2026-08-12, 14:37
Medlem
barkeepers avatar
1.1 miljoner ton plast sattes på svenska marknaden 2025. 150.000 ton materialptervanns, och 1.2 miljoner ton blev energi.

Vi har alltså inte ett plastproblem i Sverige.z

Ut ur EU
Citera
2026-08-12, 14:41
Medlem
Gridiots avatar
Najs, BIG UP EU! Skönt att slippa all plast
Citera
2026-08-12, 14:41
Medlem
Syrons avatar
Smart tänkt, jag själv har faktiskt funderat på varför vi inte gör mycket av det här redan.
Citera
2026-08-12, 14:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Alltså lämna bara EU. Jag bojkottar redan butikerna som har bytt ut plastpåsarna till frukt och grönt mot värdelösa papperspåsar. Tar de ockerpriser för en plastpåse så måste man kunna ersätta den med en gratis liten plastpåse från fruktavdelningen.

Är det här ett aprilskämt?

Var handlar du din mat? Gratis plastpåsar har väl alla matbutiker slutat med för länge sen?

Kommer ihåg förr i tiden då det alltid satt en rulle med mini-plastpåsar efter kassorna och snåljåpar som dig packade sina varor i 18 påsar som sen gick sönder på vägen hem.
Citera
2026-08-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om de nya förpackningsreglerna?

https://www.tv4.se/artikel/5ln9j2loKo07BkYqOQlwwK/da-foerbjuds-plasten-pa-gurkan

Det är EU som är helt verklighetsfrånvända.

Plastproblemet, framför allt i haven, är till stor del ett problem som härrör från Asien. Kanske borde man satsa på fungerande återvinningscentraler och avfallshantering där i stället...även om det på sikt skulle vara en ren förlustaffär.
Citera
2026-08-12, 14:53
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Smart tänkt, jag själv har faktiskt funderat på varför vi inte gör mycket av det här redan.
Därför att kunder inte vill betala dubbla priset för pasta/läsk/tvättmedel och sedan bära hem det i tunga glas-/plastförpackningar.
Citera
2026-08-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Var handlar du din mat? Gratis plastpåsar har väl alla matbutiker slutat med för länge sen?

Kommer ihåg förr i tiden då det alltid satt en rulle med mini-plastpåsar efter kassorna och snåljåpar som dig packade sina varor i 18 påsar som sen gick sönder på vägen hem.

Min lokala butik har fortfarande de rullarna, och jag brukar bara ta en påse åt gången när jag handlar.
De enda som är snåla är butikerna som tar typ 5kr för en plastpåse.
Citera
2026-08-12, 14:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Därför att kunder inte vill betala dubbla priset för pasta/läsk/tvättmedel och sedan bära hem det i tunga glas-/plastförpackningar.
Varför hittar du på att det blir dubbla priset?
Som tur är så tror ju aldrig nån på alla dumheter du skriver ändå.
Citera
2026-08-12, 14:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Min lokala butik har fortfarande de rullarna, och jag brukar bara ta en påse åt gången när jag handlar.
De enda som är snåla är butikerna som tar typ 5kr för en plastpåse.

Då måste din lokala butik vara sist i landet med detta. Butikerna är inte snåla. De är vinstdrivande verksamheter. Tycker du att köttet och grönsakerna ska vara gratis också?
Citera
2026-08-12, 15:11
Medlem
Någon som vet hur detta förhåller sig till de nordiska systemen för pant på PET? Jag läste att den nya lagstiftningen medger vissa undantag. Sverige bör nyttja det om möjligt.
Citera
2026-08-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Då måste din lokala butik vara sist i landet med detta. Butikerna är inte snåla. De är vinstdrivande verksamheter. Tycker du att köttet och grönsakerna ska vara gratis också?

Sist är de inte, jag har sett fler som har det.
Jag är också vinstdrivande, inte snål.
Citera
2026-08-12, 15:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Någon som vet hur detta förhåller sig till de nordiska systemen för pant på PET? Jag läste att den nya lagstiftningen medger vissa undantag. Sverige bör nyttja det om möjligt.
Varför då? Det hoppas jag inte går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in