2026-08-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Det har nu visat sig vad hotet var. Man hade noterat en man med ett raketgevär på axeln innan avresan. Därför beordrade SS manövern.

Om planet identifierades som ett terrormål så allvarligt att man beslöt om denna åtgärd, så var ju inte planet säkrare efter åtgärden, särskilt inte som den/de potentiella terroristerna inte hade vetskap om att Presidenten bytt plan.

Alltså var man villiga att använda AF1 som ett lockbete och därmed också villiga att offra de som fanns ombord på detta plan.
Det är bara du som säger lockbete.
Citera
2026-08-12, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Man var inte "beredda att offra" dessa människor. Säkerheten kring flygplanet är ju alltid extremt högt. Det är bara det att kraven för presidentens egna säkerhet är än högre än så.

Detta var inte heller något Vita Huset har bestämt - det är den (opartiska) säkerhetstjänst som skyddar politiker och andra viktiga personer som har iscensatt manövern.
Secret Service lyder under Department of Homeland Security . som naturligtvis leds av trogna allierade till Trump. Och det är klart att Vita huset har viss rätt att göra klart för eceret Service att "det här kan ni göra, men det här gör ni inte". Ett konkret exempel på detta är t ex att SecServ inte konstant följer presidenten i hälarna överallt i Vita huset.

Trump var naturligtvis fullt införstådd med att man exponerade pressen och hans egna medarbetare för vissa extra risker (allvarliga risker) under den här resan, utan att låta dem veta någonting i förväg.
Citera
2026-08-12, 10:47
Medlem
eldrattans avatar
Så för att sammanfatta det hela så tycker du Trump är elak och dum för att han inte gick ut officiellt och avslöjade strategin innan han åkte iväg? Så att alla inklusive dom skäggiga terroristerna blev upplysta om läget och hur det var tänkt att lösas? Har vi uppfattat dig korrekt här nu?
Citera
2026-08-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Det är bara du som säger lockbete.

Ja kanske, i rapporteringen på det engelska språket används ordet ”decoy”. Jag råkar bara veta vad detta betyder på svenska, det vet uppenbart inte du.

Det bekräftar bara det som länge varit känt och offentligt, dvs den extremt låga utbildningsnivå hos Trumps supporters.

”Trump’s Air Force One deception faces scrutiny over ‘decoy’ passengers

https://www.theguardian.com/us-news/2026/aug/11/trump-air-force-one-deception-democrats
Senast redigerad av Master.Palm 2026-08-12 kl. 11:35.
Citera
2026-08-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Så för att sammanfatta det hela så tycker du Trump är elak och dum för att han inte gick ut officiellt och avslöjade strategin innan han åkte iväg? Så att alla inklusive dom skäggiga terroristerna blev upplysta om läget och hur det var tänkt att lösas? Har vi uppfattat dig korrekt här nu?

Nej, det säger jag inte. Jag säger att man precis som Clinton löste en likvärdig situation i Pakistan, hade kunnat lösa detta genom information till presskåren och inte minst sina egna medarbetare och överlåtit beslutet om hur dessa skulle tackla situationen på egen hand.

Alternativt ställt in AF1 flygningen, skyllt på motorhaveri eller annat, tagit personerna ombord på planet i säkerhet, fram till situationen var under kontroll och därefter flugit dessa ut ur Turkiet.
Citera
2026-08-12, 11:46
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Nej, det säger jag inte. Jag säger att man precis som Clinton löste en likvärdig situation i Pakistan, hade kunnat lösa detta genom information till presskåren och inte minst sina egna medarbetare och överlåtit beslutet om hur dessa skulle tackla situationen på egen hand.

Alternativt ställt in AF1 flygningen, skyllt på motorhaveri eller annat, tagit personerna ombord på planet i säkerhet, fram till situationen var under kontroll och därefter flugit dessa ut ur Turkiet.

Det låter snarare som att du är arg och bitter för att Trump & Co lurade jihadterroristerna. Du har en känsla inombords att det är mycket orättvist och därför önskar du att Trump berättar långsamt och metodiskt hur säkerhetstjänsten skall gå tillväga innan avfärd nästa gång.

Som Clinton säger du. Du tycker att Trump ska ta med sig några cigarrer till nästa utlandsbesök? Om du klickar dig in på wh.gov så finns det länkar där du kan maila och framföra dina förslag. Det är iaf bättre än att besudla forumet med dessa trådar.

Ännu en av dessa känslosamma nonsenstrådar.
Senast redigerad av eldrattan 2026-08-12 kl. 11:53.
Citera
2026-08-12, 11:47
Medlem
develis avatar
Citat:

Allt detta för att Trump ville åka i sin present från Qatar med känd otillräcklig säkerhet?

"....mer än hundra medhjälpare, tjänstemän och reportrar kvar ombord för att flyga mot Storbritannien, utan att de fick veta att det fanns ett hot mot deras liv."

Intressant i sig är projicering av skuld på reportar.

