nått?

Citat:
I kväll bländar inte solen så starkt, vilket kan få en att tro att det därför inte är lika farligt att kolla mot solen.

– Skillnaden är att du i vanliga fall inte orkar titta för att du blir bländad. Ögonens skyddsmekanismer sätts ur spel. Pupillen drar inte ihop sig, vilket gör att man kan stirra lite längre tid mot solen. Men det lömska är att solens strålar är lika farliga, säger ögonläkaren Marcus Von Knorring.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0BQlL/varningen-infor-solformorkelsen-som-att-branna-med-forstoringsglas
Citera
2026-08-12, 19:23
Medlem
Bilderberg78s avatar
Minns ni den 2016? Eller inte då den var lika meningslös som denna....
Citera
2026-08-12, 19:24
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du blir inte blind av att titta på solen någon sekund.
Precis, men tv låter det som att man blir blind om man gör det
Självklart är det väl skadligt om man stirrar bra länge in i solen

Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Jag kollade rakt in i solen i 2 minuter förra sommaren, kändes som solbränna, tog nån vecka innan det blev bra 😎
Det va ju jävligt dumt gjort

Citat:
Ursprungligen postat av Ufc123
Vet inte jag har inga sådana speciella glasögon. Tror solen är starkare nu jag kollade lite nyss och det skiner starkt utan sol
Borde ju funka med helt vanliga solglasögon
Citera
2026-08-12, 19:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, men du vill väl ha kvar synen när du blir äldre?
Jo, men detta som de säger är enormt överdrivet. De säger nog som de gör för att idioter inte skall ställa sig och stirra på solen i en halvtimme bara för att det är häftigt med förmörkelse.
Här lär jag inte få se ett skit för det drog in tunga dimmoln här nu. Jag som hade letat reda på en svetsmask och grejer...
Citera
2026-08-12, 19:26
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InFlandersFields
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0BQlL/varningen-infor-solformorkelsen-som-att-branna-med-forstoringsglas
Tack för länken, fick en bra förklaring
Citera
2026-08-12, 19:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, men detta som de säger är enormt överdrivet. De säger nog som de gör för att idioter inte skall ställa sig och stirra på solen i en halvtimme bara för att det är häftigt med förmörkelse.
Här lär jag inte få se ett skit för det drog in tunga dimmoln här nu. Jag som hade letat reda på en svetsmask och grejer...

Gråstarr och dylikt är väldigt vanligt hos äldre och det är nästan alltid korrelerat till mängden solljus som tagit sig in i ögat. Om du dessutom har blåa ögon eller något sånt så är en sekund väldigt mycket.
Citera
2026-08-12, 19:27
Medlem
Duvlorts avatar
Nu tystna min undulat.
Citera
2026-08-12, 19:28
Medlem
Storfetdases avatar
Har tre olika oakley glasögon som jag sätter på varandra, funkar ok att titta på solen ett par sekunder.
Citera
2026-08-12, 19:29
Medlem
Citat:

Det är väl lika illa bara att du inte känner smärtan som förvarnar från när solen tittar fram som vanligt.
Du får ont i ögonen av att titta in i solen men tror inte det gör så ont med solförmörkelse?
Citera
2026-08-12, 19:29
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Lite mörk här och jag tittar inte på solen, det gör jag aldrig. Intressant dock att se hur fåglarna betedde sig någon timme innan - svalorna var som galna, kråkor och skator likaså. Träden är fulla av fåglar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in