Idag, 07:44
Medlem
anomaligns avatar
Det utvecklas av Bioware-veteraner, inklusive Drew Karpyshyn som skrev story till Mass Effect och Mass Effect 2.

Det har en invecklad rymdopera-lore om en ras mäktiga, ondskefulla ancient aliens, men som pga FTL-resor och relativitetsteorin (och en gnutta space magic) egentligen är evolverade människor. (Tror jag, men jag har bara sett några trailers och läst pyttelite, så mycket möjligt att jag fattat detta fel.) Och en mänsklighet som måste bege sig ut i rymden och bekämpa dessa, med hjälp av sina djurslavar, vilka är chippade så de kan prata med människor och måste lyda.

Det har både RPG-element med leveling, dialogträd, och spelarval, valbart kön på spelbar karaktär, och action med både rymdgevär och magiska krafter a'la Shepard/Ryder respektive biotics. Det har till och med ett Tangerine Dream-inspirerat soundtrack likt Mass Effect.

Och det verkar påkostat och ambitiöst som själva fan, och är finansierat med Hasbro-big bucks.

På pappret gör det alla rätt, om alla rätt innebär att så nära som möjligt göra ett nytt Mass Effect-spel med AAA-budget, utan att faktiskt göra ett nytt Mass Effect-spel.

Och på pappret borde jag, som gammal Mass Effect-fan, känna mig väldigt intresserad. Men ändå gör jag inte det. Det väcker inte mycket i mig alls, mer än ett mer intellektuell nyfikenhet av att se hur det går för spelet på marknaden, och då inte nödvändigtvis att uppleva spelet själv, och jag kan inte sätta fingret på varför. Kan det vara så att rymdoperan som genre inte är så intressant längre? Inte bara för mig, utan för samhället i stort? Har vi kollektivt vridit ur den trasan? Det är ändå nästan tjugo år sen som Mass Effect kom.

Eller... kanske kommer det visa sig vara så pass bra att intresset faktiskt återuppväcks, och rymdoperan får en revival?

Spelet ska släppas 2027.

Senaste trailern:
https://youtu.be/_c80LMt_Uxs

Wikipediasidan över spelet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Exodus_(2027_video_game)

Utgivarnas Youtubekanal med trailers och förhandstittar på gameplay:
https://www.youtube.com/@EXODUSGameOfficial

Andra fans av Mass Effect som känner samma svala intresse? Är jag något på spåren med att grejen kanske redan är gjord? Eller är det mest jag som känner mig lite trött på genren?
Citera
Idag, 08:34
Medlem
Kan det vara så att du spelat sönder spelet och att det saknas en twist?
En ondskefull Alien som upptäcker kärleken.
En frihetskämpe som börjar av-chippa dom andra djuren i smyg.
Ett kontrakt som rivs.
Lite mer anarki. Laglöst eller rättvisa. Det kan gå hur som helst.
Senast redigerad av hidden-nick Idag kl. 08:42.
Citera
Idag, 09:09
Medlem
kyrkstockens avatar
Trodde tråden skulle handla om operan.
en floppad föreställning.
Att kulturtanterna övergett en aniara kopia...
Citera
Idag, 10:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det utvecklas av Bioware-veteraner, inklusive Drew Karpyshyn som skrev story till Mass Effect och Mass Effect 2.

Det har en invecklad rymdopera-lore om en ras mäktiga, ondskefulla ancient aliens, men som pga FTL-resor och relativitetsteorin (och en gnutta space magic) egentligen är evolverade människor. (Tror jag, men jag har bara sett några trailers och läst pyttelite, så mycket möjligt att jag fattat detta fel.) Och en mänsklighet som måste bege sig ut i rymden och bekämpa dessa, med hjälp av sina djurslavar, vilka är chippade så de kan prata med människor och måste lyda.

Det har både RPG-element med leveling, dialogträd, och spelarval, valbart kön på spelbar karaktär, och action med både rymdgevär och magiska krafter a'la Shepard/Ryder respektive biotics. Det har till och med ett Tangerine Dream-inspirerat soundtrack likt Mass Effect.

Och det verkar påkostat och ambitiöst som själva fan, och är finansierat med Hasbro-big bucks.

På pappret gör det alla rätt, om alla rätt innebär att så nära som möjligt göra ett nytt Mass Effect-spel med AAA-budget, utan att faktiskt göra ett nytt Mass Effect-spel.

