2026-08-12, 09:44
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Ja med tanke på jakten efter ”kättare” i det här landet är det nog en hel del som håller inne med sina SD-sympatier.
Citera
2026-08-12, 09:54
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Infrastrukturen intresserar sig inte för vem som sitter vid ratten. Det gör den aldrig.

Eller om man byter ut ordet "infrastrukturen" mot makten. Nu säger inte jag att Wallenbergarna styr något men rent hypotetiskt kan jag tycka att det inte vore underligt om en familj som styr 30 - 40 procent (eller om det är mer) av ett lands BNP inte har väldigt mycket att säga till om.

Jag tror inte att de påverkas nämnvärt om det är moderater eller sossar som bildar regering.

Det finns säkert något skäl till varför vare sig Säpo eller Riksbanken styrs av folkvalda politiker.
Citera
2026-08-12, 10:00
Avstängd
Ända sedan innan Trumps första val har media sagt samma sak: Högern kommer förlora stort !!

Sen blir det tvärt om. De gjorde samma sak när SD kom in i bilden och Trumps andra val.

Alla gånger visar vänsterextrema medias ”undersökningar” att vänsterextrema vinner.

Hur fan kan man inte ha intelligens nog att se detta i nutiden ???

Hur fan efterbliven är man om man ens tänker tanken att medias ”undersökningar” skulle vara korrekta ? Det är mer än uppenbar politisk propaganda då 80% av alla ”journalister” röstar på MigrationsPartiet MP.
Citera
2026-08-12, 10:02
Medlem
Beror ju helt på hur det går till.
Intervju eller pappersformulär ger säkert inte ärliga svar.
Formulär på internet bättre.

Om sossarns fick bestämma skulle SD-väljare definitivt loggas.

Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Vad tror du själv? Skulle du våga svara ärligt om du blev uppringd av opinionsmätningen?

Tror du att många ljuger och säger woke-something och egentligen tänker rösta på annat sätt än de svarade?
Citera
2026-08-12, 10:05
Medlem
pickalulus avatar
Jag svarar aldrig på någon form av undersökningar och innan jag slutade så svarade jag alltid helt uppåt väggarna och tvärtom pga att jag fann ett (ganska omoget) nöje i det.

Nu har det varit tyst ett tag men i en tidigare telefon hade jag minst femtio blockade nummer som alla var SCB. Dom gillade verkligen inte att man hoppade av.
Citera
2026-08-12, 10:19
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Vad tror du själv? Skulle du våga svara ärligt om du blev uppringd av opinionsmätningen?

Tror du att många ljuger och säger woke-something och egentligen tänker rösta på annat sätt än de svarade?

Det är känt att folk som röstar höger inte alltid avslöjar detta i opinionsundersökningar. Förmodligen för att man anser att media och opinionsinstitut är del av "klägget" och man känner inte något incitament att gratis uppge sanningen om hur man röstar för dem.
Citera
2026-08-12, 10:43
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Eller om man byter ut ordet "infrastrukturen" mot makten. Nu säger inte jag att Wallenbergarna styr något men rent hypotetiskt kan jag tycka att det inte vore underligt om en familj som styr 30 - 40 procent (eller om det är mer) av ett lands BNP inte har väldigt mycket att säga till om.

Jag tror inte att de påverkas nämnvärt om det är moderater eller sossar som bildar regering.

Det finns säkert något skäl till varför vare sig Säpo eller Riksbanken styrs av folkvalda politiker.
Politiker är cosplay, helt rätt. Makten är permanent i den meningen att kapitalkoncentration, institutionell design och ägarstrukturer existerar oberoende av valresultat. Wallenbergsfären ägde svensk industri under S-decennierna. Den äger den fortfarande under Tidö.
Citera
2026-08-12, 11:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Exakt så är det, folk vågade inte ens i anonyma telefonsamtal rösta på SD pga allt hat i media och från partier som S och C 2006-2022. Så opinionsfirmorna väger därför upp SD-siffrorna rejält annars blir de för låga.

Samma effekt i vallokalen. De ångestskapade hatet i media gör att massor av människor, främst kvinnor och äldre som är vana att lyda, bara inte vågar ta en SD-valsedel i valbåset fast ingen ser.

Även jag som stark man med integritet tycker att SDs valsedlar ser otrevliga ut. När jag röstade SD tre gånger så mådde jag lite illa.

kan tänka mig att utan media-hatet mot SD så hade de haft 40% av rösterna. Vem kan någonsin vara emot ett parti som är för Sverige som enda parti?
Citera
2026-08-12, 11:36
Medlem
FNLSs avatar
Citat:

För några val sedan brukade sd få 50 procent högre i valresultat än i opinionsundersökningar. På senare år brukar det vara ungefär samma.
Citera
2026-08-12, 12:16
Medlem
Studsbolls avatar
Tiden då det var känsligt att rösta SD är förbi. Såvida man inte är en offentlig person på en känslig position är de få som bryr sig länge. SD inte kontroversiellt för andra än de som ändå aldrig skulle rösta på SD.
Citera
2026-08-12, 12:28
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

Jag hade varit ärlig, men jag tror många inte vågar säga det. Problemet här är att det är skambelagt, dvs att det blir samma problem vid röstning. Man undviker att rösta för att det känns fel.
Citera
2026-08-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Tiden då det var känsligt att rösta SD är förbi. Såvida man inte är en offentlig person på en känslig position är de få som bryr sig länge. SD inte kontroversiellt för andra än de som ändå aldrig skulle rösta på SD.
Då vet jag inte var du arbetar, för jag har aldrig varit på en arbetsplats där någon skulle våga säga att man röstar på SD. Ens karriär tar slut samma ögonblick man säger det.

Som sagt, det är mycket bättre idag än för 10-20 år sedan, men på de flesta arbetsplatser är positiv syn på SD förbjudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in