Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Allt detta för att Trump ville åka i sin present från Qatar med känd otillräcklig säkerhet?
"....mer än hundra medhjälpare, tjänstemän och reportrar kvar ombord för att flyga mot Storbritannien, utan att de fick veta att det fanns ett hot mot deras liv."
Intressant i sig är projicering av skuld på reportar.
"....att den nuvarande administrationen hade vidmakthållit en "ren lögn" i veckor och förvandlat reportrar till "omedvetna konspiratörer".
"...administrationen har ett ansvar att se till att reportrar inte utsätts för onödig fara. ”Reportrar bör informeras om trovärdiga säkerhetshot så att de kan fatta välgrundade beslut om sin säkerhet”.
Det anses som okränkbart att hålla presskår informerade om vilka hot dessa indirekt utsätter sig för. I detta fallet ansåg Vita Huset att så inte var nödvändigt.
Jag säger ingenting om att man smugglade ut Trump och gjorde vad man kunde för att minimera hotet mot honom. Detta var säkert befogat.
Vad jag vänder mig mot är att man utsatte presskåren och medarbetare för en hotbild som man inte ansåg att Trump kunde utsättas för.
Antigen fanns en trovärdig hotbild mot Trump och alla som skulle fördas i AF1, i så fall borde man göra vad man kunde för att minimera detta hot. Eller så fanns inte en hotbild som behövde tas på allvar, då förstår jag varför man släppte iväg AF1, men då gjorde man ju hela manövern med Trump i onödan.
Frågan är också när och hur man identifierade hotbilden eftersom man kallade på ytterligare två flyg, för att flyga till Turkiet, när man redan hade det Qatariska planet där.