Och på pappret borde jag, som gammal Mass Effect-fan, känna mig väldigt intresserad. Men ändå gör jag inte det. Det väcker inte mycket i mig alls, mer än ett mer intellektuell nyfikenhet av att se hur det går för spelet på marknaden, och då inte nödvändigtvis att uppleva spelet själv, och jag kan inte sätta fingret på varför. Kan det vara så att rymdoperan som genre inte är så intressant längre? Inte bara för mig, utan för samhället i stort? Har vi kollektivt vridit ur den trasan? Det är ändå nästan tjugo år sen som Mass Effect kom.

Eller... kanske kommer det visa sig vara så pass bra att intresset faktiskt återuppväcks, och rymdoperan får en revival?

Spelet ska släppas 2027.

Senaste trailern:
https://youtu.be/_c80LMt_Uxs

Wikipediasidan över spelet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Exodus_(2027_video_game)

Utgivarnas Youtubekanal med trailers och förhandstittar på gameplay:
https://www.youtube.com/@EXODUSGameOfficial

Andra fans av Mass Effect som känner samma svala intresse? Är jag något på spåren med att grejen kanske redan är gjord? Eller är det mest jag som känner mig lite trött på genren?

Det är svårt att känna sig exalterad över nånting nytt längre. Först åratal av värdelösa spel och filmer. Sen kom AI-slopen. Sen faktumet att man har en rejäl katalog av gamla fantastiska releaser. Anledningarna till utforska nya saker blir färre för varje år som går om du frågar mig.
Citera
Idag, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Trodde tråden skulle handla om operan.
en floppad föreställning.
Att kulturtanterna övergett en aniara kopia...

En sprängd ”teori”.
Citera
Idag, 10:08
Medlem
Mikie64s avatar
Idag får spelen släppas först, ev. patchas och lagas innan jag ska bli exalterad. Men jag hoppas det blir bra, gillade ME:Trilogin.

Backloggen är för lång att gå igång på spel som inte släppts än.
Citera
Idag, 12:11
Medlem
guderis avatar
Amerikansk utvecklare för RPG är för mig just nu nej tack. Får se om dom lyckas trycka ur sig någonting intressant.

Edit: Tittade på trailern, måste alla spel nu för tiden ha den är märkliga designen på mänskliga karaktärer?
Citera
Idag, 12:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Amerikansk utvecklare för RPG är för mig just nu nej tack. Får se om dom lyckas trycka ur sig någonting intressant.

Edit: Tittade på trailern, måste alla spel nu för tiden ha den är märkliga designen på mänskliga karaktärer?

Jag undrar det också. Jag är inte heller förtjust i hur karaktärerna ser ut. De har dels något subtilt stiliserat över designen, något som är svårt att sätta fingret på men som känns off. Plus att de alla ser väldigt lika ut, som om alla karaktärer hör till samma familj ungefär.

Det är också precis karaktärsdesignen och -animationerna som är den här content creatorns främsta kritik efter att ha bjudits in av utvecklarna för att få provspela det. Hon verkade positiv i övrigt, men höll fram att om inte karaktärsdesignen ändras så kan det vara en bära eller brista-faktor i det här, i och med att i den här sortens spel är kompanjonernas design så viktiga.

https://youtu.be/NfSm0VACGuQ

Kanske kommer utvecklarna förbättra den biten innan release. De verkar ha satsat mycket pengar i det där spelet, och de har ambitiösa, långtgående planer på att det inte bara ska bli ett spel, utan att det här är första delen i en franchise med många uppföljare.
Citera
Idag, 15:26
Medlem
Hade missat det helt, men har inte tappat intresset för genren och kommer att hålla ögonen öppna när det närmar sig release. Gillade ME-trilogin och faktiskt även Mass Effect: Andromeda på det stora hela, men jag hade hoppats att omstarten i en ny galax skulle bli intressantare storymässigt än vad som blev fallet.

