Ja håller med han var nog den som bar in sin kubbe. Emellertid kan han efter avslutad vedhuggning gått in med klyvyxan först och efter det hämtat skottkärran i ladugården. Han ser ut att ha rent och snyggt på gårdsplanen, så att skottkärran stått i ladugården vanligtvis är troligt. Då står klyvyxan inne när han återvänder med skottkärra och kubb. Jag lurar på att anfallet kommer från innedörren (den dörr Gerd senare släpades in genom, den med en trappavsats) bakom den plats han hittades på. Dvs att gärningsmannen befinner sig i ladugården. Som sagt för långt in i rummet han hittades i för att gärningsmannen skall lyckas smyga efter hela vägen från ytterdörren mot baksidan. Osäker men tycker det finns skäl att åtminstone fundera på detta.
PS man måste ha sett alla rekonstruktioner som finns på nätet för att förstå mitt resonemang. En orsak till att jag börjat tänka i de här banorna är att jag spårar ngt mkt mörkare hos den här killen än jag tidigare trott. Ngt mer Ulf Olsson än "ett bråk som spårat ur"....
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Precis. En ordentlig skogsägare och vedhuggare ställer kubben under tak efter avklarad huggning
Tror inte alls han ville visa hur stark han var.