"....att den nuvarande administrationen hade vidmakthållit en "ren lögn" i veckor och förvandlat reportrar till "omedvetna konspiratörer".

"...administrationen har ett ansvar att se till att reportrar inte utsätts för onödig fara. ”Reportrar bör informeras om trovärdiga säkerhetshot så att de kan fatta välgrundade beslut om sin säkerhet”.
Citera
2026-08-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Allt detta för att Trump ville åka i sin present från Qatar med känd otillräcklig säkerhet?

"....mer än hundra medhjälpare, tjänstemän och reportrar kvar ombord för att flyga mot Storbritannien, utan att de fick veta att det fanns ett hot mot deras liv."

Intressant i sig är projicering av skuld på reportar.

"....att den nuvarande administrationen hade vidmakthållit en "ren lögn" i veckor och förvandlat reportrar till "omedvetna konspiratörer".

"...administrationen har ett ansvar att se till att reportrar inte utsätts för onödig fara. ”Reportrar bör informeras om trovärdiga säkerhetshot så att de kan fatta välgrundade beslut om sin säkerhet”.

Det anses som okränkbart att hålla presskår informerade om vilka hot dessa indirekt utsätter sig för. I detta fallet ansåg Vita Huset att så inte var nödvändigt.

Jag säger ingenting om att man smugglade ut Trump och gjorde vad man kunde för att minimera hotet mot honom. Detta var säkert befogat.

Vad jag vänder mig mot är att man utsatte presskåren och medarbetare för en hotbild som man inte ansåg att Trump kunde utsättas för.

Antigen fanns en trovärdig hotbild mot Trump och alla som skulle fördas i AF1, i så fall borde man göra vad man kunde för att minimera detta hot. Eller så fanns inte en hotbild som behövde tas på allvar, då förstår jag varför man släppte iväg AF1, men då gjorde man ju hela manövern med Trump i onödan.

Frågan är också när och hur man identifierade hotbilden eftersom man kallade på ytterligare två flyg, för att flyga till Turkiet, när man redan hade det Qatariska planet där.
Senast redigerad av Master.Palm 2026-08-12 kl. 12:15.
Citera
2026-08-12, 12:13
Medlem
Citat:
Du som är trådskapare till denna tråd är nog inte rätt person att komma med ett sådant uttalande. Det blir bara så fel.

Spännande att du tycker det, du pratar om den mest rapporterade nyheten i amerikansk media idag, både vad gäller printpress, tv-medier och poddar etc.

Menar du att detta är ointressant att debattera i ett forum om amerikansk politik?

Eller blev du bara ledsen för att jag sade som det var, gällande dina inlägg.
Citera
2026-08-12, 13:04
Medlem
Citat:
Det måste ju uppnå en viss kvalité på trådstarterna och ämnet kan man ju tycka för att det skall gå att diskutera på ett sakligt och intellektuellt sätt.

Dina övriga åsikter följer nivån på dina trådstarter.

Ledsen, att diskutera något med dig på ett intellektuellt sätt är helt enkelt inte möjligt. Det hade förutsatt att du hade något ”innanför pannbenet” och det vet vi ju bägge att så inte är fallet.

Dessutom om du inte tycker trådstarten är av intresse, varför skriver du då inlägg efter inlägg i densamma?
Citera
2026-08-12, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Det anses som okränkbart att hålla presskår informerade om vilka hot dessa indirekt utsätter sig för. I detta fallet ansåg Vita Huset att så inte var nödvändigt.

Jag säger ingenting om att man smugglade ut Trump och gjorde vad man kunde för att minimera hotet mot honom. Detta var säkert befogat.

Vad jag vänder mig mot är att man utsatte presskåren och medarbetare för en hotbild som man inte ansåg att Trump kunde utsättas för.

Antigen fanns en trovärdig hotbild mot Trump och alla som skulle fördas i AF1, i så fall borde man göra vad man kunde för att minimera detta hot. Eller så fanns inte en hotbild som behövde tas på allvar, då förstår jag varför man släppte iväg AF1, men då gjorde man ju hela manövern med Trump i onödan.

Frågan är också när och hur man identifierade hotbilden eftersom man kallade på ytterligare två flyg, för att flyga till Turkiet, när man redan hade det Qatariska planet där.
Ja, det behövs uppenbart en utfrågning i kongressen.
Om det var ett allvarligt hot så hade det blivit århundradets skandal, förutom extrem katastrof, om planet sprängts och/eller störtat.
Var hans kvarvarande personal informerad?
Citera
2026-08-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det behövs uppenbart en utfrågning i kongressen.
Om det var ett allvarligt hot så hade det blivit århundradets skandal, förutom extrem katastrof, om planet sprängts och/eller störtat.
Var hans kvarvarande personal informerad?

Tydligen var inte ens kvarvarande Vita Huset personal ombord på AF1 informerad om hotbilden eller att Trump flyttats från planet. Men detta är väl bara Trumpadministrationens vanliga personalpolitik kan jag tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in