2026-08-12, 12:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
En fundering: Var Gerd helt säker på att Tor högg ved när hon talade med hans dotter i telefon? Hon visste väl egentligen bara att han var ute vid ladan? Eller hörde hon regelbundna yxhugg?
Citera
2026-08-12, 12:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
En annan fundering: Kan det ha varit så att Gerd blev det första offret, av inbrottstjuvar som inte visste att hon var på oplanerat besök? Man hörde att Tor högg ved och trodde att huset var tomt.
Citera
2026-08-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enpelegrut
Men det blir aldrig riktigt mörkt. Det hade du vetat om du varit där.

Har aldrig sagt annat, sen bor jag ca 30 mil norr om Härnösand så inte okänt med ljusa nätter
Citera
2026-08-12, 12:34
Medlem
Fast du skrev ju det som ett svar på att det aldrig blir mörkt i Härnösand den 31/5. Så vad ville du annars ha sagt?

Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Har aldrig sagt annat, sen bor jag ca 30 mil norr om Härnösand så inte okänt med ljusa nätter
Citera
2026-08-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Precis. En ordentlig skogsägare och vedhuggare ställer kubben under tak efter avklarad huggning

Tror inte alls han ville visa hur stark han var.

Det var väl regnigt aktuell dag? Hur gör man då, föredrar man att hugga utomhus?

Mvh en som aldrig huggit ved
Citera
2026-08-12, 12:57
Medlem
Citat:
Precis. En ordentlig skogsägare och vedhuggare ställer kubben under tak efter avklarad huggning

GW menade väl att Tor ville demonstrera sin styrka för den förmodligen ovälkomne besökaren? Och även avspisa besökaren eller besökarna, genom att vända ryggen till och gå in i ladan. Han ville nog avsluta diskussionen vilket gjorde gm ursinnig.
Citera
2026-08-12, 13:24
Medlem
Ja håller med han var nog den som bar in sin kubbe. Emellertid kan han efter avslutad vedhuggning gått in med klyvyxan först och efter det hämtat skottkärran i ladugården. Han ser ut att ha rent och snyggt på gårdsplanen, så att skottkärran stått i ladugården vanligtvis är troligt. Då står klyvyxan inne när han återvänder med skottkärra och kubb. Jag lurar på att anfallet kommer från innedörren (den dörr Gerd senare släpades in genom, den med en trappavsats) bakom den plats han hittades på. Dvs att gärningsmannen befinner sig i ladugården. Som sagt för långt in i rummet han hittades i för att gärningsmannen skall lyckas smyga efter hela vägen från ytterdörren mot baksidan. Osäker men tycker det finns skäl att åtminstone fundera på detta.

PS man måste ha sett alla rekonstruktioner som finns på nätet för att förstå mitt resonemang. En orsak till att jag börjat tänka i de här banorna är att jag spårar ngt mkt mörkare hos den här killen än jag tidigare trott. Ngt mer Ulf Olsson än "ett bråk som spårat ur"....

Citat:

Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-12 kl. 13:28.
Citera
2026-08-12, 13:31
Medlem
Nej, av många skäl....

Citat:
En annan fundering: Kan det ha varit så att Gerd blev det första offret, av inbrottstjuvar som inte visste att hon var på oplanerat besök? Man hörde att Tor högg ved och trodde att huset var tomt.
Citera
2026-08-12, 13:42
Medlem
Hur var det, fanns blod på väggarna också? Bara det drar ju isf undan mattan för hans förklaring, tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Ja , som du visat släpas hon in i en längre rörelse, med relativt konstant flytande blod. Även om man tar hänsyn till att det sedan då hon ligger på en plats naturligtvis kommer mer blod, så framstår det som en explosion av blod. Rättsläkaren kan naturligtvis bedöma hur många slag med yxan mot henne i inre rummet som sedan kommer. Jag gissar på ett flertal så att det sedan skvätter på väggar etc. Slutsatsen blir ofrånkomlig, den som släpar in henne , slår sedan igen och igen
Citera
2026-08-12, 13:46
Medlem
Jag hade inte velat kånka på en kladdig yxa i centrala Härnösand. Gissar att han slängde den i nåt vattendrag som finns i närheten av mordplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
En tar med sig mordvapnet därifrån för att ens DNA kan finnas på det. Fingeravtryck, kanske själv blivit skadad och blod hamnat på det. Förutom det, försvåra för utredningen generellt.
Citera
2026-08-12, 13:46
Medlem
Som jag förstått ja

Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Hur var det, fanns blod på väggarna också? Bara det drar ju isf undan mattan för hans förklaring, tänker jag.
Citera
2026-08-12, 13:48
Medlem
Tack. Om det stämmer (och det är hennes blod) framstår Johans förklaring som nästan i samma sfär som Olof Wibergs om att han grupprunkat över Malin Lindströms lik ute i skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Som jag förstått ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in