En fälla med uppföljare till framgångsrika spel är nog att man är alltför rädd att tappa något av det som gjorde föregångaren framgångsrik, och därför tar med lite för mycket gammal skåpmat som inte längre har nyhetens behag. Det här spelet skulle kunna bli en andlig uppföljare till Mass Effect-serien som inte belastas av sådant, men vad de sedan faktiskt lyckas göra av förutsättningarna är ju en annan femma. Personer som åstadkommit något riktigt bra i en etablerad studio, där det finns massor av erfarenhet och kunskap om spelutveckling, lyckas inte alltid så bra som grundare av nya företag. Det är lätt att se problemen med det gamla företaget utan att till fullo uppskatta allt som faktiskt fungerade bra utan att man behövde tänka på det. Då det gäller tekniken ska man tydligen bygga spelet på en befintlig spelmotor (Epic's Unreal Engine 5) och har kanske tanken att man därigenom ska klara sig utan ett eget "engine team", eller ett väldigt minimalt sådant. Men samma kompetens som behövs för att utveckla och underhålla en egen spelmotor behövs typiskt även för att få ett spel att fungera bra med någon annans spelmotor. Det behövs förståelse av vad som händer inne i spelmotorn när den kraschar eller levererar dålig prestanda, och vad man kan göra åt det, kanske med utveckling av egna moduler där spelmotorns egna inte fungerar tillräckligt bra.
Citera
Idag, 16:32
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Hade missat det helt, men har inte tappat intresset för genren och kommer att hålla ögonen öppna när det närmar sig release. Gillade ME-trilogin och faktiskt även Mass Effect: Andromeda på det stora hela, men jag hade hoppats att omstarten i en ny galax skulle bli intressantare storymässigt än vad som blev fallet.

En fälla med uppföljare till framgångsrika spel är nog att man är alltför rädd att tappa något av det som gjorde föregångaren framgångsrik, och därför tar med lite för mycket gammal skåpmat som inte längre har nyhetens behag. Det här spelet skulle kunna bli en andlig uppföljare till Mass Effect-serien som inte belastas av sådant, men vad de sedan faktiskt lyckas göra av förutsättningarna är ju en annan femma. Personer som åstadkommit något riktigt bra i en etablerad studio, där det finns massor av erfarenhet och kunskap om spelutveckling, lyckas inte alltid så bra som grundare av nya företag. Det är lätt att se problemen med det gamla företaget utan att till fullo uppskatta allt som faktiskt fungerade bra utan att man behövde tänka på det. Då det gäller tekniken ska man tydligen bygga spelet på en befintlig spelmotor (Epic's Unreal Engine 5) och har kanske tanken att man därigenom ska klara sig utan ett eget "engine team", eller ett väldigt minimalt sådant. Men samma kompetens som behövs för att utveckla och underhålla en egen spelmotor behövs typiskt även för att få ett spel att fungera bra med någon annans spelmotor. Det behövs förståelse av vad som händer inne i spelmotorn när den kraschar eller levererar dålig prestanda, och vad man kan göra åt det, kanske med utveckling av egna moduler där spelmotorns egna inte fungerar tillräckligt bra.

Om jag förstår saken rätt så är bolaget Archetype Entertainment inte ett litet indiebolag startat av ett antal före detta anställda från bl.a. Bioware så som det kan verka från Wikipediasidans formulering, utan om man följer Wikipedias fotnoter ser det snarare ut som att det var Wizards of the Coast, utgivaren till Dungeons and Dragons, som startade det, med syfte att ge sig in i spelbranschen, och de är själva ett dotterbolag till leksaksgiganten Hasbro. Sen har Wizards of the Coast rekryterat både anställda och chefer till Archetype.

I artikeln i Polygon står på slutet i en numera död hypertextlänk:

Citat:
Wizards originally announced it was hiring Ohlen to lead a new studio in April 2019.
https://www.polygon.com/2020/1/30/21115752/wizards-of-the-coast-archetype-entertainment-bioware-new-stu

På Archetypes hemsida skriver de så här om sig själva:

Citat:
industry veterans from BioWare, 343, Electronic Arts, Naughty Dog, and other leading AAA studios. Founded in 2019, we’re a studio built from the ground up to tell amazing stories in our favorite medium: role-playing video games. Backed by Wizards of the Coast and Hasbro, we offer a unique development experience that enables us to do the best work of our careers, together as a team.
https://www.archetype-entertainment.com/en-US

Så snarare än att vara ett gäng fd. anställda som provar att starta eget verkar det handla om ett förmöget storbolag som har handplockat ihop ett dreamteam för att göra ett spel med AAA-budget. Av den anledningen tror jag inte att vi behöver oroa oss just för att de saknar olika typer av tekniska kompetenser i bolaget.

Jag hittade förresten en trailer som introducerar världsbygget , snarare än att vara ett medley av actionscener och random springande i magiska rymdmiljöer, som trailern jag länkade till i trådstarten. Av den här trailern blir man, eller jag i alla fall, lite mer intresserad faktiskt.
https://youtu.be/WAKAZNQuLqw
Citera
Idag, 17:07
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Kände precis samma sak. Jag tycker grafiken överlag såg fruktansvärd ut. Tecknad grafik med matta färger. Hur är det möjligt att nya spel är fulare än spel som släpptes för 16 år sedan? Mass Effect 2 är betydligt snyggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in