2026-08-12, 13:54
Medlem
Hoppas jag lägger tråden rätt. Vet inte heller vad jag ska söka på då prylar gav tre träffar.
Med 300m till närmaste simhall och en kropp som slutade vara en elitsimmares för på tok för många år sedan så tog jag mig i kragen och köpte sim-kort, badbyxor och simglasögon.
Att räkna till 25m och sedan plussa på var inga problem. Det funkade med huvudräkning medan man kämpade mot hjärtinfarkten. Lite senare när träningen snabbt gett resultat så funkade även att räkna 4x25m medan infarkten sakta smög sig på samtidigt som simklubbens lågstadieungar simmade förbi som ett X2000.
Min träning går på intervall med uppsatta sträckmål. När jag uppnått målet maxar jag 50m till jag är slut.
Nu har jag som sagt utvecklats för 25m hjärtinfarkt och kör 400m intervall.
Så kommer då ADHDn in i bilden och jag tappar räkningen. I sig är det bra då jag lägger på.
Men för att få lite mer system med ökade intervaller behövs något att mäta sträcka och jag har sett folk som simmar med klockor.
Så nu till frågan.
Finns det enklare vattentäta klockor som mäter sträcka?
Självklart vet jag vad en smartwatch är men jag har inget behov av en mindre dator på armen och jag har inte en aning om vad jag ens ska söka efter online.
Citera
2026-08-12, 14:05
Medlem
mikaelss avatar
Garmin gör träningsklockor inte bara för cykling och löpning, utan även simning, både inom- och utomhus: https://www.garmin.com/sv-SE/c/sports-fitness/swimming-smartwatches/

Ingen aning om hur bra mätningen fungerar för simning, särskilt inte inomhus, dvs utan GPS, vet att de var rätt skakiga i början, men de har utvecklats i många år nu, så tydligen fungerar det.
Citera
2026-08-12, 14:13
Medlem
Det finns att man ställer in banlängden sedan känner den av vändning så du får totala längden, finns bl a på Huawei watch gt 3 pro.
Citera
2026-08-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det finns att man ställer in banlängden sedan känner den av vändning så du får totala längden, finns bl a på Huawei watch gt 3 pro.
I min sjuka hjärna konstruerade jag en räknare med en trycksensor. Fördelen med att veta om sin ADHD är att man själv inser de mest vansinniga idéerna😂.
Citera
2026-08-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Garmin gör träningsklockor inte bara för cykling och löpning, utan även simning, både inom- och utomhus: https://www.garmin.com/sv-SE/c/sports-fitness/swimming-smartwatches/

Ingen aning om hur bra mätningen fungerar för simning, särskilt inte inomhus, dvs utan GPS, vet att de var rätt skakiga i början, men de har utvecklats i många år nu, så tydligen fungerar det.
Där fanns det lite att välja på. Jag borde lära mig att söka bättre😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in