2026-08-12, 14:01
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ägs av närstående säger du, innan skrev du att det var VD:s hus. Framstår som att du frispelar med detaljerna här och låter de antiryska feberfantasierna ta överhanden. Du dömer dem på förhand utan att egentligen veta, så man kan bortse från vad du skriver.
Slå upp ordet frekventera. Det betyder inte äga.
Med frekventeras menade jag i det här sammanhanget besöks.

Ryssarna har som sagt gjort sitt gräv. Inget märkvärdigt kanske, beroende på hur närstående ägaren är.
Citera
2026-08-12, 15:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Och ändå är inte en enda person gripna eller fängslade de senaste åren vad jag kan komma på. Hur gick det egentligen med kablarna i Östersjön? Det var ett väldigt ståhej kring det med spektakulära bordningar och uppgifter om att fartygen var "fullproppade" med spionutrustning – för att sedan bli pannkaka av alltihop. Den ena jag kan komma på är den 34-årig svensk man (tidigare anställd inom Försvarsmakten med tillgång till hemliga uppgifter) dömdes till rättspsykiatrisk vård för försök till spioneri. Men han var svensk inte rysk.

Peyman Kia och Payam Kia får väl ändå räknas till någorlunda närtid..
Citera
2026-08-12, 15:27
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Och ändå är inte en enda person gripna eller fängslade de senaste åren vad jag kan komma på. Hur gick det egentligen med kablarna i Östersjön? Det var ett väldigt ståhej kring det med spektakulära bordningar och uppgifter om att fartygen var "fullproppade" med spionutrustning – för att sedan bli pannkaka av alltihop. Den ena jag kan komma på är den 34-årig svensk man (tidigare anställd inom Försvarsmakten med tillgång till hemliga uppgifter) dömdes till rättspsykiatrisk vård för försök till spioneri. Men han var svensk inte rysk.
Säger du att det ryska rättsystemet eller vad det kallas i dassriket tänkt starta en förundersökning och lämna ut de ansvariga?
Ok...
Citera
2026-08-12, 15:37
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag trodde med att dom där två måste vara helt oskyldiga, att situationsnärvaron från polis, säpo, skyddsvakter varit uppåt väggarna. Men idag är jag inte lika säker, bra täckmantel med rastaflätorna och det är bara konstatera att den där VD:n för Saab är ett mål vid krig. Vi fick lära oss det i lumpen att främmande makt, ja ryssar som var hotet, kartlägger folk redan i sina hem för att ta ut dom vid ett krig.

Finns säkert en hel del som SÄPO kan om dessa som inte släppts, jag är åtminstone inte alls säker på att dessa två garanterat är så oskyldiga som dom ser ut.

Ja sannolikheten att de råkar tälta utanför Saabs VD (försvarsföretag) dessutom hade komradio med sig är obefintlig vill jag påstå
Citera
2026-08-12, 16:25
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Slå upp ordet frekventera. Det betyder inte äga.
Med frekventeras menade jag i det här sammanhanget besöks.

Ryssarna har som sagt gjort sitt gräv. Inget märkvärdigt kanske, beroende på hur närstående ägaren är.
Vad har du för källa till att SAABs VD brukade frekventera detta hus?
Citera
2026-08-12, 16:58
Medlem
Att just SAAB tillverkar militärt materiel som kommer till användning i Ukraina är nog bara en slump...

Precis, hascha och ha rastaflätor i Spanien, sen är man okej enligt den Sovjetkramande vänstern.
Citera
2026-08-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja sannolikheten att de råkar tälta utanför Saabs VD (försvarsföretag) dessutom hade komradio med sig är obefintlig vill jag påstå
Är du verkligen säker att det var en komradio och vad skulle dom med den till.
Kommer inte speciellt långt med en sådan eftersom det borde ha varit en handhållen, högst någon kilometer.
Citera
2026-08-12, 18:42
Medlem
Kent-Ronnys avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/ryska-turisterna-campade-intill-saab-chefen-ville-fiska-fran-bryggan

Duger Saabs VD som källa?

Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Vad har du för källa till att SAABs VD brukade frekventera detta hus?
Citera
2026-08-12, 18:56
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/ryska-turisterna-campade-intill-saab-chefen-ville-fiska-fran-bryggan

Duger Saabs VD som källa?
Ja det duger tack och då blir ingripandet rimligt. Jag noterar dock att det inte är hans egna ord utan DN:s men sannolikt stämmer det.
Senast redigerad av PK-befriad 2026-08-12 kl. 19:07.
Citera
2026-08-12, 19:55
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Kommer inte speciellt långt med en sådan eftersom det borde ha varit en handhållen, högst någon kilometer.

Det spelar väl ingen roll hur långt den sänder, de var ju uppenbart att de hade den för att prata med varann. De har sannolikt övervakat platsen och behövt kommunicera utan mobilmastspår mellan sig.
Citera
2026-08-12, 19:59
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123

Det är bland annat Semjon själv som uppger till media:

"– Jag fick det i bröllopspresent av Tatjana. Det är ett bra sätt att kommunicera om mobilerna dör när vi vandrar. Vi använde dem överallt – ingen brydde sig. Men när vi kom till skogen blev någon fundersam."
-SVT

Citat:

Du tänker på de billigaste leksaksapparaterna man köper till barn. Men ja, det kanske var just sådana de använde eftersom syftet lär ha varit att kommunicera med varandra (den ena håller utkik) och de inte tycks misstänkas för brott mot LEK.

---

Bra jobbat av grannar, skyddsvakter och polis!
Citera
2026-08-12, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Inte om du kör din egen bil eller åker som passagerare i en personbil.

Där har du helt fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in