Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Precis! Du sätter ju fingret på exakt varför orosanmälan och vårdens slutsatser var så felaktiga. Att hon växte helt normalt och hade bra blodvärden utan näringsbrist bevisar ju svart på vitt att hon faktiskt åt mat via munnen och fick i sig den näring hon behövde.
Det motbevisar helt påståendet i orosanmälan om att barnet skulle ha hållits på 100 % dropp eller att mamman svält henne. Det här visar bara att droppet fungerade som ett komplement, precis som det gör för många med samma diagnos, och att det var vårdens egna näringsberäkningar som var helt uppåt väggarna.
Ingen har någonsin påstått att mamman svälter barnet såvitt jag vet. Att 100% näring, dvs TPN, står i orosanmälan har ingen som helst bäring på fallet eller besluten utan rör sig om en felaktig tolkning av andra part pga undermålig dokumentation och slarv med benämningar (som absolut förekommer inom vården, jag kan lätt se att detta slinker in).
Grundpremissen för försvarets tes är ju att hon mådde dåligt för att hon inte fick i sig nog med näring via droppet.
Att hon kunde äta normalt per os motsäger, såvitt jag vet, mycket av det som vården misstänkte men inte kunde bekräfta och stämde inte alls överens med den bild man fick vilket var hela grunden till orosanmälan i första skedet.
Jag hade varit på din sida om det förelåg tecken på näringsbrist och försämrad tillväxt vilket vore det förväntade. Men gör det inte det så är det något som inte stämmer.
Och att flickan växte och hade normala värden talar väl snarast för att vårdens uppskattning av näringsbehov via dropp var helt korrekt?
Hur får du ihop detta?