2026-08-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
EU var från början en union för frihandel. Idag existerar EU bara för att förbjuda saker. USA och Asien skrattar hela vägen till banken medan Europa reglerar sönder kontinenten.

Européer skrattar hela vägen till våra balanserade arbetstider i ofarliga jobb, högkvalitativa produkter, ordentliga mat och rena miljö. Sådant som ger faktiskt mervärde i livet.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Fast det spelar ju roll för den egna miljön - att de plastpåsar som slängs i Indien kommer ju sällan hit.
Ingen i Sverige slänger plastpåsar i sjöar eller andra vattendrag.

Jag kommer dock börja göra detta nu i protest mot EU. Källsorterar inte heller längre pga EU.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Kommer läsk och mineralvatten börja tappas upp i tetraförpackningar eller blir det glasflaskor, vad tror ni?
Citera
2026-08-12, 14:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vi har ju precis fått tillbaka plastpåsarna?

Sverige har av alla länder redan provat detta i över 5 år, med plastpåseskatten som gjort att affärerna slutade med plastpåsar. Jag har inte sett en enda artikel i någon tidning att detta gjorde skillnad på något sätt alls. Det finns inga plastpåsar i naturen nu och det fanns inte för 5 år sedan heller.

När plastpåseskatten infördes i Sverige ställde jag mig i min willys-butik och försökte räkna hur många varor det fortfarande fanns med plast och jag kom fram till åtminstone 100.000. ALLT ligger i plast. För plast är underbart för miljön eftersom det gör att varor håller längre. Annars hade vi fått kasta massor med mat. Vilket hade varit att förstöra miljön. Duh
Precis. Plast är även billigare att tillverka, håller längre och är bättre för miljön än papperspåsar.
Citera
2026-08-12, 14:16
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Verkligen på tiden, bort med en förbannade plasten öht, gå tillbaka till glas,
Exakt, en glasburk till kakor, en till godis, en till fisk, en till bröd, en till frukt, så kan vi alla gå hem med 20 glaspaket a 10 kg så vi måste köra bil till affären istället för att cykla.

En glasförpackning tar 10 gånger mer naturresurser och energi att tillverka än plast och kostar 5 gånger mer, kunden betalar. Tänkte inte på det.
Citera
2026-08-12, 14:17
Medlem
Med tanke på hur det ser ut längs våra vägar förstår jag att vi går sånt här. Folk vevar bara ner rutan och slänger sitt skräp. Papper multnar bort till slut men plasten ligger där förevigat. Och blir sönderslagen av slottermaskiner?
Hur många McDonalds-påsar ser man inte slängda i naturen?
Citera
2026-08-12, 14:17
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om de nya förpackningsreglerna?
Det var fanimej på tiden. Jag har länge stört mig på den abnorma mängd onödig plast på varor i butiken.
Citera
2026-08-12, 14:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Kommer läsk och mineralvatten börja tappas upp i tetraförpackningar eller blir det glasflaskor, vad tror ni?
Du får komma med en karaff till butiken så får du ditt mineralvatten. Det är ju allra bäst för miljön enligt vänsterpolitiker, att vi alla tar bilen till butiken jämt och ständigt så slipper vi förpacka några varor.
Citera
2026-08-12, 14:24
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Har jag damp eller var det inte en period med papperspåsar för frukt? Är inte i Sverige ofta men nån gång har jag för mig, det sög. Nu sist var det plast igen, najs.
Det såg vad jag minns lite olika ut i olika butiker. På en del ställen hade de inga plastpåsar alls, medan andra affärer erbjöd att man fick välja, gratis papperspåse eller en plastpåse som kostade extra!
Citera
2026-08-12, 14:28
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Jag läste för ett par veckor sen vad jag tolkade som att man ska återgå till glasflaskor, som det var förr. Bryggeribranschen gnällde och tyckte att vi redan har ett bra pantsystem för plastflaskor och aluminiumburkar!
https://www.expressen.se/ledare/eus-nya-regler-ar-helt-pantade/
Citera
2026-08-12, 14:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Precis. Nu gäller det att Sverige är street smart och inte bara köper EU:s regler rakt av. Se till så att inte miljöaktivism och rigida lagtolkanden sprids på Naturvårdsverket och länsstyrelserna. Ordna istället så att vi satsar på svenskt kraftpapper som ger oss viktiga exportinkomster.

Dravlet med burkar kan vi skita i. T ex tvättmedel och pasta kan enkelt förpackas i kraftpapper också, med enkla komposterbara vattenångbarriärer. Detta ger oss också möjlighet att förädla kraftpapperet till ännu högre värden. Som cherry på vaniljsåsen kan vi också bygga ut förpackningsindustrin.
Export av el och förpackningar kommer göra oss till Europas rikaste land. Vi kunde inte fått en bättre present från EU.
Citera
2026-08-12, 14:35
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Fast det spelar ju roll för den egna miljön - att de plastpåsar som slängs i Indien kommer ju sällan hit.

Var det inte så att plastpåsarna man samlade ihop på stränderna nästan uteslutande var utländska? Som dumpat till havs av fartyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in